Az elfogadott EU-szabályozás szerint létrejön egy olyan digitális jogosítvány, amelyet az Európai Unió összes országában elismernek. A Sonline.hu azt is írta, hogy megállapodás született arról is, hogy a személygépkocsi és motorkerékpár vezetői engedélyének érvényességi ideje 2033-ra 15 év lesz.
A vármegyei lap szerint a szépkorúak autóvezetésével kapcsolatos újdonságokról az elmúlt időszakban többször is szó esett. Ugyanakkor azt is írja, hogy az Európai Unió nem döntött a kötelező orvosi vizsgálat bevezetéséről, ezt a döntést a tagállamokra bízta. „Minden ország önállóan döntheti el, hogy az új okmány megszerzésének feltétele a vezetési képességet igazoló vizsgák letétele lesz-e vagy elég lesz-e az önértékelés és a sofőr nyilatkozata arról, hogy képesnek érzi-e magát arra, hogy a mögé üljön” – olvasható a cikkben.
Felidézték, hogy az új szabályozás tervezetében szerepelt egy olyan javaslat is, amely szerint a háziorvosoknak jogosultságot – sőt, esetenként kötelezettséget is kell adni – az illetékes hatóságok tájékoztatására azokról a betegekről, akiknek esetleges egészségi állapota veszélyt jelenthet a közúti forgalomban.
Egyelőre azonban nem tudni, hogy a magyar hatóságok milyen konkrét megoldást választanak és szükség lesz-e orvosi vizsgálatokra a jogosítványok megújításakor. A lap szerint viszont az uniós tárgyalások során elvetették a 70 év felettiek vezetői engedélyének 5 évre való lerövidítését.
Ha minden igaz, kiigazításokat hajthatnak végre annak érdekében is az EU-ban, hogy az egyes állampolgárok könnyebben szerezhessenek személygépkocsi-vezetői engedélyt, ha az állampolgárságuktól eltérő tagállamban élnek. Lehetőség lehet levizsgázni az állampolgárságuk szerint tagállam bármely hivatalos nyelvén.
Az Európai Unió által bevezetett új szabályozás (először minden tagországnak jóvá kell hagynia, ami azonban csak formalitás) egy egységes digitális vezetői engedély bevezetését is feltételezi, amely minden EU-tagországban érvényes lesz. A friss jogosítvánnyal rendelkezőkre vonatkozó szabályozás is változik, rájuk az első két évben szigorúbb közúti közlekedési szabályok vonatkoznak, többek között a sebességkorlátozások tekintetében.
Pohner István, a kaposvári Kapos ATI autós-motoros iskola iskola oktatója szerint nem jó a változás, vannak ugyanis olyan 75 esztendős sofőrök, akik jobban vezetnek a 20 éveseknél. Persze az is előfordulhat, hogy egy olyan 50 éves ül a volán mögé, akinek betegsége miatt nem lenne szabad.
Ha egy idős sofőr balesetet okoz, abból általában nagyobb ügyet csinálnak annál, mintha egy fiatal hibázott volna. Pedig a fiatalok sokkal több balesetet okoznak. Sokkal jellemzőbb a gyorshajtás, a rutintalanság és a figyelmetlenség. Valóban lassabb a reakcióideje sok idős vezetőnek, de ezt ellensúlyozza a sok százezer kilométer tapasztalat
– érvelt a Sonline.hu érdeklődésére.
Ha minden igaz, kiigazításokat hajthatnak végre annak érdekében is az EU-ban, hogy az egyes állampolgárok könnyebben szerezhessenek személygépkocsi-vezetői engedélyt, ha az állampolgárságuktól eltérő tagállamban élnek. Lehetőség lehet levizsgázni az állampolgárságuk szerint tagállam bármely hivatalos nyelvén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.