A hazai borászszakma hatalmas tudással rendelkezik a borászati termékek előállításában, de szüksége van az olyan megoldásorientált megközelítésre, amely termékfejlesztési és fogyasztói oldalról mutat újat – mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) által szervezett innovatív bor- és pezsgőbemutatón. Az egyetem munkája ezen a területen rendkívül fontos egy olyan világban, amikor az Európai Unióban az elmúlt tíz évben negyedével csökkent a borfogyasztás, és utat mutathat abban, hogy hogyan lehet piacot keresni ebben a helyzetben, akár alkoholmentes borok fejlesztésével.
Hogyan tudunk a csökkenő borfogyasztásra érdemben reagálni? – tette fel a kérdést. Az rengeteg szempont alapján dől el, hogy az emberek fogyasztanak-e bort, és ha igen, akkor milyet.
Az államtitkár szerint a felelősen gondolkodó szőlőtermelők a telepítéseknél 30, 40, vagy akár 50 évre próbálnak előre gondolkodni, figyelni a fiatal fogyasztókat, akik a következő évtizedekben a bázist jelenthetik. A mai 25-40 évesekről tudjuk, hogy számukra a borfogyasztás valahol kifejezetten a szórakozás része, és összekapcsolódik az élményszerzéssel, míg a fiatalabbak, akik még inkább a felgyorsult világban élnek, számukra az a fontos, hogy
A következő évtizedek keresletét ez fogja meghatározni Magyarországon és Európában is, nekünk pedig erre kell építenünk az üzleti és akár az egyetemi stratégiánkat is. Az ilyen innovatív termékek pedig jó példái annak, hogyan lehet a fiatalabb generációkat a borfogyasztás felé terelni.
Aki a mai fiatal fogyasztók ízlésével, igényeivel összefüggő termékfejlesztésben sikeres, az nagy valószínűséggel eredményes lesz a következő évtizedekben
– mondta.
A tárca támogatja az ilyen innovációkat, és idén tavasszal tervezik megjelentetni azt a támogatási konstrukciót, ami abba az irányba szeretné a hazai borásztársadalmat terelni, hogy innovatív borászati termékekkel, vagy legalább 50 százalékban borásztati terméket tartalmazó boralapú termékek előállítására irányuló fejlesztésekbe vágjon bele. Itt az alkoholcsökkentett, alkoholmentesített, vagy akár egy teljesen új, könnyített csomagolóanyagokkal létrehozott termékek jönnek szóba. Ezért is jó, hogy a MATE tapossa az utat, és végighalad azokon a szakmai buktatókon és nehézségeken, amelyek ilyenkor óhatatlanul megjelennek, azzal is gyorsítja gyakorlati oldalról az ilyen típusú borászati termékfejlesztéseket – hangsúlyozta az államtitkár.
A MATE létrejöttekor az a cél vezérelte az egyetemi vezetést, hogy nemcsak infrastrukturálisan, hanem tartalmában is megújítsák az agrároktatást – mondta Gyuricza Csaba, az egyetem rektora. Ennek jegyében az elmúlt három évben 58 új szakot vezettek be a különböző szintű képzésekben, szeptembertől pedig pezsgőkészítés mester szakirányú továbbképzést indítanak. Ezt a másfél éves kurzus reagál a piaci folyamatokra, hiszen a hazai borászatok közül egyre többen foglalkoznak pezsgővel – tette hozzá.
Vegán borból, illetve alkoholcsökkentett borból doktori munka is készül – érzékeltette az egyetemen folyó kutatómunka sokrétűségét Nyitrainé Sárdy Diána, a MATE Szőlészeti és Borászati Intézetének vezetője. Mint hozzátette, sokan nem értik, hogyan jöhet szóba a vegánbor, hiszen a bor alapanyaga növényi eredetű, de a borászok derítőszerként alkalmazunk állati eredetű szereket, például zselatin vagy a kazein, ami a vegánoknál, illetve a szigorú vegetáriánus étrendet tartóknak tiltólistás.
A bemutatón szerepelt a narancsbor is, ami nevével ellentétben nem narancsból készül, hanem a fehér szőlőnél alkalmazzák a vörösborkészítés technológiáját, a héjon áztatással.
Mint elmondta, az alkoholmentes borok kutatása is fontos területük, vizsgálják, milyen változásokon megy keresztül a bor az alkoholmentesítéskor, mennyire változnak meg az aromakomponensei, vagy például az élettani hatásai. Egyébként már van ilyen termékük is – tette hozzá. A csökkentett alkoholtartalmú borok fontosságát pedig a fogyasztói igények változásán kívül pedig az is jelzi, hogy a klímaváltozás miatt magasabb cukortartalommal érnek a szőlők, ami magasabb alkoholtartalmat ad, ezáltal diszharmonikussá téve az ilyen borokat. Az alkohol kivonásának technológiája pedig nagyon jó alapot adhat ezek „piacosításához”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.