Az átlag felett kereső, élményorientált, 18–29 év közötti, diplomás férfiak látogatják előszeretettel a vendéglátóegységeket, azaz rájuk építhetnek igazán a hazai a vendéglátósok, akiknek érdemes azzal is számolniuk, hogy az étteremválasztásnál is többnyire a férfiaké a végső szó, bár legnagyobb arányban a családi kupaktanács szava a meghatározó, de a nők és férfiak közül az utóbbiak akarata többször érvényesül.
Személyes ünnepek és baráti találkozók állnak 36 és 35 százalékban a vendéglátóegységek látogatására ösztönző motivációk mögött. Többek között erre is rámutat az az egyedülálló, a magyarországi étterem-látogatási és költési szokásokat vizsgáló elemzés, amelynek eredményeit most tette közzé az Eventrend Group.
A magyar tulajdonú, vendéglátással, rendezvényszervezéssel és hotelüzemeltetéssel foglalkozó cégcsoport közvélemény-kutatása megállapítja: egyelőre nem érdemes építeni a digitális nomádokra.
A havi átlagköltség 23,4 ezer forint a magyar vendégek körében, de a megkeresettek harmada nem tudott válaszolni arra a kérdésre, hogy mennyit szokott havonta elkölteni vendéglátóegységben. Ez két ok miatt is érthető:
A válaszadók 17 százaléka havonta 5-10 ezer forintot, 9 százaléka 11-15 ezret, 21 százaléka 15-20 ezer forintot hagy étteremben.
A harmadik legnagyobb csoport 18 százalékkal azoké, akik 20-50 ezer forint költenek éttermi étkezésre minden hónapban.
A válaszadók
kevesebb mint fele mondta azt, hogy a magyarországi árak elfogadhatók,
ők a 45 százalékkal jelen esetben többségnek számítanak, viszont legalább ennyien, 42 százaléknyian vannak, akik határozottan azt állították, hogy túlárazottak a hazai vendéglátóegységek.
Mindössze 7 százalék találja megfizethetetlennek az árakat, ám – csak mutatóba, de – akadtak olyanok is, akik szerint még mindig olcsóbbak a magyar vendéglátóegységek, mint Európa más országaiban. Ők mind az átlag feletti jövedelmi kategóriába sorolták önmagukat.
A „mentes” ételek már minden hetedik látogató számára fontosak, miközben az éttermek kreativitása és az egészségtudatosság egyre inkább teret nyer. A rántott sajt még mindig sláger, de lassan lejár az ideje.
A barátok ajánlása meggyőzőbb érv, mint az éttermek hírneve, az éttermi szakértők véleménye pedig csak egy szűk kisebbség számára jelent útmutatást,
a túlnyomó többség nem az ilyen jellegű vélemény alapján határoz.
Még nem sokan dolgoznak kávézókban, a „home office” kategória népszerűsége meglepően alacsony, mindössze 2 százalék, ami azt sugallja, hogy a hazai vendéglátóhelyek atmoszférája még nem ideális a munkahelyi produktivitáshoz.
Felszolgálási díj: maximum 15 vagy 20 százalék lehet januártól
Kettős rendszerű, limitált felszolgálási díjat vezet be 2025. január elsejétől a vendéglátóipart is felügyelő nemzetgazdasági tárca. Cégeknek 20, magánszemélyeknek maximum 15 százalékos szervizdíj számolható fel a helyben történő fogyasztás esetén, kivéve az önkiszolgáló egységeket. A borravaló továbbra is önkéntes marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.