Hiába az elmúlt évek kacapitásfejlesztése, továbbra is óriási terhelésnek van kitéve az M0-s körgyűrű, amelynek déli szakaszain tavaly naponta átlagosan több mint 20 ezer tehergépkocsi koptatta az aszfaltot derül ki a Magyar Közút 2022-es forgalomszámlálási adataiból. Mint korábban megírtuk, egy évvel ezelőtt ezeken a szakaszokon már elérte a százezret az átlagos napi gépjárműfogalom, tehát minden ötödik gépjárműből egy kamion volt.

Fotó: Havran Zoltán

Ezzel az M0-s egyértelműen az ország legforgalmasabb gyorsforgalmi útszakasza lett,

ráadásul a legterheltebb, déli részén, a 6-os út és az 51 főút közötti 14 kilométeres etapon a kapacitáskihasználtság 130 százalék körül alakult 2022-ben, vagyis bőven túl van azon a ponton, amire tervezték.

Mivel sem az agglomerációs települések életminősége, sem költség szempontjából nem épp a legjobb választás lenne az M0-s további bővítése erre nincs is terv , a megoldás az M8-as és az M81-es, pontosabban az azóta átnevezett M200-as autóút megépítése lenne, ami oldaná az ország infrastruktúrájának főváros-centrikusságát. Ma lényegében a tranzitforgalomnak nem sok választása van: vagy az M0-st választja, vagy letér az M1-esről Győrnél a 81-esre Mór és Székesfehérvár irányába, ahonnan a 62-es és az 52-es főúton keresztül érheti el az M5-ös autópályát.

Erre az útvonalra épülne meg az említett M200-as és M8-as, ám ez minimum tíz évbe telik.

Tavaly novemberben a Világgazdaság érdeklődésére az építtető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2028-at jelölte ki a munkálatok megkezdésének lehetséges időpontjaként, ám az eredeti ütemterv szerint közben 2023-ban meg kellett volna indulnia az M1-es bővítésének. Az, hogy az M1-es csúszik, jó eséllyel hatással lehet a többi fejlesztésre, köztük az M200-asra is.