Tavaly november 16. óta él a reprezentációs céllal adott borászati termékek adómentessége. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal által összefoglalt szabályok alapján a közvetlenül a borászattól vásárolt, palackozott, oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott bor és borászati termék juttatása esetén nem kell személyi jövedelemadót, valamint szociális hozzájárulást fizetni.
A felsorolt eredetvédelmi kategóriákba tartozott borok juttatása akkor adómentes, ha arra
kerül sor.
Lényeges feltétel, hogy a reprezentációra, vagy ajándékba szánt bort közvetlenül borászattól kell vásárolni, ugyanis az adómentesség nem vonatkozik arra az esetre, ha a kedvezményezett terméket kereskedőktől szerezzük be.
Csekély értékű ajándékot továbbra is évente egyszer lehet juttatni, a minimálbér 10 százalékáig, melyben a borászati termékre jutó érték adómentes. Ez nem minősül üzleti ajándéknak, de pontosan úgy adózik, mint a reprezentáció.
Üzleti ajándéknak minősül az az ajándékozó tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy hitéleti kapcsolatok keretében adott ajándék. Az üzleti ajándék juttatására üzleti kapcsolatok (például üzleti vacsora, szakmai konferencia, üzleti tárgyalás, projektértékelés) keretében, az eseményhez szorosan kötődve kerülhet sor.
Reprezentációs esemény lehet egy üzleti vacsora, egy szakmai konferencia, csakúgy, mint egy év végi ünnepség, vagy projektzáró, évértékelő esemény is. A „céges buli” viszont nem tekinthető reprezentációnak, de ugyanúgy adózik, mint a reprezentációs juttatás.
Arról is érdemes gondolkodni, hogy egyáltalán kinek adjunk bort, és milyet. „A bor sokrétű ital, jóval több, mint alkohol, a magyar kultúra és a néplélek szerves része, közösségépítő szerepe mellett elvitathatatlan szakrális jelentősége is” – mondta Blazsovszky Péter, a Magyar Bormarketing Ügynökség (MBÜ) bor- és gasztronómiai szakértője, a bor.hu főszerkesztője. Mivel a minőségi és mérsékelt borfogyasztás éppen a kifinomultságról, a jó ízlésre való törekvésről és a kapcsolatteremtésről szól, szerinte egy-egy gondosan kiválasztott tételt bárkinek adhatunk, nemtől és életkortól függetlenül.
Ha kiemelt partnernek választunk bort és mi magunk nem feltétlenül vagyunk borértők, akkor bátran kérjük szakember segítségét az adott tételek kiválasztásához a borkereskedésben vagy pincészetnél. Előny a borválasztásnál, ha ismerjük az illető személyes ízlését, de ha nem, fontos szempont lehet, ha képben vagyunk a boros trendekkel – mint jelenleg a tokaji száraz furmintok, a balatoni olaszrizlingek, régi magyar fajták vagy akár az organikus borok trendje. Adhatjuk azt is, ami nekünk személy szerint nagyon ízlett, mert így még külön személyességet is kölcsönzünk az ajándékozásnak.
A bor árán túlmutat a jó ízlés, mert az törődést és odafigyelést is takar.
Ennek megfelelően bort ajándékként elfogadni is tudni kell, illik például később picit utánajárni, hogy mit is kaptunk pontosan, ha esetleg nem ismernénk elsőre.
Üzleti partnernél az MBÜ szakértője szerint a bor ára lényegesebb kérdés, és inkább olyan tételeket érdemes választani, amelyek nem mindennapos fogyasztásra valók, amelyeknél a palack felbontása és a kóstolás különleges esemény. Hazai borász dűlőszelektált bora, egy komplex, elegáns vörösbor vagy természetesen a tokaji aszú mind olyan választás lehet, amely örömet okozhat az ajándékozottnak és hozzájárul a hazai borkultúra még magasabb szintre emeléséhez is.
Pozitív fogadtatás
A reprezentációs adómentesség bevezetését a borászok nagyon jól fogadták, az MBÜ által készített felmérés alapján 86 százalékuk kifejezetten „pozitívan” vagy „inkább pozitívan” gondol vissza a tavalyi ünnepi időszakra, amikor már élt a lehetőség, a maradék 14 százaléknak sem negatív, legfeljebb semleges érzései vannak ezzel kapcsolatban. Az adóteher megszűnése pedig 93 százalékuk szerint kereskedelmileg ösztönző hatású volt az év végi ajándékozások idején, a borászatok több mint negyede pedig úgy nyilatkozott, hogy jelentős volt ez a pozitív hatás. Nem is meglepetés, hogy a megkérdezett borászatok csaknem háromnegyede kampányt is tervezett a reprezentációs adómentességről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.