A dél-koreai EcoPro mintegy 280 milliárd forintos beruházásának alapkövét tették le Debrecenben. Az akkumulátorokhoz szükséges katódokat gyártó üzem 630 új munkahelyet hoz létre – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken a hajdúsági városban.

SZIJJÁRTÓ Péter
Fotó: Balázs Attila / MTI

A tárca közleménye szerint Szijjártó a vállalat első, Dél-Koreán kívüli gyárának alapkőletételi ünnepségén elmondta, hogy az üzem évente mintegy 108 ezer tonna katódanyagot fog termelni az Európában szokásosnál is jóval szigorúbb környezetvédelmi előírások mellett. 

A 280 milliárd forint értékű beruházást az állam 30 milliárd forinttal támogatta.

A külügyminiszter kiemelte, hogy az elmúlt három évben példátlan módon, kétszer is teljesen a feje tetejére állt a világgazdaság a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború miatt, azonban a rendkívüli nehézségek közepette is megingathatatlanul tört előre az autóipar globális forradalmi megújulása. Hozzátette, hogy ez részben gazdasági kényszer, hiszen a szereplők már annyit fektettek ebbe, hogy visszafordulni nem lehet, másrészt környezetvédelmi kényszer, mivel a globális károsanyag-kibocsátás 14 százaléka a közúti közlekedéshez kapcsolódik.

„Ha a következő években a világ nem lesz képes átállítani a közlekedést elektromos alapúvá, akkor mindenfajta környezetvédelmi cél, mindenfajta klímacél, mindenfajta zöldcélkitűzés csak naiv illúzió marad” – hívta fel a figyelmet.

„A környezetvédelem nem csak addig fontos, amíg a párt nevébe bele kell tenni a zöld szót, tehát ha valóban fontos kérdésként tekintünk a környezetvédelemre, akkor pontosan tudjuk, hogy ma a legfontosabb feladat a közlekedés és így az autóipar átállítása elektromos alapokra” – folytatta, majd rámutatott, hogy ehhez elektromos autók kellenek, amihez pedig elektromos akkumulátorok. Hozzátette, hogy a nyugati autóipari vállalatok teljesen függővé váltak a keleti akkumulátorgyártóktól.

Tetszik, nem tetszik, ez így van

– közölte, hangsúlyozva, hogy a világ tíz legnagyobb akkumulátorgyártója közül hét kínai és három dél-koreai. Ezért a következő évek egyik meghatározó gazdasági folyamata ezen cégek Európába települése lesz, a kérdés pusztán az, hogy hol fogják létrehozni az új gyáraikat.

„A kérdést úgy is feltehetjük, hogy melyik európai ország fog mindebből profitálni. Melyik európai országban jönnek létre munkahelyek nagy számban, melyik európai országban jelenik majd meg a környezetvédelmi célok eléréséhez nélkülözhetetlen, ultramodern technológia?” – tette fel a kérdéseket.

A mi célunk, hogy erre a kérdéssorra a válasz úgy hangozzon, hogy természetesen Magyarországon

– adta meg a választ. „És őszintén reméljük, hogy Magyarországon kevesen vannak, akiknek az a reménykedésük, hogy ezek a beruházások más országoknak hozzanak hasznot” – folytatta, majd felidézte, hogy hazánk a világranglista negyedik helyén áll az elektromos akkumulátorok gyártásában és exportjában.

„Tehát nem valami új, nem valami titkos, nem valami senki által nem ismert dologról beszélünk” – emelte ki, majd rámutatott, hogy az előkelő pozíció annak köszönhető, hogy Magyarország a keleti és a nyugati vállalatok találkozási pontjává vált, amire épp az autógyártás világtérképére felkerülő Debrecen adja a legjobb példát.

Szijjártó hangsúlyozta, hogy a kormány a debreceni déli gazdasági övezet fejlesztéséhez eddig 140 milliárd forintos infrastruktúra-bővítésről hozott döntést, és előkészítés alatt van további 360 milliárd forintnyi fejlesztés.

Kitért arra is, hogy a magyar–dél-koreai kereskedelmi forgalom tavaly, 37 százalékos bővülés után megközelítette a hétmilliárd dollárt, és ezzel hatalmas rekordot állított be. A kelet-ázsiai ország vállalatai pedig mára a negyedik legnagyobb beruházói közösséget alkotják hazánkban.