Új kötelező tartozékot rendeltek el az autókba Európa egyik legnagyobb országában – a magyaroknál is ellenőrzik
Még 2021-ben foglalták törvénybe Spanyolországban, hogy a V-16-os vészfény is használható az elakadásjelző háromszög alternatívájaként. 2026-tól azonban a gyorsforgalmi utakon sem a helyi, de még a külföldi autósok sem helyezhetik ki az elakadásjelző háromszöget, ugyanis azt a sárgásan villogó vészfény váltja ki, amely kötelező tartozék lesz – emlékeztetett a Vezess.

A szakportál kiemelte: a közelmúltban az illetékes helyi hatóságok nyilvánosságra hozták, hogy pontosan milyen jelzőfényeket fogadnak el. A jogszabály értelmében a közúti V-16-os villogóknak képesnek kell lenniük arra, hogy legalább 30 percen át 360 fokos szögben, de szakaszosan sárga vagy narancssárga színű fényt bocsássanak ki. Ezt jelenleg körülbelül 40–50 euró, átszámítva mintegy 16–20 ezer forint közötti áron szerezhető be.
Érdemes beszerezni, hiszen borsos árat kell fizetni, ha egy ellenőrzésnél kiderül, hogy nincs, mivel 80-tól 200 euróig, a jelenlegi árfolyamon 32 ezer forinttól 82 ezer forintig terjedő pénzbírsággal járhat. A jogszabály azt is kikötötte, hogy ha nincs használatban a jelzőfény, azt a kesztyűtartóban kell tárolni.
A spanyolokhoz utazóknak is kötelező az új tartozék
A spanyolországi szabályváltozás csak tovább bonyolítja az Európai Unióban egyébként sem egységes közlekedési szabályozást. A hatóságok azzal érvelnek az alkalmazása mellett, hogy a beépített GPS-jeladónak köszönhetően a mentőegységek azonnal a helyszínre tudnak sietni. Szerintük emellett az is a villogó mellett szól, hogy a fénye még ködös időben is egy kilométeres távolságból látható, a kihelyezéséhez pedig nem kell kiszállni az autóból.
Habár a szabályalkotók azzal érveltek, hogy az autópályán, rossz látási viszonyok között veszélyes pár száz métert sétálni a kihelyezéséhez, az elakadásjelző háromszögnek azaz előnye, hogy elem és elektronika híján nincs minek elromlania, emiatt nem érheti minket váratlan meglepetés. Ugyanakkor az is előnye a jelzőfény alkalmazásának, hogy kiemelten fontos, hogy a lerobbant járművet – és azzal együtt az úttestet – minél hamarabb elhagyja a járművezető.
Magyarországon sem csupán az elakadásjelző háromszög kihelyezése az egyetlen szabályos megoldás. „Az úttesten levő elromlott járművet az elakadást jelző háromszögön kívül meg szabad jelölni mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével vagy villogó narancssárga fényjelzést adó elakadást jelző lámpával” – írja a jelenleg hatályos KRESZ, amely egyébként hamarosan megújul.


