Ha szabadon lehetne választani a különböző közlekedési eszközök – köztük a saját autó, busz, villamos, kerékpár vagy éppen megosztható, bérelhető járművek – közül, akkor a 30–59 éves korosztály döntő többsége a kocsi mellett döntene hazánkban – derült ki a K&H legfrissebb felmérésének eredményeiből.

20220502  Budapest Kerékpársáv, autók, lekanyarodó sáv a Körúton.Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol 20220502  Budapest 

Kerékpársáv, autók, lekanyarodó sáv a Körúton.
Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol
Foggal-körömmel ragaszkodnak az autójukhoz a magyarok.
Fotó: Máté Krisztián / Metropol

A pénzintézet év végén készített, 500 fős mintán alapuló felmérésének eredményei alapján

 

a válaszadók 65 százaléka a saját autóval való közlekedést választaná.

 

Ráadásul a harmincas korosztályban és a kisebb városokban, valamint a falvakban élők esetén 70 százalék feletti eredményt ért el a gépkocsi.

A tömegközlekedést csupán a magyarok 11 százalék használná, ha szabadon dönthetne, mivel jár. Budapesten magasabb ez az arány, a fővárosban 22 százalék voksolna a busz-, villamos-, metrójáratokkal való utazásra.

Országos összevetésben a nők 15 százaléka választaná a tömegközlekedést, a férfiak esetén ez a szám csak 7 százalék.

 

A tömegközlekedéstől hajszállal marad el a kerékpározás, amely a válaszadók 10 százaléka számára jelentene megfelelő alternatívát.

 

Az elmúlt években megjelent opciók, azaz a bérelhető, megosztható közlekedési eszközök – kerékpárok, rollerek, autók – népszerűsége alacsonynak mondható, mindössze a megkérdezettek 7 százaléka válaszolta azt, hogy használná ezeket.

A fennmaradó 7 százalék saját motorkerékpárt, robogót vagy elektromos rollert használna.

Így muzsikált tavaly az autóipar

Magyarország tavaly az nyolcadik legnagyobb autógyártója volt.

A felmérés rávilágított arra is, hogy a gépkocsihasználat gyakorisága emelkedett az elmúlt évekhez viszonyítva,

 

a 30–59 évesek 75 százaléka autózott hetente többször tavaly, szemben a 2021-es és a 2020-as 69, illetve 68 százalékkal.

 

A korábbi években 2018-ban volt hasonlóan magas, 74 százalékos ez az arány, míg 2019-ben valamivel kevesebb, 72 százalék. A friss kutatási eredmények szerint tavaly a férfiak 80 százaléka használta rendszeresen az autóját, a nőknek viszont csak a 69 százalékára volt ez igaz.

Veszített vonzerejéből a kerékpározás a kutatás eredményei szerint. Az elmúlt években – 2018 óta – 20-23 százalék biciklizett rendszeresen, az arányuk a múlt év utolsó negyedében 17 százalékra zsugorodott. Emellett a válaszadók csaknem negyede – 23 százaléka – tömegközlekedik rendszeresen, azaz jóval többen, mint ha szabadon dönthetnének ebben a kérdésben.

A K&H összeállításából kiderül, hogy az autózás népszerűsége támaszt ad az autóbiztosítások piacának. A társaság jelenleg több mint 1 millió gépjármű-biztosítási szerződést kezel, amely a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén 4,7, míg a casco biztosítás tekintetében 17 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet.