BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rendkívüli: a kormány eltörölheti a drága rezsiszerződéseket – de csak egy feltétellel

Ha ez tényleg így történik, az térdre viheti az inflációt és tömeges árcsökkentést jelenthet a lakosságnak.

Azt javasoljuk a kormánynak, hogy tekintse át a fix áron kötött céges energiaszerződéseket és teremtsen olyan helyzetet, hogy automatikusan csökkenjenek az ezekben szereplő árak – erről a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke beszélt a Világgazdaságnak.

parragh
Parragh László, az MKIK elnöke (Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság)

Parragh László leszögezte, hogy az MKIK kezdeményezése a kis- és közepes vállalatok körére vonatkozik, amik 2022 nyár végén és ősz elején az energiakrízis csúcsán kiszolgáltatottak lettek az akkorra csúcsosodó energiakrízisnek, valamint sok esetben az energiaszolgáltatóknak. „Egyik pillanatról a másikra önhibájukon kívül kerültek kiszolgáltatott helyzetbe. Sokáig ajánlatot se kaptak, aztán amikor mégis, brutális árakon szerződhettek az áramra és a gázra. Ha nem írják alá, akkor megszűnt volna a tevékenységük” – magyarázta az akkor helyzetet Parragh László. Szerinte a nagyobb társaságoknak annyival könnyebb volt, hogy jobb kondíciókkal néztek szembe a kialakult helyzettel és rendelkezésükre álltak kapacitások az energiavásárlásaik átgondolt megtervezéséhez, ez azonban a kisebb vállalkozásoknál nem adott.

Milyen előnnyel járna, ha kormány megszüntetné a drága rezsiszerződéseket?

Fontos látni, hogy mindez nem csupán a kkv-k működését könnyítené meg. Az MKIK javaslata ugyanis az, hogy a keletkezett költségcsökkenést építsék be az áraikba és adják tovább a fogyasztóknak.

Ezzel érdemben mérséklődnének a végfelhasználói árak, mindennek pedig jelentős hatása lehetne az infláció csökkentésére.

„Összefogást és együttműködést javaslunk a gazdaság szereplőinek, aminek a társadalom is haszonélvezője lesz. Ennek a hatékonyságának az ellenőrzését és monitorozását a kamara magára vállalja. Szabadítsuk ki a cégeket a rossz rezsiszerződéseikből, de cserében azt kérjük, hogy a felszabadult pénzeket forgassák vissza a gazdaságba” – fogalmazott az MKIK elnöke.

Amennyiben elmaradna a kormányzati segítség a fix áras energiaszerződéseknél, az konzerválna egy csapdahelyzetet. A cégek túlélnék, de továbbra is versenyhátrányt szenvednének el a nemzetközi pozícióikban. A magas energiaárakat ugyanis beépítették a termelési költségeikbe – ami végső soron a fogyasztói árakat is feltornászta –, csakhogy a nemzetközi piacokon más ütemben drágult az energia, amit ha nem követ le a szerződésük, az versenyhátrányt teremt számukra. Ez a folyamat pedig összességében a magyar gazdaság növekedési esélyeit is jó eséllyel rontja.

Hogyan számolhatja fel a fix áras energiaszerződéseket a kormány?

A kormány alapvetően jogszabállyal nyúlhat bele ezekbe a megállapodásokba. Ez kényes kérdés, mivel a jogbiztonsági és jogállami követelmények nem sérülhetnek. Ugyanakkor a veszélyhelyzeti jogrend biztosíthatja a szükséges jogi mozgásteret, ráadásul azt is érdemes hozzátenni, hogy az energiaszolgáltatók nagyobb részben állami tulajdonban vannak. Így aztán kormányzati döntés kérdése, hogy ezek a társaságok gazdálkodásuk rovására milyen lépéseket hajlandók bevállalni az érintetti kör támogatására.

