A MÁV-Start idén májusban tette elérhetővé az úgynevezett grafikus helyfoglalási rendszerét, amely a vasúti kocsik ülőhely-elrendezését mutató, sematikus ábrák segítségével teszi lehetővé az utasok számára a megfelelő ülőhely kiválasztását és lefoglalását az Elvira menetrendi tervező és jegyváltási felületen – emlékeztet közleményében a vasúttársaság. Hozzátették, kezdetben kizárólag csak balatoni InterCityk és expressz-, valamint a Győrön át közlekedő soproni és szombathelyi IC-vonatok esetében volt igénybe vehető a szolgáltatás, mostanra azonban már az összes belföldi InterCity, expresszvonat, valamint a nemzetközi InterCityk, EuroCityk, EuroNight-járatok jelentős többsége is bekerült a grafikus helyfoglalási rendszerbe. 

IC Premium MÁV vonat
Úgy foglalhatunk mostantól vonatjegyet, mint a moziban vagy a színházban.
Fotó: MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

 

Úgy foglalhatunk vonatjegyet, mint a moziban

Az utóbbi azt jelenti, hogy az adott vonatra úgy lehet mostantól ülőhelyet foglalni, mintha a moziban vagy a színházban választanánk magunknak széket. Azt írják, hogy nyár eleje óta már 

több mint félmillióan vették igénybe az új szolgáltatást,

de a bővüléssel még kedveltebbé és népszerűbbé válhat.

A MÁV-Start helybiztosítási rendszeréből május elseje óta több mint 11 millió helyet foglaltak. Kiemelték: eddig több mint 70 kocsitípus rajzát készíttették el, amelyek lefedik a belföldi és nemzetközi forgalomban helyfoglalással közlekedő, ülőhelyes kocsik állományát. Az éjszakai vonatok esetében az ülőhelyes kocsikban áll rendelkezésre a grafikus helyválasztási lehetőség, fekvő- vagy hálóhelyesek esetén azonban nem lehetséges – közölték.

A cél, hogy minél többen tudjanak az adott vonattal elutazni

Eddig az utasok a jegyértékesítési rendszerre bízva automatikus helyválasztással, vagy például 

  • ablak, illetve asztal mellé, 
  • fülkés, valamint termes kocsiba, esetleg
  • csendes, családi fülkébe, továbbá 
  • kerekesszéknek kijelölt helyre tudtak jegyet foglalni, de volt olyan opció is, hogy 
  • családtag vagy ismerős mellé is igényelhettek ülőhelyet.

A fejlesztés révén már csak néhány kötöttség maradt az ülőhelyválasztást illetően, például nem foglalhatók le a lehajtható ülések, a kerekesszékes hely (azt helytulajdonság alapján foglalhatják a kerekesszékes utasok, illetve kísérőjük), a kerékpárok számára a kampó nem választható, csak a hozzá tartozó, közelben lévő ülőhely. 

A kocsi magas telítettségi szintje fölött a vasúttársaság nem engedélyezi a kocsiábrán történő választást, mivel így biztosítható, hogy minél többen tudjanak az adott vonattal elutazni.

Maximum hat utas számára lehet helyet foglalni egy tranzakció során

Mindeközben étkezőkocsiba, helyszámmal nem rendelkező kocsikba, illetve fekvő- és hálókocsikba nem lesz elérhető a szolgáltatás a tervek szerint. Egy tranzakció során maximum hat utas számára lehet helyet foglalni, de újabb jegyvásárlási folyamattal további utasoknak is megváltható így a szabadon választott helyjegy.

Prémiumosztályra történő helyfoglaláshoz az ajánlatok keresésénél előzetesen be kell állítani a Prémium ajánlat szűrőt, és az ennek megfelelő „1+” osztályú ajánlat kiválasztása esetén a helyfoglalás is sikeres lesz a prémium kategóriában. A MÁV-Start jegyértékesítő rendszerében a díjmentes utazásra (többek között a 6 év alatti vagy 65 év feletti utas) való jogosultságot az utasok kedvezményeinél lehet kiválasztani. A kedvezmény beállítását követően a helyfoglalási lehetőségek a kedvezménytől függetlenül állnak rendelkezésre, így adott esetben a grafikus választás is elérhető.

Ha műszaki hiba miatt nem közlekedik az a kocsi, amelyikbe az utas helyet foglalt, akkor előfordul, hogy másik típusú kocsival vagy akár pótlás nélkül jár a vonat. Ilyenkor a helyfoglalás módjától függetlenül a korábban lefoglalt helyeket a rendszer átteszi a pótlásra kijelölt kocsiba. Ha az eredetileg foglalt helyszám nem található a vonatban, az utasok elhelyezéséhez a jegyvizsgáló nyújt majd segítséget.

MÁV-Volán-kivonulás a fővárosból: Lázár János elmondta, min múlik, hogy megmaradjon a Budapest-bérlet

Az építési és közlekedési miniszter most először beszélt arról, hogy mi lesz a jövője a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásának. Megerősítette, hogy napirenden van a kérdés, de úgy tűnik, még nincs döntés.