Rákaptak a borra a magyar fiatalok – mégpedig főleg a hazaira
A 18–40 év közötti fiatalabb korosztály egyre tudatosabban viszonyul a borfogyasztáshoz – szűrhető le abból a reprezentatív felmérésből, amely a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) megbízásából vizsgálta a Z generáció (18–29 évesek) és az Y generáció (30–40 évesek) borfogyasztási szokásait. A kutatás jól látható változásokra mutatott rá: míg korábban a bor nem számított igazán népszerű italnak ebben a korosztályban, mára kezd előtérbe kerülni. A jövő borfogyasztóit a bor természetes összetevői, az adalékanyag mentesség, a termék mögötti történet, a termelői felelősségvállalás és a bor származási helye is érdekli.

A 2023-as eredményekhez képest a borfogyasztók aránya számottevően nőtt – a Z generáció esetében 23, az Y generációnál 8 százalékponttal emelkedett. Bár a rendszeres borfogyasztás még mindig nem jellemző a fiatal felnőttekre, alkalmi élvezetként egyre többször jelenik meg: a válaszadók 55 százaléka nyilatkozott így. Ebben főleg a Z generáció jár az élen – harmaduk szokott alkalmanként bort kóstolni, míg az Y generációban ez minden ötödik emberre igaz. Az is figyelemre méltó, hogy a megkérdezettek több mint fele szerint a mértékletes borfogyasztás legnagyobb előnye az egészségre gyakorolt pozitív hatás és a társasági élmény, amit egy-egy pohár bor nyújthat.
Ha bor, akkor magyar legyen
A HNT összegzése szerint a kutatás egyértelműen azt mutatja, hogy a fiatalabb felnőtt generációk körében újfajta szokás alakult ki a borral kapcsolatban: az élményalapú, tudatos borfogyasztás kerül előtérbe. A korosztály számára fontos, hogy a bor hazai termőhelyről származzon és a termelés során a fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kapjon. A kutatás arra is rávilágít, hogy a fiatal felnőttek hamarabb válnak borfogyasztóvá mint korábban, ami trendfordulót jelez a borász szakma számára.
Ez a jelenlegi piaci helyzetben új lendületet adhat a hazai borászok számára
– mondta Gulyás Andrea, a HNT társadalmi kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatója.
A kutatás, amely elsőként vizsgálta az egészség- és környezettudatosság szerepét a borválasztásban, rámutatott: a fiatal felnőttek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a borok összetevőire és azok egészségre gyakorolt hatásaira: a válaszadók több mint harmada figyel ezekre. Az egészségtudatos választáson belül különösen a pozitív élettani hatások, mint
- az antioxidánsok vagy
- a szív- és érrendszere gyakorolt hatás,
- az alacsonyabb alkoholtartalom, valamint
- a bor természetes összetevői és
- az adalékanyag-mentesség
emelkednek ki. A helyi termelők és a fenntartható szőlőtermesztés támogatása szintén fontos szempontnak bizonyult, a válaszadók közel fele ezt értékeli, és a hazai borok továbbra is kiemelt népszerűségnek örvendenek.
A megkérdezettek jóval több mint fele a magyar borok mellett teszi le a voksát.
A kutatás azt is vizsgálta, milyen mélységben ismerik a fogyasztók a mértékletes, tudatos borfogyasztás egészségügyi dimenzióit. A szív- és érrendszerre gyakorolt hatásainak ismerete messze kiemelkedett a mezőnyből, a válaszadók majdnem fele ezt említette a vörösbor kapcsán, különösen a vidéki városokban, ahol több mint felük tisztában van ezekkel.
Nem fontos, hogy bio legyen
Érdekessége a kutatási eredménynek, hogy a válaszadók nagy része számára az egészség és a természetesség kéz a kézben jár a borválasztásnál, ennek ellenére a bio vagy organikus minősítésre nem fektetnek nagy hangsúlyt: Budapesten csupán 2 százalék, a községekben 3 százalék, míg a városokban és vármegyeszékhelyeken élők 10 százaléka, illetve 9 százaléka figyel erre borválasztáskor.
Alkoholmentes borok: sokan eretnekségnek tartják, de a borászoknak mentőöv lehet
Új, a fiatalabb fogyasztók igényeihez jobban illeszkedő borokkal állt elő a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Szőlészeti és Borászati Intézete. A borászok által is támogatott termékfejlesztés eredményeként már csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentes borok, valamint a vegán életmódot követők számára is iható italok is készülnek.


