A Gazdasági Versenyhivatal a 2023-as év első felében folytatott gyorsított ágazati vizsgálatot, amelyben a konzerv- és fagyasztott, azaz a tartós élelmiszertermékek piaci versenyének esetleges torzulásait és korlátozódását elemezte. A vizsgálatot nyílt társadalmi konzultáció követte, amelynek során a egyeztette a jelentéstervezet tartalmát és javaslatait a hazai élelmiszeripari és kereskedelmi szakmai szervezetekkel, valamint az Agrárminisztérium képviselőivel.

Open,Cans,Of,Corn,,Green,Peas,,Mushrooms,And,Canned,Fish.
Open cans of corn, green peas, mushrooms and canned fish. On black rustic background
gazdasági,versenyhivatal,konzerv,fagyasztott,tartósított,élelmiszerek,étel,alapanyag,kaja
Fotó: Shutterstock

A konzultáció során érkezett észrevételeket a nemzeti versenyhatóság feldolgozta és beépítette végleges jelentésébe, hogy megállapításai és javaslatai révén a lehető legszélesebb szakmai konszenzussal segíthesse az élelmiszerárak csökkenését. Ezek közé tartozik többek között a zöldségek és gyümölcsök hazai termelésének ösztönzése öntözőrendszer-telepítési támogatásokkal, a megújuló energiaforrások használatának támogatásával, a mezőgazdasági szakképzés célszerűsítésével, valamint az automatizálást célzó fejlesztésekkel, termelői összefogással.

A GVH javasolja azt is, hogy a tartós termékek csomagolása minél inkább fenntartható, a körforgásos gazdaság elvének megfelelő irányokba mozduljon el, am tetemes költségmegtakarítási potenciállal is kecsegtet.

A hivatal szakértői feltárták azt is, hogy a kiskereskedők 2022-ben magasabb nyereséget realizáltak a vizsgált tartós élelmiszereken, mint a tejtermékeknél. A jelentésben szereplő tartós élelmiszerek esetében 25–35 százalék között mozgott a kiskereskedők bruttó árrése 2022-ben. Olyan termékeket is találtak (például gyorsfagyasztott zöldborsó vagy morzsolt csemegekukorica), melyek esetén a bruttó árrésbe épített átlagos nyereséget megháromszorozták.

Az élelmiszerpiaci versenyt élénkíti a vizsgálat javaslatai mellett a GVH július elsején indult online Árfigyelő rendszere is, amelyet

az indulástól számított első hónapban mintegy 760 ezer egyedi látogató keresett fel, összesen nagyjából 52 millió letöltést hajtva végre az oldalon.

A minisztérium elemzése szerint az Árfigyelő egy hónap alatt legalább 2 százalékponttal járult hozzá az élelmiszer-infláció csökkentéséhez.