BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Továbbra sem akar beindulni a használtautó-import itthon

Az elmúlt években jelentősen megdrágultak a nyugati piacokon a használt autók. A használtautó-import alakulására negatív hatást gyakorol az euró árfolyama is.

Áprilisban a DataHouse adatai szerint 8917 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, az egy évvel ezelőtti értékhez (8173) képest több mint 9 százalékos a növekedés. Az év eddigi részének számaiból ugyanakkor az látszik, hogy az import mértéke továbbra is a havi 9 ezres darabszám közelében maradt.

Autopiac hasznaltautok-2220230108 Budapest
Fővárosi Autópiac 
fotó: Németh András Péter NAP Szabad Föld
Továbbra is nehezen talál magára a használtautó-import / Fotó: Németh András Péter

Az alapprobléma továbbra is az, hogy az elmúlt években jelentősen megdrágultak a nyugati piacokon a használt autók

– magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Hozzátette, bár hazai jövedelmek reálértéke ismét felfelé ível, a kereslet növekedése az autópiacon ezt csak bizonyos késéssel fogja követni.

A használtautó-import alakulására negatív hatást gyakorol az euró árfolyama is, amely az elmúlt hónapokban ismét a 390 forintos eurószint fölött ragadt. Az import árelőnye mára jelentősen visszaesett, és a használt autó iránti kereslet egy részét a belföldi használtautó-piacra terelte, amely jelenleg havi 76 ezer személyautó feletti forgalmával hónapról hónapra dönti meg korábbi rekordértékeit.

Az évek során jelentősen változott a behozott használt autók márkák szerinti összetétele is. Vesztettek korábbi súlyukból a német presztízsmárkák (Audi, BMW, Mercedes), amelyek egyike sem kerül mára a legnépszerűbb márkák listájának első három helyére. 

Az elemzés szerint tíz éve még az első hat legnépszerűbb márka tette ki a teljes behozatal 59 százalékát. Mára ez az arányuk 49 százalékra esett vissza. 

A behozott használt autók között az év első négy hónapjában is Volkswagen szerepelt az élen 12,7 százalékos részesedéssel, melyet az Opel követ (8,9 százalék), hajszálnyival előzve a Fordot (8,8 százalék). Az Audi 6,8, a BMW 5,8, míg a Mercedes 5,6 százaléknyi részt hasított ki a forgalomból.

A használtautó-import mennyisége 2024 első négy hónapjában összesen 36 133 volt, ami 3,6 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában regisztrált 34 877-es értéket. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma már 42 075 volt, 10,4 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi 38 108-as mennyiséget.

Ezeknek a márkáknak manipulálják legtöbbször a kilométeróráját, meglepő az eredmény

A prémiummárkák esetében a leggyakoribb a kilométerórák visszatekerése. Ennek oka, hogy ezeket az autókat, ha megkímélt állapotban vannak, még használtan is rendkívül magas áron lehet eladni.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.