A Használtautó.hu és a GKID közösen készített kutatása átfogó képet rajzolt a hazai autóhasználati szokásokról, illetve az autóvásárlási és -eladási preferenciákról. A GKID (korábbi nevükön GKI Digital) a gazdaság számos területét lefedő piackutatásokra és stratégiai tanácsadásra szakosodott vállalat. 

20230108 BudapestFővárosi Autópiac fotó: Németh András Péter NAP Szabad Föld20230108 Budapest
Fővárosi Autópiac 
fotó: Németh András Péter NAP Szabad Föld
A használtautók 37 százalékánál a legjellemzőbb vételár 1–3 millió forint között volt. Fotó: Németh András Péter / Szabad Föl 

Magyarországon csökkent az új autó forgalomba helyezés

A felmérés szerint 2023 első 8 hónapjában év/év alapon Magyarországon csökkent az új autó forgalomba helyezés, miközben az uniós országok többségében rendre két szám jegyű növekedést lehetett tapasztalni. A magyar újautó-piac ez idáig az európai trendekkel ellentétesen mozgott: a tavaly őszi az autóárak drágulása, valamint a hitelkamatok emelkedése miatt 2023 első 8 hónapjában a 2022-es szintnél is alacsonyabb kereslet jellemezte, amit a használtautó-piac se tudott érdemben kompenzálni a kereslethez képest kisebb, külföldről behozott járműállomány miatt.

Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója kiemelte: 

A megkérdezettek 64 százaléka olyan háztartásban él, amely rendelkezik gépjárművel. Ezen háztartások 39 százalékában 1 db gépkocsi található. 

Míg a háztartások 21 százalékában 2, míg 4 százalékában 3 jármű van. Az autótulajdonosok 51 százaléka 16 éves, vagy annál is régebbi gyártású autót használ. 

Így a gépjárművek átlagos kora Magyarországon 14,5 évre tehető. 

A jelenlegi gépkocsijukat a megkérdezettek 65 százaléka belföldön és használtan vásárolta, és 22 százalékuk vette újonnan, egyúttal 37 százalékuknál a legjellemzőbb vételár 1–3 millió forint között volt. A saját autóval rendelkezők leginkább benzines gépjárművet használnak (a megkérdezettek 70 százaléka), dízelt feleannyian (35 százalék), a hibrid hajtásúak aránya pedig jelenleg 6 százalékra tehető.

Autóhasználati szokások

A közlekedési alternatívák közül legtöbben (a megkérdezettet 40 százaléka) tömegközlekedésre váltanának, de a válaszadók a rövidebb távokat akár gyalog (35 százalékuk) vagy kerékpárral (26 százalék) is szívesen megtennék.

A legfőbb tényezők közül leginkább a magas (36 százalék válaszolta ezt), a magas üzemanyagárak (a válaszadók 33 százaléka szerint), valamint az autó fenntartási költségeinek növekedése befolyásolhatja az autóvásárlási és -eladási terveket (30 százalékuk mondta ezt). A gépjárművek karbantartására eközben Magyarországon éves szinten jellemzően 50–250 ezer forintot költenek, de a tulajdonosok többsége a megfelelő gumiabroncsok használatára és a közlekedésbiztonságra is odafigyel.

A vásárlást tervezők jó része az 1–3 millió forintba kerülő autót keres

A megkérdezettek 10 százaléka tervez egy éven belül gépkocsit vásárolni. A vásárlást tervezők nagy része (34 százalék mondta ezt) az 1–3 millió forintos árkategóriában keres autót, míg az átlagos vételár várhatóan 3,8 millió forint körül alakul. A legnagyobb értékben a 60 év felettiek és a budapestiek fognak gépjárművet venni. Az autóvásárlási hajlandóság jelenleg leginkább a 18–29 éves korosztályra jellemző.

Az 1 és 3 millió forint közötti árkategóriában az adatok szerint az Opel Astra, a Volkswagen Golf és Passat, a Ford Focus, valamint a Skoda Octavia modellekből érhető el a legnagyobb, átlagban 13–16 éves kínálat 

– mondta Szeder Attila, a Használtautó.hu szakértője.

Az autóval rendelkezők 82 százaléka minimum 5 évet vár a gépjármű cseréjével, a 41 százalékuk 5-10 évente váltja le aktuálisan használt gépjárművét. A jelenleg a saját autóval rendelkezők 13 százaléka tervezi, hogy a közeljövőben eladja gépkocsiját. Közel 80 százalékuk 3 millió forint, vagy az alatti értékű gépjárművet szeretne eladni.

„Ha az országos mintát nézzük, a gépjárművek átlagos eladási ára várhatóan 2,3 millió forint körül alakul majd. Legnagyobb értékben, 2,7 millió forintban a 30–39 évesek és a vármegyei jogú városokban élők fognak gépjárművet eladni. A válaszadók minden esetben magasabb összegért szeretnének autót vásárolni, mint amennyiért az eladást tervezik” – tette hozzá Szeder Attila.