A piac által várt, közel 174 millió dolláros nyereségtől alaposan elmaradva, nettó eredménysoron 18 millió dolláros veszteséget szenvedett el a Mol csoport a tavalyi negyedik negyedévben, miután az előző év azonos időszakában még csaknem 300 millió dolláros nettó profitot termelt – derül ki a cég péntek hajnalban publikált gyorsjelentéséből. Az egész éves adózott nyereség pedig a 2023-as 1484 millió dollárról, 1023 millióra apadt.
A közlemény kiemeli, hogy a nettó eredmény romlásában közrejátszó pénzügyi veszteség a gyengülő forint következménye volt, ennek nagyobb része a negyedik negyedévben jelentkezett.
Az olajiparban fontos mutatószámnak tekintett újrabeszerzési árakkal becsült, tisztított (CCS) EBITDA már kisebb csalódást keltett,
hiszen az elemzői konszenzusban foglalt 704 millió dollártól mindössze 3 százalékkal elmaradva, 682 millió dollárt tett ki, bár éves bázison ez is több mint 31 százalékos visszaesés. A 2024-es év egészében viszont kis híján sikerült hozni a bázist, hiszen 21 millió dollárral mérséklődött az EBITDA, 3072 millióra.
A feldolgozás-kereskedelem üzletág (Downstream) 2024-ben a stratégiai céloknak megfelelően teljesített, 2023-hoz képest enyhe visszaeséssel, elsősorban a finomítói árrések folyamatosan csökkenő tendenciája és az év első kilenc hónapjában zajlott nagyleállások miatt.
A negyedik negyedévet tekintve a volumennövekedés erőteljes volt, mivel az utolsó negyedévben nem volt nagyleállás, de az alacsonyabb finomítói árrések negatívan befolyásolták az EBITDA-t. A petrolkémiai EBITDA mínuszban maradt, amit a Pozsonyban lezajlott nagyleállás miatt alacsonyabb kibocsátás befolyásolt, míg az árrésekre továbbra is nyomás nehezedett mind az alapanyagköltségek, mind a gyenge kereslet miatt.
A fő piacokon, például Magyarországon és Horvátországban, az üzemanyagpiaci kereslet csökkenése ellenére a teljes üzemanyagtermék-értékesítés 5 százalékkal nőtt az előző évhez képest.
Az üzletág stratégiai céloknak megfelelő 266,6 millió dolláros – újrabeszerzési árakkal becsült, negyedéves tisztított – EBITDA-ja kismértékben meghaladta a 264,9 millió dolláros elemzői konszenzust, éves összevetésben azonban közel 42 százalékos a visszaesés. A szegmens egész éves teljesítménye 1267,5 dollárra rúgott, és csupán 4,5 százalékkal csökkent 2023-hoz mérten.
A kutatás-kitermelés üzletág (upstream) továbbra is jelentősen hozzájárult a csoport teljesítményéhez, a negyedik negyedéves eredményeket mind az árkörnyezet, mind a termelési mennyiség támogatta. Az olajárak körülbelül 7 százalékkal csökkentek az előző negyedévhez képest, de az európai földgázpiacok volatilitása és az ACG mező hozzájárulása miatt összességében pozitív volt az árhatás.
A Mol magyarországi termelési szint emelésére irányuló törekvéseinek köszönhetően teljesültek a hatósági szerződésekben meghatározott 2024-es termelési kvóták, így nem várható extra bányajáradék. A készpénztermelés továbbra is robusztus maradt, míg a teljes szénhidrogén-termelés 2024 negyedik negyedévében elérte
A divízió speciális tételek nélkül számított 275,5 millió dolláros EBITDA-ja 26,5 százalékkal ment össze – azaz jóval kisebb mértékben, mint a downstreamé – a negyedik negyedévben, a piac nagyjából 3 százalékkal várt többet ennél. Az éves 1099 millió dolláros EBITDA ebben az üzletágban némileg, mintegy 3 százalékkal felülmúlta a 2023-ban kigazdálkodott 952,6 millió dollárt, amihez mind az árkörnyezet, mind a termelt mennyiség hozzájárult.
A fogyasztói szolgáltatások teljesítményét a nem üzemanyagtermékek terjeszkedése hajtotta, az organikus növekedés a töltőállomások számának csökkenése ellenére is folytatódott. Az üzemanyag-értékesítés kismértékben pozitívan járult hozzá az eredményekhez, bár a makrogazdasági tényezők visszafogták az általános növekedést.
Az üzemanyagárrések továbbra is nyomás alatt maradtak a gazdasági lassulás miatt, amit részben ellensúlyozott a prémium-üzemanyagtermékek iránt növekvő kereslet. A hálózat mérete 2024 végére nem változott szeptemberhez képest, 2335 töltőállomás volt, de éves szinten 4 százalékkal csökkent a lengyel és szlovén tranzakciókat követő töltőállomás-értékesítések miatt. A növekedés elsődleges mozgatórugói továbbra is a nem üzemanyagárrések voltak, a Fresh Cornerek száma 2024 végére 1329-re nőtt, ami 3 százalékos növekedés az előző negyedévhez, és 6 százalékos az előző évhez képest.
A fogyasztói szolgáltatásoknál a negyedéves EBITDA 156 millió dollárra emelkedett a 143,8 millió dolláros bázisról, és 6 millió dollárral túlszárnyalta a piaci becslést is. Az egész 2024-es évet tekintve pedig az EBITDA 695 millió dollárról 742,6 millióra gyarapodott, főként a nem üzemanyag típusú termékek bővülő értékesítésének köszönhetően.
Az elemzők a gázüzletágtól mintegy 7 százalékos bővülést vártak a negyedéves EBITDA-ágon, ám ez nem jött be, mivel 52,3 millió dollárról 52 millióra esett az ágazat eredménye. Mind a négy negyedévet tekintve pedig nagyjából 20 millió dollárral, 244,2 millió dollárra esett vissza a szegmens-EBITDA.
2024 nem volt könnyű év a Mol csoport számára. Az ukrán–orosz háború továbbra is kihívásokat jelentett, amelyekkel meg kellett küzdenünk, hogy országainkban garantálni tudjuk az ellátásbiztonságot. Emellett a szabályozások, kormányzati elvonások még mindig hatással voltak az üzleti környezetre. Ráadásul az egész olajipar jövőjét övező bizonytalanságok továbbra is a levegőben vannak. Mindez rányomta a bélyegét jövedelmezőségünkre. Ennek ellenére sikerült stabil működést fenntartanunk, amire nagyon büszke vagyok. Bár tavaly a külső környezet korlátozta növekedési lehetőségeinket, folytattuk portfóliónk bővítését, előrehaladást értünk el stratégiai beruházásainkkal, és fontos lépéseket tettünk a régió ellátásbiztonságának további erősítése érdekében
– emelte ki egyebek között Hernádi Zsolt a Mol csoport elnök-vezérigazgatója.
A nehézségek dacára a cégvezetés ugyanakkor megőrizte derűlátását, amit az is igazol, hogy 1,6 milliárd dollár körüli adózás előtti eredményre vonatkozó iránymutatást határozott meg 2025-re, ami 100 milliós növekedést jelentene a tavaly elért másfél milliárdhoz mérten.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.