Július óta közel 7 százalékkal csökkent a megfigyelt élelmiszerek ára, ami azt jelenti, hogy eredményes az online árfigyelés és a kötelező akciózás – ismertette pénteken a Gazdaságfejlesztési Minisztérium. A tárca szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal július elsején indította el az online árfigyelő rendszert. Ennek célja az, hogy az egyes élelmiszeripari termékek napi eladási árának megjelenítésével segítse a fogyasztói döntéseket, és a piaci verseny fokozásán keresztül lejjebb szorítsa az árakat, ezzel is hozzájárulva az mielőbbi letöréséhez.

Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A minisztérium közleménye kiemelte, hogy az adatok már a rendszer elindítását követő első két hétben is az árfigyelő hatékonyságáról tettek tanúbizonyságot, amelyet az elmúlt hét során szolgáltatott napi áradatok még tovább erősítettek. Az árfigyelő érdemben fokozza a versenyt, és eredményesen szorítja le az árakat.

Az elmúlt egy hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 38-ban tovább mérséklődtek az átlagárak: leginkább a kefir, a margarin, a spagetti és a zöldpaprika árai csökkentek.

A 2023. július 1. és július 19. közötti időszakban a 62 termékkategóriából 53-ben csökkentek a termékek átlagárai. A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 6,7 százalékkal mérséklődtek, aminek csaknem 0,6 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 1,8 százalékpontos élelmiszer-inflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.

Július eleje óta jelentős, több mint 20 százalékos árcsökkenés volt megfigyelhető a zöldpaprika, a fokhagyma és az újburgonya esetében, több mint 15 százalékkal csökkent az alma, a kelkáposzta, a spagetti és a teljes kiőrlésű kenyér ára, valamint 10 százalékot meghaladó mértékben ment lejjebb a fehér kenyér, a fejes káposzta, a kefir, a margarin, a natúr joghurt, a sertészsír és a vöröshagyma ára is. A húsok közül a baromfihúsok árai csökkentek a leginkább, jellemzően 5–10 százalék közötti mértékben.

Az árak csökkenését az árfigyelő rendszer mellett a június elsejétől elindított kötelező akciózás is támogatta.

Az online platform népszerűségét mutatja, hogy nem egész három hét alatt 615 ezer látogatója volt, és összesen több mint 42 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 234 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban továbbra is a tej, a csirkemell, a sajt és a vaj szóra kerestek rá.

Ismét jelentősen csökkent a tej ára, mégis keveset érzékelünk ebből

Olcsóbb lett a nyers tej, az árcsökkenés mértéke azonban a termelőtől a fogyasztó felé haladva egyre kisebb mértékű.