Magyar gazdaság

Hideg zuhany: lehet, hogy semmi nem lesz az ország legdrágább autópályájából

Úgy tűnik, lekerült a kormány napirendjéről az ország legdrágább autópálya-beruházásaként beharangozott gyorsforgalmi fejlesztés. Lázár János építési és közlekedési miniszter szavai alapján olcsóbb megoldásban gondolkodik a kabinet, ennek pedig a legkevésbé a zalaegerszegiek örülhetnek.

Meglepő kijelentést tett Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki csütörtökön Nagykanizsán kampányolt. A tárcavezető Balogh László polgármester társaságában beszélt a térség és Zala vármegye infrastrukturális fejlesztéseiről, ekkor mondta azt, hogy 

a magyar kormánynak Zalaegerszeg és Nagykanizsa egyformán fontos, ugyanakkor a zalaegerszegieknek is támogatniuk kell Nagykanizsa fejlesztését. 

m76
 Lázár János azt mondta, hogy olcsóbb megoldásban gondolkodik a kabinet, ennek pedig a legkevésbé a zalaegerszegiek örülhetnek / Fotó: Magyar Építők

A kormányban két nagy projekten dolgoznak most, az egyik a déli elkerülő tervezése, amelyet ő maga indított el, és a beruházásért személyes garanciát is vállal, a másik pedig Zalaegerszeg bekötése a gyorsforgalmi hálózatba.

Azt szeretném, ha a zalaegerszegi polgártársaim megértenék, hogy a leggyorsabb, legolcsóbb és legjobb út Zalaegerszegről Budapestre Nagykanizsán át vezet, én ezt támogatom és ezt tartom elsőként megvalósíthatónak

mondta a miniszter, aki félreérthetetlenül utalt arra, hogy ez a 74-es út négysávosítását, és nem a 76-ost jelenti, az utóbbit akkor fogják megvalósítani, „ha még több pénzünk lesz”. 

Mindez azért meglepő, mert a miniszter fél évvel ezelőtt, tavaly decemberben a zala vármegyei Fenékpusztán harangozta be a 76-os út kétszer két sávos autópályává történő bővítését, azaz Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő M76-os beruházást. A mostani szavai alapján ezt a tervet vélhetően elvetette a szaktárca.

A hírnek legkevésbé a zalaegerszegiek örülhetnek, ugyanis aki Budapestre tartana, annak 48-50 kilométeres kerülőt jelent Nagykanizsa érintése. Másrészről viszont érthető: a 44 kilométer hosszúságú, a miniszter szerint is minden idők legdrágább közlekedési beruházásának nevezett fejlesztés 400 milliárd forintjukba kerülne a magyar adófizetőknek, amit a mostani állapotában biztosan nem engedhet meg magának az államkassza.

Ahogy megírtuk korábban, az M76-os első szakaszát az M7-es autópálya holládi csomópontja és Balatonszentgyörgy között 2020 októberében adták át, amit 2022 márciusában az M76-os út új, közel három kilométeres szakasza követett, ezzel a megyeszékhelyig tartó 55 kilométeres útvonalból eddig 8,6 kilométer készült el. A Zalaegerszeg és Fenékpuszta közötti, 44 kilométeres szakaszra vonatkozóan ugyan a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2022 februárjában kiírta a kivitelezői közbeszerzési eljárásokat, ám később, júniusban visszavonta a beruházási stop miatt.

Bár egyelőre nincs olyan kormányhatározat, amely zöld utat adott volna a projektnek, de ha valóban a korábbi felhívásban szereplő műszaki tartalommal indítják újra a folyamatot, az M76-os lenne az eddigi legdrágább gyorsforgalmi Magyarországon, a 9,2 milliárd forintos fajlagos költség még az M6-os autópályán is túltenne. Ez utóbbi 4,5 milliárd forintba került kilométerenként.

A magas költségeket magyarázhatja a szakasz komplexitása, összesen harminchat híd épülne, köztük négy völgyhíddal. Nagy kérdés, hogy ezek után mi lesz a sorsa a járműipari tesztpályának, amely szintén a beruházás részét képezte. 

A Világgazdaság megkereste az illetékes minisztériumot, szerettük volna megtudni, hogy miért gondolta meg magát a tárca fél év alatt, és hogy ezek után mi lesz a sorsa az M76-osnak. Amint a minisztérium válaszol, frissítjük cikkünket.

 

m76 Lázár János Zalaegerszeg
Kapcsolódó cikkek