BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy Márton egy új bank létrehozását jelentette be

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bejelentette, hogy lesz turisztikai bank, ősztől létrehozzák a szektor saját bankját, amely a Tourinform irodák hálózatán keresztül fogadja majd a hiteligényeket.

A turizmusban van lendület és erő, „csúcsteljesítményekről” lehet beszélni a 2024-es évben – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a 32. Turizmus Évadnyitó Gálán szombaton Budapesten. Az ágazat meghatározó szerepet játszott a magyar gazdaságban, a turisztikai szektor „igazi motorként húzta felfelé a GDP-t” – hangsúlyozta.

NAGY Márton, turisztikai bank, turizmus
Nagy Márton szerint az új turisztikai bankban az első hitelprogramok ősszel jelennek meg / Fotó: Kocsis Zoltán

A tárcavezető bejelentette, hogy lesz turisztikai bank, ősztől létrehozzák a szektor saját bankját, amely a Tourinform irodák hálózatán keresztül fogadja majd a hiteligényeket. Az első hitelprogramok is akkor jelennek meg – tette hozzá.

Nagy Márton kiemelte: minden várakozást felülmúlva 11 százalékkal több, 18 millió vendég 6 százalékkal több, 44 milliót meghaladó vendégéjszakát töltött el a magyarországi szálláshelyeken tavaly. A szálláshelyek 1050 milliárd forint bevételt könyvelhettek el, ami 16 százalékos növekedés az előző évihez képest, a vendéglátóhelyek bevételei pedig 11,2 százalékkal, 2005 milliárd forintra nőttek. A vendégéjszakák növekedését tekintve is az uniós élvonalhoz tartozik Magyarország.

Rekordokat döntött a turizmus

Arról is beszámolt, hogy decemberben rengeteg, az előző évinél 250 ezerrel több magyar utazott külföldre, a beutazó turizmust tekintve pedig 17 százalékkal többen érkeztek hazánkba. Idén januárban 20 százalékos növekedést mértek a beutazó turizmusban, a fővárost érintően pedig 30 százalékos növekedést – mondta, hozzátéve: a lendület folytatódik.

A repülőtér visszavásárlását fontosnak nevezte. Elmondta: büszke arra, sokat vár a vezetéstől, „minél több utast és minél több pénzt”. A reptér csúcsteljesítménye pedig tovább emelkedhet – vélekedett.

Felidézte, hogy tavaly deregulációval, a rövid távú lakáskiadás kérdésével is foglalkoztak, s ebben konszenzus született. Az alanyi áfamentesség bevezetését is fontosnak nevezte az ágazatban, a szervizdíj és borravaló kérdéskörben voltak viták, viszont jó kompromisszum született a témában – értékelte.

Erősítés az Egyesült Államok irányában

Idén a SZÉP-kártya digitalizációja és emellett számos olyan intézkedés következik, amivel tovább fejlesztik a szektort. Ezek között bejelentette: ősztől létrehozzák a szektor saját bankját, amely a Tourinform irodákon keresztül fogadja majd a hiteligényeket, és az első hitelprogramok is akkor jelennek meg. Kitért arra, hogy közvetlen járatokról tárgyalnak az Egyesült Államok legnagyobb városai és Budapest között. Ez a gazdasági kapcsolatok és a turizmus miatt is fontos, illetve a két ország közötti vízumszabályozást is könnyíteni tervezik. Ugyancsak tervezik Budapesten a három- és négycsillagos hotelek támogatási programjának elindítását.

Cél: 2030-ra a 20 milliós vendégszám elérése

Csendes Olivér, a Visit Hungary vezérigazgatója arról számolt be, hogy a 2024-es rekordévben a belföldi turizmusban a vendégforgalom 5,2 százalékkal, a vendégéjszakák száma pedig 2 százalékkal nőtt. A legnépszerűbb gasztronómiai attrakció a Fővám téri nagyvásárcsarnok volt, az éjszakai életben pedig a Gozsdu udvar. Idén 14,2 százalékos GDP-hozzájárulást, a tavalyinál 1,3 millióval több vendéget terveznek elérni, és 4,1 millióval több vendégéjszakát.

Elmondta azt is: a 13 fókuszpiacon az idei évre adatalapú stratégiával készültek a kitűzött növekedés eléréséhez. A szervezet turizmusszakmai összefogásra épít, szakmai támogatást nyújt a turizmus szereplőinek információval és adatszolgáltatással, kiterjedt kutatásokkal, marketingmegjelenések támogatásával – sorolta.

A Visit Hungary a megjelenések hatékonyságát vizsgálva döntött a jövő évi szakmai kiállításokon és vásárokon való részvételről is. Ezeken a korábbiaknál is markánsabb jelenlétet tervez. Idén októberben újra megrendezik a Tourism Summitot, amely kétnapos nemzetközi rendezvény lesz. A hivatásturizmus élénkítésére idén 400 milliós alapot hoznak létre, hogy minél több nagy rendezvényt tartsanak Budapesten – ismertette.

Egekben a Liszt Ferenc repülőtér forgalma

Francois Berisot, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vezérigazgatója ismertette: 2024 különleges év volt a repülőtér életében, amely újból állami tulajdonba került. Az együttműködést a kormányzattal kiegyensúlyozottnak és kiemelkedően szorosnak nevezte, és elmondta: közösen dolgoznak a fejlesztésén. Közölte, hogy 2024 a Budapest Airport történetének minden korábbi rekordját megdöntötte; 17,6 millió utas és 48,8 százalékkal több, csaknem 300 ezer tonna légi áru fordult meg 2024-ben a Liszt Ferenc nemzetközi Rrepülőtéren, előrevetítve a következő évek robusztus utasszám-növekedését és megszilárdítva a repülőtér régiós elosztóközpont-szerepét. A tavaly kezelt 17,5 millió utassal az éves forgalom nemcsak a 2023-as értéket haladta meg 19,5 százalékkal, hanem az eddigi csúcstartó 2019-es adatot is túlszárnyalta 8,7 százalékkal. Magyarország turisztikai vonzereje és a magyarok utazási kedve egész évben tükröződött a légikikötő utasforgalmában; az utasszám minden hónapban meghaladta az egymilliót, míg októberben az 50 legforgalmasabb európai repülőtér közül a Budapest Airport regisztrálta a legnagyobb forgalmi növekedést – mondta.

Kitért arra: 2024-ben 43 légitársaság 141 úti célja volt elérhető Budapestről; a legnépszerűbbek London, Isztambul, Milánó és Párizs voltak. A kínai utasforgalom csaknem háromszorosára emelkedett – ismertette. A Vinci Airports hálózat részeként működő Budapest Airport éves utasforgalma 2024-ben először szárnyalta túl a járvány előtti adatot  – mondta –, és a további növekedésre felkészülve a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését, amely hosszú távon is biztosítja az utasok magas minőségű kiszolgálását.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.