BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MÁV-Volán kivonulás a fővárosból: Lázár János elmondta, min múlik, hogy megmaradjon a Budapest-bérlet

Az építési és közlekedési miniszter most először beszélt arról, hogy mi lesz a jövője a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásának. Megerősítette, hogy napirenden van a kérdés, de úgy tűnik, még nincs döntés.

Egy csütörtök délelőtti rádiós interjúban Lázár János is szóba hozta a Budapest-bérlet jövője körüli bizonytalanságot. Ezzel már az összes érintett kommentálta a fejleményeket.

Budapest, 2014. május 16.Hőpapírra nyomtatott bérletszelvényt vesz ki egy utas a jegykiadó automatából a Keleti pályaudvar metróállomásnál 2014. május 16-án. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bevezette a hőpapírra történő jegy- és bérletnyomtatást.MTI Fotó: Máthé Zoltán
MÁV-Volán kivonulás a fővárosból: Lázár János elmondta, min múlik, hogy megmaradjon a Budapest-bérlet. Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, sajtóértesülések szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) azt tervezi, hogy nem hosszabbítja meg a hibrid modellt a főváros és a MÁV-Volán között. Ez azt jelentené, hogy jövőre, egészen pontosan 2024. március 1-jétől a MÁV-Volánhoz tartozó járatokat kizárólag az állami cég saját jegyeivel lehetne használni Budapesten és az agglomerációban. A mostani gyakorlat az, hogy a főváros közigazgatási határain belül a BKK jegyeit is elfogadják a MÁV-Volán járatain.

Az ezt lehetővé tévő megállapodás még 2016. október 28-án jött létre. Azóta az elszámolás egy bonyolult képlet alapján történik a felek között. A hírek szerint a hétéves rendszer beszántásának oka, hogy a Fővárosi Önkormányzat mintegy 2 milliárd forinttal tartozik az állami közszolgáltatónak, és mivel az ÉKM ajánlatát az önkormányzat nem fogadta el, így a 2022-es pénzügyi zárása sem történt meg.

A hír hallatán Karácsony Gergely kiakadt. „Bravó. Így kell ostobaságból és kicsinyességből kicseszni sok százezer budapesti és környékbeli emberrel” – írta közösségi oldalán a főpolgármester. Szerinte éppen az ellenkezőjére lenne szükség, vagyis a főváros és az agglomeráció közösségi közlekedését még jobban össze kellene hangolni és nem teljesen elhatárolni egymástól.

A Budapesti Közlekedési Központ arról adott ki közleményt, hogy 

  • dupla bérletet, 
  • egyre drágább tömegközlekedést, 
  • a HÉV-pótlások elmaradását, 
  • az egyszerű jegy- és bérletvásárlás megszűnését, 
  • a digitális utastájékoztatás, valamint a főváros és az agglomeráció összeköttetésének a leépülését

is magával hozhatja a terv.

Hogyan reagált Lázár János a Budapest-bérlet megszüntetésére?

A Rádió7-nek adott interjúban Lázár János megerősítette, hogy valóban napirenden van a budapesti hibrid rendszer jövőjének a kérdése. Úgy fogalmazott, hogy a legnagyobb igazságtalanság a főváros és vidék között húzódik, mert a vidéki adófizetők pénzéből is finanszírozzák a budapesti közösségi közlekedést (az állam évi 12 milliárd forintot ad erre, miközben más nagyvárosokkal nem tesz így). 

Nem fair, hogy a vidék támogatja Budapestet, miközben az a leggazdagabb magyar város.

Áttételesen azt is megerősítette, hogy elszámolási vita robbant ki. Ugyanakkor a szövegkörnyezetből úgy tűnt, hogy nem eldöntött kérdés a közös finanszírozás megszüntetése. „Amennyiben a városvezetés nem hajlandó fizetni azért, hogy a MÁV és a Volán járatai is szolgáltassanak a területén, akkor az egész rendszert át kell alakítani. Ha nem fizetik ki a számlát, másképp kell megoldani” – jelentette ki.

Hivatalos: minden idők legdrágább hídját építik meg Magyarországon – jövőre indul a beruházás

Most először hangzott el, mennyibe fog kerülni Magyarország legújabb hídja Mohácsnál. Soha ekkora összeget nem fordítottak még hídépítésre itthon.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.