Új üzemanyagot állított elő a Mol: ezért jobb, mint a mostani
A veszteséges negyedévet tartalmazó gyorsjelentés mellett jó hír is érkezett a Mol háza tájáról. A Slovnaft pozsonyi finomítójában állítottak elő hidrogénezett növényi olajat tartalmazó dízelt és fenntartható repülőgép-üzemanyagot, igazolva, hogy a Mol csoport technológiai szempontból felkészült az alternatív szintetikus üzemanyagok előállítására – adta hírül az Iho hírportál.

A hidrogénezett növényi olaj (HVO) előállításához a szakemberek kesudióhéjból kinyert olajat használtak fel, az ezzel előállított biokomponenst pedig a kőolajjal együtt dolgozták fel. Az úgynevezett co-processinget a Mol csoport már évek óta alkalmazza Százhalombattán, a Dunai Finomítóban is. Az eljárás lényege az, hogy a növényi maradványok bekeverésével csökken a hagyományos üzemanyagok károsanyag-kibocsátása, mivel a bio- és a fosszilis komponenseket közvetlenül a gyártás során, egyszerre dolgozzák fel.
A most elvégzett tesztüzem eredményes volt, a dízelterméket a magyarországi Isotoptech Zrt. laboratóriuma megvizsgálta, és kimutatta a HVO megfelelő arányú jelenlétét.
Két üzemanyagtípusban is úttörő a Mol
A Mol csoport ezzel párhuzamosan a pozsonyi finomítóban a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) gyártását is tesztelte, szintén co-processing eljárással. A cég ebben is sikerrel járt, amikor részben finomított étolajjal együtt dolgozta fel a hagyományos alapanyagot. A teszt igazolta, hogy a pozsonyi finomító hagyományos kerozin gyártására használt üzeme a fenntartható repülőgép-üzemanyag előállítására is alkalmas.
Az alternatív szintetikus üzemanyagok előállítása a Mol csoport „Shape Tomorrow” elnevezésű, hosszú távú stratégiájának része. A termékek minőségét az Isotoptech Zrt. független szaklaboratóriuma hitelesítette radioizotópos elemzéssel.
A világon jelenleg rendkívül kevés finomító állít elő fenntartható repülőgép-üzemanyagot, a Mol pozsonyi finomítója az elsők egyike, amely képes a minőségi követelményeknek megfelelő SAF gyártására. Az Európai Unió környezetvédelmi célkitűzéseivel összefüggésben az idei évtől kezdve a teljes repülőgépüzemanyag-fogyasztás 2 százalékát SAF-nek kell kitennie, ez az arány ráadásul évről évre fokozatosan növekedni fog: 2030-ra 6, 2035-re 20, 2050-re pedig 70 százalék lesz.


