Minden idők legkomplexebb és legdrágább gyorsforgalmi fejlesztését indíthatja el 2024-ben a kormány, erre lehet következtetni Lázár János építési és közlekedési miniszter mondataiból, aki a Balaton melletti Fenékpusztán a hétvégén arról beszélt, hogy újraindítaná jövőre a 76-os út kétszer két sávos autópályává történő bővítését, azaz Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő M76-os beruházást, amely a becslése szerint 400 milliárd forintba kerülne. Ez a miniszter szerint is az ország egyik legnagyobb közlekedési beruházása lehet.

20200924  ZalaegerszegÁtadták a több mint 3,7 milliárd forintos beruházásban elkészült 76-os főút kétszer kétsávos zalaegerszegi bevezető szakaszát, amely Balatonszentgyörgynél már épülő M76-os gyorsforgalmi úthoz fog csatlakozni
Fotó: Pezzetta Umberto / Zalai Hírlap

Az M76-os első szakaszát az M7-es autópálya holládi csomópontja és Balatonszentgyörgy között 2020 októberében adták át, amit 2022 márciusában az M76-os út új, közel három kilométeres szakasza követett, ezzel a megyeszékhelyig tartó 55 kilométeres útvonalból eddig 8,6 kilométer készült el. A Zalaegerszeg és Fenékpuszta közötti 44 kilométeres szakaszra vonatkozóan ugyan a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2022 februárjában kiírta a kivitelezői közbeszerzési eljárásokat, azonban júniusban visszavonta a beruházási stop miatt. 

Bár egyelőre nincs róla kormányhatározat, amely azóta zöld utat adott volna a fejlesztésnek, de ha valóban a korábbi felhívásban szereplő műszaki tartalommal indítják újra, az M76-os lehet az eddigi legdrágább gyorsforgalmi Magyarországon, a 9,2 milliárd forintos fajlagos költség még az M6-os autópályán is túltenne. Ez utóbbi 4,5 milliárd forintba került kilométerenként.

A magas költségeket magyarázhatja a szakasz komplexitása, a tervek szerint az M76-os a zalaegerszegi járműipari tesztpálya részeként is működik majd, ahol egy tíz kilométeres szakaszt tesztútként alakítanának ki nagy sebességű tesztek elvégzéséhez. A szakaszon harminchat híd épül, ezek közül négy völgyhíd lesz, egy pedig a Zala folyón ível át. 

Ezzel együtt is kérdéses, hogy mitől drágult meg a projekt, amelyet eredetileg 170 milliárdra becsültek. Épp ezért kérdéssel fordultunk az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz, hogy megtudjuk, változtak-e a műszaki paraméterek vagy a nyomvonal az első kiírás óta, és hogy tartalmazza-e a Körmendig tartó 28 kilométeres szakasz megépítését is a Lázár János által említett 400 milliárd forint. 

Frissítés 16.05-kor, ezt válaszolta a minisztérium

"Az említett, becsült beruházási összege a Sármelléktől – Zalaegerszeg keleti csomópontig történő megépítést tartalmazza, a jelzett költségben a 71. sz. főút tervezett 2x2 sávos keszthelyi bekötése mellett a sármelléki repülőtér bekötése, valamint Fenékpuszta és Sármellék között a 76. sz. főút fejlesztése is beleértendő" írta válaszában kérdéseinkre az ÉKM.

Hozzátették, hogy 2022 nyarán leállított beruházások újraindítására, illetve folytatására vonatkozó felülvizsgálatok folyamatosan zajlanak, amely eredményeként a közelmúltban már számos döntés jelent meg közúti infrastruktúra-fejlesztések megindítására. Ilyen döntés volt többek között az 1342/2023. (VII.31.) vagy az 1239/2023. (VI.20.) Korm. határozat. 

Hogy milyen szempontok alapján dönti el a kormány a beruházások elindítását, azt válaszolták, hogy a felülvizsgálatok során mindig mérlegelésre kerülnek az adott beruházás prioritásként való kezelését meghatározó tényezők úgymint pl. a társadalmi, gazdasági indokoltság, vagy egyéb szakmapolitikai szempontok. 

A kormány régóta ismert, kiemelt célja, hogy valamennyi megyei jogú város 2x2 sávos bekötéssel rendelkezzen a gyorsforgalmi úti hálózatba, amely cél teljesítése érdekében az M76 Zalaegerszegig való folytatása még kiépítendő

magyarázta a szaktárca, hozzátéve, hogy beruházás 2022 nyarán történt felfüggesztése óta a tervek nem módosultak, a jövőben kiírandó közbeszerzési eljárások műszaki tartalma tekintetében pedig végleges döntés még nem született.