Brüsszel megtiltotta Magyarországnak, hogy egy autóalkatrész-gyártó beruházását támogassa
Az Európai Bizottság azt közölte, hogy az Európai Unió támogatási szabályaival összeegyeztethetetlen, hogy a magyar kormány 15,9 milliárd forint állami támogatást akart adni a GKN Automotive Hungary Kft.-nek. A cég egy új autóalkatrész-gyárat akart építeni Észak-Magyarországon, a kormány ezt a beruházást támogatta volna.

Az EU támogatási szabályai előnyben részesítik azokat a beruházásokat, amelyek segítik a gazdasági fejlődést az unió hátrányosabb helyzetű területein, illetve munkahelyeket teremtenek. A GKN Automotive Hungary gyára ezeknek a feltételeknek meg is felelt volna.
A gyárnak szánt támogatást még 2022 októberében kezdte el vizsgálni a bizottság, amely szerint kétséges, hogy a támogatás megfelel a regionális állami támogatásokról szóló bizottsági iránymutatásnak. Az Európai Bizottságot az érdekelte, hogy a cég akkor is a tervezett helyen állította volna-e fel a gyárat, ha ahhoz nem kap állami támogatást. Abban az esetben, ha a beruházás a támogatástól függetlenül is az adott helyen valósult volna meg, akkor az uniós szabályok szerint nem lehet állami ösztönző támogatásokat nyújtani.
Magyarország nem tudta bizonyítani, hogy a támogatás meghatározó volt a kedvezményezett számára befektetésének magyarországi elhelyezésében. A rendelkezésre álló bizonyítékok azt mutatták, hogy a kedvezményezett úgy döntött, hogy Magyarországon fektet be anélkül, hogy figyelembe vette volna az állami támogatást, és nem volt elegendő bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a beruházás egy másik helyen valósulna meg.
Az állásfoglalás szerint az állami támogatásnak nem volt valós ösztönző szerepe a GKN Automotive Hungary beruházásnak elhelyezésében, így a közös szabályok szerint a kormány nem adhat a vállalkozásnak majdnem 16 milliárd forintot.
Brüsszel csőre tölti a kínai autók elleni csodafegyverétA gyártók nem kérik, sőt ellenzik, hogy az Európai Bizottság bevesse a vámfegyvert a dömpingáras kínai autók európai inváziójának megelőzésére. Brüsszel azonban a saját vizsgálatára támaszkodva erre készül, még a héten kiderül, mennyivel lesznek drágábbak a kínai villanyautók. |
Az uniós támogatási szabályoknak való megfeleléshez számos feltételnek kell megfelelni:
- a támogatásnak valódi „ösztönző hatással” kell rendelkeznie, vagyis hatékonyan ösztönöznie kell a kedvezményezettet egy adott régióban történő beruházásra;
- a támogatás nem haladhatja meg a regionális támogatásnak az adott régióra vonatkozó felső határát, és a beruházásnak a hátrányos helyzetű régióba vonzásához szükséges minimumra kell korlátozni;
- a támogatásnak nem lehetnek indokolatlan negatív hatásai, például többletkapacitás létrehozása a hanyatló piacon;
- a támogatás nem okozhatja közvetlenül a meglévő vagy bezárt tevékenységek áthelyezését az EU más területeiről a támogatott létesítménybe; és
- a támogatás nem térítheti el a beruházást az EU egy másik régiójából, amely gazdaságilag ugyanolyan vagy még rosszabb helyzetben van, mint az a régió, ahol a támogatott beruházás megvalósul.
GKN Automotive
A GKN Automotive autóipari technológiai vállalat úttörőnek számít az elektromos hajtásrendszerek területén. A világ legtöbb autóipari vállalatával partneri viszonyban áll.
A cég értékesítése 2023-ban meghaladta a 2000 milliárd forintot.
A cég húsz országban 46 gyárat és hat technológiai központot működtet. Világszerte 25 ezer munkavállalója van.