A Naturland három évtizede jól ismert szereplője a hazai egészségiparnak, a cégcsoport a 2023-as évben 5,587 milliárd nettó árbevételt ért el az értékesítésből, és 1,191 milliárd üzemi eredménnyel zárta a múlt évet. Az első fél évben a Budapesti Értéktőzsdére leadott jelentésük szerint 11 százalékos bevételnövekedést értek el. Az eredmények mögött meghúzódó stratégiáról kérdezte a Világgazdaság Ásványi Tibort, aki a Magyarországi Gyógyszergyártók Szövetségének elnökségi tagja is egyúttal.
Mennyiben érintette a Naturlandot az orosz–ukrán háború kitörése miatt kialakult energiaválság és az azt követő turbulens gazdasági időszak?
Amikor a gáz ára a 4-5-szörösére emelkedett, a villamos energia ára pedig 10-12-szeresére növekedett, akkor voltak kritikus pillanataink. A legjobb pillanatban fejeztünk be önerőből egy közel 200 millió forintos korszerűsítési beruházást, pont akkor készült el, amikor kitört az energiaválság. A korábban felhasznált energia 70 százalékát meg tudtuk takarítani, a felhasznált villamos energia közel 40 százalékát. A szén-dioxid-kibocsátásunk 350 tonnával kevesebb lett.
Mondhatjuk, hogy ez az éppen jókor, jó időben, jó helyen iskolapéldája?
Ez tényleg az. Négyhektáros területen működünk, ahol egy központi nagy hőellátó volt korábban. Erről váltunk le akkor, épületenként önálló fűtésrendszert alakítottunk ki, és szakítottunk azzal a régi technológiával, hogy a gőzt gáz elégetésével állítjuk elő. Helyette elektromos gőzfejlesztést alkalmazunk, ez tette lehetővé, hogy komoly megtakarítást érjünk el. De telepítettünk napelemeket is a gyógyszergyárra és a raktárra is. Azon energiaárak mellett, amelyek a háború kitörése utáni téli szezonban voltak, másfél év alatt megtérült a saját beruházásunk. Keleti exportunk nem volt, sem Ukrajnába, sem Oroszországba, ebben a régióban sosem voltunk jelen. Se alapanyagot, se csomagolóanyagot nem szerzünk be a régióból, így nem volt ránk közvetlen hatással a kialakult háborús helyzet.
A Covid-időszak megmutatta az egészségiparnak is, hogy az ellátási láncok sérülékenysége kritikus helyzetet eredményezhet. A Naturland mennyiben volt kitéve ennek a sérülékenységnek, min kellett változtatni?
Ebben az évben lett 35 éves a Naturland, nagyon jó és stabil kereskedelmi rendszerünk van a beszerzési és az értékesítési oldalon is. Történelmi gyökerei vannak annak, hogy a maximális önellátásra törekszünk. Ez azt jelenti, hogy közvetlenül tartjuk a kapcsolatot a beszállítókkal, nem közvetítőkön keresztül. Illetve mi magunk is közvetlen beszállítók vagyunk. Azt szoktam mondani, hogy a gyógyszeriparban sosem szólnak előre, hogy influenza- vagy bármilyen más járvány lesz. Van olyan termék, amelynek több hónap a gyártási ideje, így folyamatosan monitorozni kell a járványügyi adatokat, majd ezek alapján igyekeznünk kell jól kalkulálni. Harmadrészt megtanított bennünket az élet arra, hogy legyenek alternatív beszállítói forrásaink, minden területen van két-három ilyen.
Megingathatatlan tehát a gyártás?
Muszáj, hogy így legyen, mert ha kitör az influenza, akkor most kell rá a szer, vagy a fejfájásra azonnal kell a gyógyszer. A többi termékünkkel jelen vagyunk az FMCG-területen, az azonban már egy kemény piac, magyar cégként nem is könnyű érvényesülni, nagyon magas elvárásaik vannak a multinacionális üzlethálózatoknak.
Sokszor elhangzik a szakmai rendezvényeken, hogy a kormánynak támogatnia, védenie kellene a magyar egészségipart, ön is említett egy példát, a most bevezetésre kerülő szlovák áfacsökkentést. Mi segítene még?
Lassan egy évtizede létezik a Magyarországi Gyógyszergyártók Szövetsége által kezdeményezett Magyar Gyógyszer Védjegy, és idén nyáron megszületett a stratégiai gyógyszerlista, amelyben benne vannak azok a gyógyszerek, amelyeket magyarországi gyártóhellyel rendelkező cégek forgalmaznak. Ez két halmaz. A Magyar Gyógyszer Védjegy alá csak a Magyarországon és magyar gyártó által gyártott gyógyszerek tartoznak. Létezik a generikusgyógyszer-program a patikák számára, ez azt jelenti, hogy ha ugyanabból a hatóanyagból az olcsóbbat adja a gyógyszerész, akkor arra kap támogatást. Ez jó irány, de tovább is lehetne menni.
