Jó okunk van azt gondolni, hogy 10 százalék alá csökkenhet az év végére az ugyanakkor a 4 százalékos jegybanki cél elérése már nehezebbnek ígérkezik – állítja Regős Gábor, a Makronóm Intézet szakmai vezetője, aki szerint a tavalyi bázishatások kiesésével egy számjegyű lehet a pénzromlás, ám ha az elmúlt időszakban tapasztalt kínálati sokkon túl nézünk, akkor olyan strukturális anomáliákat is találunk, amelyek hosszú távon is velünk maradnak.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Úgy véli, az energiaárak növekedése jó eséllyel tartós lesz (a gáz ára még mindig a háború előtt látott szint három-négyszerese), ahogy a zöldgazdaságra való átállásnak és a globalizációs folyamatok megfordulásának is jelentős inflációs hatása lehet. És persze ott vannnak a munkaerőhiány által kikényszerített béremelések, ugyanis míg a hetvenes években, amikor hasonló energiaársokkal nézett szembe a világgazdaság,  a volt az egyik válasz az áremelkedésekre, ezúttal az infláció elleni harcnak ez a lába biztosan hiányozni fog.

Számos fejlett gazdaságban, tanulva a 2008–2009-es válságból, a fiskális politika lazább maradt, ami csökkenti a monetáris transzmisszió hatékonyságát, ezért az infláció leküzdése hosszabb időt vehet igénybe, mint arra korábban számítottak a piaci szereplők

– mondta a Világgazdaságnak Varga Zoltán, aki szerint nem lehet biztosra menni, hogy év végére sikerül 10 százalék alá szorítani a fogyasztói áremelkedés mértékét, mivel ez nagyon sok tényezőtől függ.

„Globálisan is azt látjuk, hogy megtorpant az infláció mérséklődése, ami csökkentheti a külső dezinflációs hatást. A jegybank a lehetőségekhez képest mindent megtesz az infláció visszaszorításáért, a kormány is igyekszik leszorítani az inflációt, viszont a gazdasági növekedést támogató intézkedései ezzel ellentétes irányba hatnak. Az élelmiszerárstop kivezetése a későbbiekben 1,5-2,0 százalékkal növelheti, az ebből származó inflációs többlet egy éven keresztül velünk marad” – magyarázta a szakember, hozzátéve:

várakozásai szerint a jegybanki toleranciasáv felső szélét (4 százalék) legkorábban 2026-ban sikerülhet elérni.

Maga a Magyar Nemzeti Bank 2024-ben már 2,3–4,5 százalékos áremelkedés ütemet vár, ami meglehetősen optimistának tűnik annak tükrében, hogy például a szlovák jegybank még jövőre is 9 százalékos ütemet prognosztizál éves átlagban.

Az is kérdés, hogy a magasabb infláció miképp érinti a növekedést, a jegybank rendszeresen azt hangoztatja, hogy a magas infláció roncsolja a kilátásokat és a magyar gazdaság felzárkózását. Regős szerint a nagyobb pénzromlás önmagában nem zárja ki a magasabb növekedést, de messze nem segíti elő, hiszen ehhez a monetáris politikának is alkalmazkodnia kell, ami a megtakarítások tartós elinflálásán keresztül komoly egyensúlytalanságot eredményez. 

Varga Zoltán a török gazdaság példáját emelte ki, ahol a török líra drámai gyengülését először a jegybank igyekezett kamatemelésekkel visszaszorítani, amire a nagypolitika közbeszólt, és Erdogan sorra cserélte le a monetáris politikai döntéshozókat. Így miközben a reál-GDP szinte folyamatosan emelkedett, teljesen elértéktelenedett a devizájuk, és felrobbant az infláció. „Ez egy szélsőséges példa, van arany középút, amikor a korábbi időszakban megszokottnál magasabb, de jól koordinált infláció mellett törekszik a gazdaságpolitika a növekedésre. Magyarország esetében is ezt kellene megtalálni, mert nagy valószínűséggel jó ideig nem fog visszatérni a korábban megszokott, 2-4 százalékos inflációs szint” – tette hozzá az elemző.