Az ilyen repülőgépeken nem előírás, hogy legyen adatrögzítő, így a szakértői vélemény szerint feltehetően azon sem volt, amely szombaton lezuhant Ráckeresztúrnál. Egyelőre tehát az is csak feltételezés, hogy az 1998-ban gyártott műrepülő szinte függőlegesen, 300 kilométer/óra sebességgel csapódhatott a földbe. A gépen ketten utaztak, mindketten az életüket veszítették.

repülőgép Ráckeresztúr
A repülőgép szinte megsemmisült a becsapódáskor / Fotó: Dienes Gábor

A rendőrség beszámolója szerint a Fejér Vármegyei Rendőr-főkapitányság Tevékenység-irányítási Központba szombat délelőtt érkezett bejelentés arról, hogy Martonvásár és Ráckeresztúr között egy sportrepülőgép eltűnt a radarképről.

A gép roncsait a rendőrök mezőgazdasági területen találták meg, a helyszínre mentőautók és mentőhelikopter is érkezett. A baleset következtében a légi járműben utazó két férfi a helyszínen meghalt, a rendőrség pedig büntetőeljárás keretében kezdte vizsgálni a baleset körülményeit.

Ezen körülményekről nyilatkozott azóta egy szakértő.

Függőlegesen csapódhatott be a repülőgép – 300-zal

Madas László repülési szakértő úgy vélekedett, hogy az ütközés következtében nagyon nagy erők léptek föl, gyakorlatilag a gépnek csak a farka maradt felismerhető, a gép első fele teljesen elfogyott.

Feltehetően függőleges zuhanásban csapódhatott a talajba

– összegzett Madas László az RTL-nek, hozzátéve: akár 300 kilométer/óra feletti is lehetett a gép sebessége a becsapódáskor.

Ráckeresztúr mellett, mezőgazdasági területen zuhant le a műrepülő / Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A Magyar Honvédség (MH) közölte, hogy az MH légi kutató-mentő szolgálata is részt vett a radarképről szombat délelőtt hirtelen eltűnt repülőgép keresésében, azóta pedig a balesetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet és a légügyi hatóság is vizsgálja.

Besenyei Péter műrepülő-világbajnok is vezette a gépet korábban

A gép tulajdonosa a 60 éves dr. Magyari József volt, utasa pedig egy 19 éves férfi – a Blikk cikke szerint. Ebben felidézik: 

Magyari József 2013–2014 között a külügyi tárca főtanácsosa, később Magyarország szingapúri konzulja volt, 

legutóbb pedig egy állami tulajdonú energetikai cég elnök-vezérigazgatójaként dolgozott a saját vállalata ügyeinek intézése mellett. A milliárdos egyetemen is oktatott.

A rendőrség büntetőeljárás keretében vizsgálódik / Fotó: police.hu

A gépet korábban Besenyei Péter műrepülő-világbajnok is vezette, ám egyelőre ő is csak annyit tudott mondani: 

Meg kell várni a kivizsgálást, hogy megtudjuk, mi történt.

Fél éve volt a börgöndi tragédia

Tragikus repülőgép-baleset volt tavaly ősszel is: szeptemberben bemutatórepülés közben lezuhant és egy parkoló autóba csapódott a HA-RDM lajstromjelet viselő T–28-as Trojan kisrepülő a Börgöndi Légiparádén. 

A balesetben két ember, apa és fia a helyszínen meghalt, míg hárman – egy kislány, egy nő és egy férfi – súlyos égési sérüléseket szenvedtek. 

Egy kisfiú könnyebben sérült, őt helyszíni ellátás után a székesfehérvári kórházba szállították.

A tragédiával végződött manőver egy alacsony magasságban végrehajtott úgynevezett orsó volt. Az elsődleges szakértői vélemények arra utaltak:

  • a pilóta valószínűleg a kelleténél kisebb sebességgel hajtotta végre a műveletet,
  • melynek következtében a gép „lecsúszott”,
  • ha nagyobb a magasság, még maradt volna idő a korrigálásra, így azonban erre nem volt esély.

Madas László akkor úgy vélte, nem kizárható a műszaki probléma sem, ám nagy a valószínűsége annak, hogy repüléstechnikai hiba vezethetett a szerencsétlenséghez.