Minden hivatalosan forgalomban lévő gépjárműre kell kötelező biztosítást kötni, ennek hiányában fedezetlenségi díjat kell fizetni, amelynek mértéke napi díjban meghatározott, ráadásul az összeg jövőre tovább emelkedik – közölte a Netrisk.hu. 

Használt autó
Az új díjak 10–19 százalékos emelkedést jelentenek.
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

770–1540 forintra emelkedik a díj

A fedezetlenségi díj személyautó esetében annak teljesítményéhez kötött. A maximum 37 kilowattos autók esetében napi 770 forint lesz jövőre a tarifa, míg 

  • a 38–50 kilowattosoknál 950, 
  • az 51–70 kilowattosoknál 1020, 
  • a 71–100 kilowattosoknál 1220, 
  • a 101–180 kilowattosoknál 1520, 
  • a 180 kilowatt feletti teljesítményű autóknál pedig 1540 forint lesz a díj 2024-ben. 

Az új díjak 10–19 százalékos emelkedést jelentenek az idei 650/1400 forintos összegekhez képest. 

Pár hónap alatt kiugró összeg halmozódhat fel

A kötelező biztosítás hiányozhat egyebek mellett azért, mert a gépjármű üzembentartója bár felmondta korábbi biztosítását, de elfelejtett új szerződést kötni – mondta Besnyő Márton, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója. Az új szerződés megkötésekor ki kell fizetni az új szerződés díját és ezzel együtt arra az időszakra járó fedezetlenségi díjat, amikor nem volt biztosítás az autón.

Előfordulhat, hogy a korábbi biztosítása díjfizetés hiányában megszűnt, de van példa arra, hogy használtautó-vásárlásnál a vevő nem kötött azonnal kötelezőt.

Továbbá a ritkán, nem feltétlenül napi szinten használt autók biztosítása is feledésbe merülhet, amire figyelni kell, különben automatikusan ketyeg a fedezetlenségi díj. Ráadásul a szabályozás szerint nincs lehetőség a fedezetlenségi díj elengedésére.

Foggal-körömmel ragaszkodnak az autójukhoz a magyarok

A magas üzemanyagárak sem tudják letörni az autózási kedvet. A magyarok mintegy kétharmada, ha tehetné, saját kocsival közlekedne.

A fedezetlenségi díj kiszámítása során a biztosító az utolsó öt év fedezetlenségének időtartamát veheti figyelembe. Ha a fedezetlenséggel érintett időszak meghaladja a 120 napot, a biztosító az ügyfél kérésére részletfizetési lehetőséget nyújthat. 

20220221 KaposvárMég soha nem helyeztek forgalomba olyan kevés új autót januárban az Európai Unióban, mint az idén januárban. Egy nulla kilométeres gépjárműre átlagosan 6 hónapot kell várni. A használt autó piacon pedig élénkülést tapasztalnak.fotó: Lang Róbert LR Somogyi Hírlap20220221 Kaposvár

Még soha nem helyeztek forgalomba olyan kevés új autót januárban az Európai Unióban, mint az idén januárban. Egy nulla kilométeres gépjárműre átlagosan 6 hónapot kell várni. A használt autó piacon pedig élénkülést tapasztalnak.

fotó: Lang Róbert LR Somogyi Hírlap
A díj a biztosítással rendelkező autósokat védi.
Fotó: Lang Róbert / Somogyi Hírlap

A fedezetlenségi díj egyébként közvetve a biztosítással rendelkező autósokat védi, a díjból származó bevétel a Magyar Biztosítók Szövetsége által kezelt úgynevezett Kártalanítási Számlára megy. Erről térítik meg a kötelező biztosítással nem rendelkezők gépjárművek által vagy – bizonyos korlátozásokkal – az ismeretlen gépjárművekkel okozott károkat. 

Mit lehet tenni?

Aki átmenetileg nem használja az autóját, annak érdemes az adott időszakra ideiglenesen kivonnia a forgalomból azt, így nem kell kötelezőt fizetnie, ezáltal a fedezetlenségi díj sem merül fel. A díjak mértéke alapján könnyen belátható, hogy akár egy-két hónap alatt felhalmozódhat akkora összeg a fedezetlenségi díj miatt, amelyből a kötelező biztosítás éves díja kifizethető. 

A Netrisk adatai szerint idén az éves kgfb-díj átlagosan 34,3 ezer forintot tett ki a személygépkocsiknál, ami 9 százalékos növekedést jelent éves szinten.