Egy csütörtök délelőtti rádiós interjúban Lázár János is szóba hozta a Budapest-bérlet jövője körüli bizonytalanságot. Ezzel már az összes érintett kommentálta a fejleményeket.

Budapest, 2014. május 16.Hőpapírra nyomtatott bérletszelvényt vesz ki egy utas a jegykiadó automatából a Keleti pályaudvar metróállomásnál 2014. május 16-án. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bevezette a hőpapírra történő jegy- és bérletnyomtatást.MTI Fotó: Máthé Zoltán
MÁV-Volán kivonulás a fővárosból: Lázár János elmondta, min múlik, hogy megmaradjon a Budapest-bérlet. Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, sajtóértesülések szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) azt tervezi, hogy nem hosszabbítja meg a hibrid modellt a főváros és a MÁV-Volán között. Ez azt jelentené, hogy jövőre, egészen pontosan 2024. március 1-jétől a MÁV-Volánhoz tartozó járatokat kizárólag az állami cég saját jegyeivel lehetne használni Budapesten és az agglomerációban. A mostani gyakorlat az, hogy a főváros közigazgatási határain belül a BKK jegyeit is elfogadják a MÁV-Volán járatain.

Az ezt lehetővé tévő megállapodás még 2016. október 28-án jött létre. Azóta az elszámolás egy bonyolult képlet alapján történik a felek között. A hírek szerint a hétéves rendszer beszántásának oka, hogy a Fővárosi Önkormányzat mintegy 2 milliárd forinttal tartozik az állami közszolgáltatónak, és mivel az ÉKM ajánlatát az önkormányzat nem fogadta el, így a 2022-es pénzügyi zárása sem történt meg.

A hír hallatán Karácsony Gergely kiakadt. „Bravó. Így kell ostobaságból és kicsinyességből kicseszni sok százezer budapesti és környékbeli emberrel” – írta közösségi oldalán a főpolgármester. Szerinte éppen az ellenkezőjére lenne szükség, vagyis a főváros és az agglomeráció közösségi közlekedését még jobban össze kellene hangolni és nem teljesen elhatárolni egymástól.

A Budapesti Közlekedési Központ arról adott ki közleményt, hogy 

  • dupla bérletet, 
  • egyre drágább tömegközlekedést, 
  • a HÉV-pótlások elmaradását, 
  • az egyszerű jegy- és bérletvásárlás megszűnését, 
  • a digitális utastájékoztatás, valamint a főváros és az agglomeráció összeköttetésének a leépülését

is magával hozhatja a terv.

Hogyan reagált Lázár János a Budapest-bérlet megszüntetésére?

A Rádió7-nek adott interjúban Lázár János megerősítette, hogy valóban napirenden van a budapesti hibrid rendszer jövőjének a kérdése. Úgy fogalmazott, hogy a legnagyobb igazságtalanság a főváros és vidék között húzódik, mert a vidéki adófizetők pénzéből is finanszírozzák a budapesti közösségi közlekedést (az állam évi 12 milliárd forintot ad erre, miközben más nagyvárosokkal nem tesz így). 

Nem fair, hogy a vidék támogatja Budapestet, miközben az a leggazdagabb magyar város.

Áttételesen azt is megerősítette, hogy elszámolási vita robbant ki. Ugyanakkor a szövegkörnyezetből úgy tűnt, hogy nem eldöntött kérdés a közös finanszírozás megszüntetése. „Amennyiben a városvezetés nem hajlandó fizetni azért, hogy a MÁV és a Volán járatai is szolgáltassanak a területén, akkor az egész rendszert át kell alakítani. Ha nem fizetik ki a számlát, másképp kell megoldani” – jelentette ki.

Hivatalos: minden idők legdrágább hídját építik meg Magyarországon – jövőre indul a beruházás

Most először hangzott el, mennyibe fog kerülni Magyarország legújabb hídja Mohácsnál. Soha ekkora összeget nem fordítottak még hídépítésre itthon.