Rendkívül nehéz helyzetben van a magyarországi e-kereskedelem. A GKI Digital vezető tanácsadója, Madar Norbert a 11. Magyar Marketing Fesztiválon beszélt arról, hogy 

a koronavírus-járvány alatt rengeteg ember fordult az e-kereskedelem felé, de a járvány lecsengésével a többség visszatért a fizikai boltokhoz. Ezt követően az orosz–ukrán háború következtében akadozni kezdő ellátási láncok nehezítették az ágazat életét.

 A szakmának most egy új fenyegetéssel, a kínai szereplőkkel kell megbirkóznia.

Gdansk,,Poland,-,March,2023,Temu,App,Icon,In,Screen
A gazdasági erőfölényével a víz alá nyomja a magyarországi e-kereskedőket a Temu.
Fotó: Shutterstock

Az e-kereskedelem nemzetközi szintű terjedése abba a szakaszba lépett, amikor a határok már nem számítanak a vállalatoknak. A magyar piacon megjelenő kínai cégek, például a Temu, olyan erőfölényben vannak, amivel a magyar e-kereskedők nem tudnak versenyezni. A Temu pedig egyre inkább dominálja a hazai piacot.

Madar Norbert elmondta, hogy 

2023-ban a magyarországi e-kereskedelem mindössze 7-8 százalékos növekedést tudott felmutatni, miközben a csomagszállítás több mint 60 százalékkal bővült. 

A szakértő szerint ezt a Temu és a Shien terjeszkedésével lehet magyarázni. A Temu már a második legnagyobb webáruház hazánkban úgy, hogy mindössze fél éve van jelen a magyar piacon. Madar Norbert szerint ez nemcsak Magyarországon jelent problémát, hanem egész Európában érzékelhető trend.

Temu: a kínai e-kereskedő világsikere – és amit tudni kell róla

Az üstökösként feltűnt internetes áruház masszívan veszteséges, és az is marad még évekig, ám tulajdonosai mégsem aggódnak emiatt, a fogyasztók pedig az alacsony árak vonzásában egyre többet költenek az e-kereskedelmi portálon. A Temu jókor volt jó helyen, tartós üzleti sikerére azonban nagy tétben egyelőre nem érdemes fogadni.

Az E-Commers Hungary alelnöke, Zabari István szerint a Temu és a hozzá hasonló kínai webáruházak olyan versenyre kényszerítik a magyar cégeket, ahol nincs esélyük győzni. A szakértő szerint a kínai versenytársaknak sokkal több pénzük van, amivel aránytalan előnyt szereznek a hazai piacon. Zabari István példának hozta fel, hogy a Google kereső pénzért előrébb sorolja a kínai cégek termékeit. Szerinte egy magyar e-ker vállalat nem tudna annyit fizetni, hogy megelőzze például a Temut a keresőben.

A másik hatalmas probléma, hogy többek között a Temu megengedheti magának, hogy minimális árréssel dolgozzon. 

A kínai e-kereskedelmi cégek képesek rá, hogy akár 50 forint haszonért kínáljanak egy terméket a világ másik felén. Ezt egy magyar cég nem engedheti meg magának.

Mindezek mellett a Temu tökéletesen ráérzett arra, hogy mivel lehet a külföldi piacon megfogni a fogyasztókat. A cég egyrészt egy könnyen kezelhető, felhasználóbarát webshopot hozott létre a hozzá tartozó alkalmazással, ami képes megtartani a felhasználókat. Ami viszont különösen fontos, hogy az árakat mindig az adott országban használt devizában tüntetik fel, hogy senkit ne ijesszen el az átváltás lehetősége.