Hiszek benne, hogy az lehetne a megoldás, ha a patikák akkor is támogatást kapnának, amikor magyar gyógyszert is ajánlanak a betegnek. Majd eldönti, melyiket kéri. Hiszek abban is, hogy áttételesen meg lehetne valósítani szakmapolitikai támogatást is. De ide sorolnám azt is, ha a kormány csökkentené az egészségmegőrző készítmények áfáját. Az úgynevezett gyógyszernek nem minősülő, gyógyhatású készítmények – az engedéllyel és hatásvizsgálattal rendelkező, egyes népszerű gyógykenőcsök, teák, cseppek – mind a 27 százalékos áfa alá tartoznak, ezeknek az áfakulcsát 5 százalékra kellene csökkenteni.
Ami szintén rendezést kívánna: az az étrend-kiegészítő készítmények ellenőrzése, mert az internetes kereskedelemnek köszönhetően hatalmas a káosz. Csodatermékek jelennek meg, nem megalapozott állítások, és hiába küzd a szakma, hogy ezeknek az ellenőrzése milyen szempontok szerint kellene hogy történjen.
A külföldi webshopokat is beleértve, ezt szinte lehetetlen ellenőrizni. Viszont eltörölték az extraprofitadót, ez mit jelent önöknek?
Maximálisan üdvözöljük, mert sok beruházást hiúsított meg. Leginkább annak örülnénk, ha hagynák végre a gyógyszercégeket érvényesülni, hogy tegyék a dolgukat.
A kormány által prognosztizált és várt 3-6 százalékos növekedést a gyógyszeripar tudja hozni, de csak azért, mert békén hagyják. A szakma nevében is mondhatom, hogy nem várunk támogatásokat, nem várunk kivételezett pénzügyi beavatkozásokat. Annyit várunk, hagyjanak minket dolgozni, mert akkor lesznek beruházások, új termékek, lesznek munkahelyek.
A Naturlandot tekintve pedig elmondhatjuk, hogy a 35 éves múltunknak köszönhetően eljutottunk oda, hogy ma már tudunk saját jogon gyógyszert fejleszteni. Ez azért fontos, mert egy gyógyszer fejlesztése – még a nem feltétlenül originális kategóriában is – négy-öt év. Amint van egy kiszámítható gazdaságpolitika, máris tudunk négy-öt évre tervezni, a vállalatok finanszírozni tudják a kutatás-fejlesztést és az engedélyeztetési folyamatokat.
Idén kapta meg az engedélyt a köhögés tüneti kezelésére szolgáló kakukkfüves gyógyszerük. Mekkora siker ez?
Ez azért büszkeség, mert a hagyományos növényi gyógyszer kategóriában a Naturland az első olyan magyar cég, amely Magyarországon adta be az engedélyét, és itt is kapta meg. Fontos ezt hangsúlyozni, mert a magyar forgalomban levő hagyományos növényi gyógyszereket külföldön fejlesztették, itt csak honosították. Azt is hozzátenném, hogy a bonyolult engedélyezés egyszerűsítése is komoly támogatást jelentene az iparágnak. Magyarországon 110 köptető van forgalomban, köszönetet kell mondanunk azért, hogy tb-támogatást kapott a mi termékünk. Viszont így nem lehet reklámozni, pedig az ára harmada, mint a reklámozott termékeké.
A Budapesti Értéktőzsdének adott jelentésük szerint az idei első fél évben 22 százalékos növekedést értek el az előző év hasonló időszakához képest. Mi a növekedés kulcsa?
A növekedés a folyamatos, szigorú, következetes munkának köszönhető. Amelyik cég nem működik szigorú kontroll alatt, az el fog vérezni, nem tud generációt váltani, nem tud tőzsdére menni. Ha nem közgazdasági alapon szemléljük a tevékenységünket, akkor mindig túlértékeljük magunkat, a piaci értékünket, emiatt a külföldi piacokra kijutni esély sem lesz, ezt látni kell. A tőzsdei bevezetésnek is ez a háttere, hogy ki tudtunk alakítani egy nagyon szigorú ellenőrzési rendszert.
Melyek a legfőbb tanulságai?
A tőzsdei világot csak a számok, az eredmények érdeklik, hogy ez miből keletkezett, az nem. Ezt el kellett fogadnunk nekünk is. Féltünk attól, milyen hatással lesz a korábbi zárt, intim működésünkre a teljes transzparencia. De megszoktuk ezt az új világot, hogy minden adatunk nyilvános. Azt is megszoktuk, hogy mit mikor kell és lehet elmondani. Treníroztam magam és az igazgatóságot arra, hogy ha egyszer majd negatív eredményeink lesznek, hogyan kell kifelé kommunikálni a tőzsdén. Sok tőzsdei jelentést elolvastam, mindegyik önálló nyelvtörténeti emlék. Eltelt két év, megtanultuk ezt a nyelvet mi is. Most azt a lehetőséget vizsgáljuk, hogy milyen hatása lesz, ha elindítjuk azt, hogy a munkavállalóinkat tulajdonosokká tesszük. Nagyon lényeges kérdés, hogy mi ennek a megtartó ereje. Hiszünk abban, hogy a tőzsdei jelenlét befektetői szempontból egy olyan hitelesítő pecsét, amely megbízható és hiteles partnerré tesz bennünket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.