Mindenesetre a jogszabályi háttér teljesülésével egy a méretét tekintve meghatározott céges körnek automatikusan, külön kérelem benyújtása nélkül csökkenne a rezsije. Attól függően, hogy hogyan szól a konkrét szabályozás, ez nagyságrendileg több tíz ezer vállalkozást is érinthet. Alapvetően három módszer képzelhető el:

   • egyrészt – és ez a legvalószínűbb – azt vennék alapul, hogy a teljes működési költségen belül az energiaköltség milyen aránnyal van jelen. Meghúznának egy százalékos határt, ami fölött életbe lépne a kormányzati beavatkozás. 
   • Másrészt mérlegelhetik, hogy a kormányzati segítség bizonyos éves energiaszükséglet fölött járna, de ez kevéssé lenne versenypárti.
   • Harmadrészt ezeket kombinálva is megszülethet a jogszabály, akár ágazati/iparági kikötésekkel, tehát például csak a pékségeket támogatva.

Milyen energiaszerződésekre vonatkozna a kormányzati segítség?

A program kifejezetten a fix áras energiaszerződésekre vonatkozna, elsődlegesen az áramra. Azért erre, mert itt látszik tömeges probléma, illetve szignifikáns eltérés a jelenlegi piaci ár és a tavaly megkötött megállapodások árszintje között. A gáznál ugyancsak támadhatnak nehézségek, de ennek a nagyságrendje kisebb. A kamara azt indítványozza, hogy ezt egy csomagban az árammal vagy egy későbbi lépésben szintén rendezni kell. „Az áramot muszáj megcsinálni, a gáznál pedig megfontolásra javasoljuk” – húzta alá Parragh László.

Mikor születhet meg a kormány döntése a fix áras energiaszerződésekről?

Az MKIK február óta egyeztet a témában a kormánnyal, folyamatosan továbbította a területi kamaráktól hozzá beérkező céges panaszokat, felvetéseket és javaslatokat az illetékeseknek. A szervezet elnöke szerint mostanra jutott el a folyamat arra a szintre, ami megoldást jelenthet. Hangsúlyozta, hogy a hivatalos kormánydöntés még nem született meg, de szerinte az MKIK javaslata fogadókészségre talál, és 

rendkívül gyorsan, akár egy héten belül megszülethet a kormányzat jóváhagyása.

„Ha tavaly decemberben állunk elő a problémával, csak jósolhattunk volna. Most viszont már reálfolyamatokat tudunk felmutatni, tehát a döntés alapjai adottak. Meg lehet lépni, hogy a rossz szerződésbe ragadt vállalkozásokat kiszedjük belőle és egy kedvezőbb piaci kondíciókat biztosítsunk számukra” – hívta fel a figyelmet.

Milyen feltétellel törölhetik el a fix szerződéseket?

Parragh László ugyanakkor azt is jelezte, hogy szükségesnek látnak egy feltételt támasztani a kormányzati segítséghez. Szerinte ugyanis kettős probléma állt elő: egyrészt az energiaszámlákat most kell kifizetni, másrészt el kell érni, hogy ezek a magas számlák ne épüljenek be hosszú távon a működésünkbe, versenyhátrányt okozva számunkra. Ehhez olyan beruházások kellenek, amelyek olcsóbb és hatékonyabb energiagazdálkodást tesznek lehetővé. „Mentsük, aki bajban van, de azzal a kitétellel, hogy a régi energiastruktúra nem maradhat. A cégek mentőövet kapnak és állami segítséget ahhoz, hogy olcsóbb energiamixük legyen. Ehhez a maguk erőfeszítéseit és erőforrásait is be kell tenniük, hogy hosszú távon az energiakitettségük jelentősen mérséklődjön” – érvelt.

A gyártók az energiadrágulás ellenére nem kényszerültek elbocsátásokra

Az ukrajnai háború okozta energiaválság miatt több hazai gyártócég is az alternatív energiaforrások felé fordult.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.