A 18–40 év közötti fiatalabb korosztály egyre tudatosabban viszonyul a borfogyasztáshoz – szűrhető le abból a reprezentatív felmérésből, amely a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) megbízásából vizsgálta a Z generáció (18–29 évesek) és az Y generáció (30–40 évesek) borfogyasztási szokásait. A kutatás jól látható változásokra mutatott rá: míg korábban a bor nem számított igazán népszerű italnak ebben a korosztályban, mára kezd előtérbe kerülni. A jövő borfogyasztóit a bor természetes összetevői, az adalékanyag mentesség, a termék mögötti történet, a termelői felelősségvállalás és a bor származási helye is érdekli.
A 2023-as eredményekhez képest a borfogyasztók aránya számottevően nőtt – a Z generáció esetében 23, az Y generációnál 8 százalékponttal emelkedett. Bár a rendszeres borfogyasztás még mindig nem jellemző a fiatal felnőttekre, alkalmi élvezetként egyre többször jelenik meg: a válaszadók 55 százaléka nyilatkozott így. Ebben főleg a Z generáció jár az élen – harmaduk szokott alkalmanként bort kóstolni, míg az Y generációban ez minden ötödik emberre igaz. Az is figyelemre méltó, hogy a megkérdezettek több mint fele szerint a mértékletes borfogyasztás legnagyobb előnye az egészségre gyakorolt pozitív hatás és a társasági élmény, amit egy-egy pohár bor nyújthat.
A HNT összegzése szerint a kutatás egyértelműen azt mutatja, hogy a fiatalabb felnőtt generációk körében újfajta szokás alakult ki a borral kapcsolatban: az élményalapú, tudatos borfogyasztás kerül előtérbe. A korosztály számára fontos, hogy a bor hazai termőhelyről származzon és a termelés során a fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kapjon. A kutatás arra is rávilágít, hogy a fiatal felnőttek hamarabb válnak borfogyasztóvá mint korábban, ami trendfordulót jelez a borász szakma számára.
Ez a jelenlegi piaci helyzetben új lendületet adhat a hazai borászok számára
– mondta Gulyás Andrea, a HNT társadalmi kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatója.
A kutatás, amely elsőként vizsgálta az egészség- és környezettudatosság szerepét a borválasztásban, rámutatott: a fiatal felnőttek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a borok összetevőire és azok egészségre gyakorolt hatásaira: a válaszadók több mint harmada figyel ezekre. Az egészségtudatos választáson belül különösen a pozitív élettani hatások, mint
emelkednek ki. A helyi termelők és a fenntartható szőlőtermesztés támogatása szintén fontos szempontnak bizonyult, a válaszadók közel fele ezt értékeli, és a hazai borok továbbra is kiemelt népszerűségnek örvendenek.
A megkérdezettek jóval több mint fele a magyar borok mellett teszi le a voksát.
A kutatás azt is vizsgálta, milyen mélységben ismerik a fogyasztók a mértékletes, tudatos borfogyasztás egészségügyi dimenzióit. A szív- és érrendszerre gyakorolt hatásainak ismerete messze kiemelkedett a mezőnyből, a válaszadók majdnem fele ezt említette a vörösbor kapcsán, különösen a vidéki városokban, ahol több mint felük tisztában van ezekkel.
Nem fontos, hogy bio legyen
Érdekessége a kutatási eredménynek, hogy a válaszadók nagy része számára az egészség és a természetesség kéz a kézben jár a borválasztásnál, ennek ellenére a bio vagy organikus minősítésre nem fektetnek nagy hangsúlyt: Budapesten csupán 2 százalék, a községekben 3 százalék, míg a városokban és vármegyeszékhelyeken élők 10 százaléka, illetve 9 százaléka figyel erre borválasztáskor.
Alkoholmentes borok: sokan eretnekségnek tartják, de a borászoknak mentőöv lehet
Új, a fiatalabb fogyasztók igényeihez jobban illeszkedő borokkal állt elő a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Szőlészeti és Borászati Intézete. A borászok által is támogatott termékfejlesztés eredményeként már csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentes borok, valamint a vegán életmódot követők számára is iható italok is készülnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.