Megjelent a parlament honlapján kedden, késő este a 2026-os költségvetésről szóló törvényjavaslat, miután napközben a szokásoknak megfelelően a tervezetet előkészítő szaktárca vezetője, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hivatalosan is átadta a dokumentumot Kövér László házelnöknek. Ezzel egy év kitérő után visszatért a 2016 óta tartó gyakorlatához a kabinet, és újra a parlament tavaszi ülésszakában, nyáron fogadhatják el a jövő évi költségvetést a honatyák, a végső szavazásra június 16-án kerülhet sor.
Tavaly az orosz–ukrán háborúra és Donald Trump amerikai elnök megválasztására hivatkozva tolta ki a kormány decemberre az idei költségvetés benyújtását, amit akkor a béke költségvetésének is neveztek. Mivel egyelőre nem sok jele van annak, hogy kézzelfogható közelségben lenne a fegyveres konfliktus lezárása, ezért mondhatta a törvényjavaslat benyújtásakor tartott sajtóeseményen Nagy Márton, hogy a 2026-os költségvetés
egy háborúellenes költségvetés.
Bár a makropályát épp ezért nem kevés kockázat övezi, amire a Költségvetési Tanács is figyelmeztetett, főleg azok után, hogy az első negyedéves GDP-adat a vártnál gyengébb lett, a szaktárca továbbra is kitart amellett, hogy 2026-ban:
Ami a költségvetés két oldalát illeti:
míg a bevételi előirányzata 39 546,3 milliárd forintot, addig a kiadási előirányzata 43 764,9 milliárd forintot tartalmaz. Mindkét főösszeg 2,1 százalékkal magasabb az ideinél.
A kabinet várakozásai szerint a bruttó hazai össztermék, azaz a GDP 2026-ban 95 747 milliárd forintra fog emelkedni, így, ha tartani tudja a kormány a terveit, akkor az államadósság jövő év végén a GDP 72,3 százalékára csökkenhet a 2025 végére tervezett 73,1 százalékról. A kabinet úgy számol, hogy 2026. december 31-én nominálisan 69 227,7 milliárd forint lesz az államadósság mértéke.
Kezdjük a legfontosabb területekkel, amelyeket a legnagyobb érdeklődés övezi minden évben, ilyen az oktatás és az egészségügy. Bár rengeteg kritika éri a kormányt amiatt, hogy a két terület alulfinanszírozott, a valóságban jelentős forrásbevonás zajlott ezekben az ágazatokban, ami nem másnak, mint az orvosok és a pedagógusok bérrendezésének tulajdonítható.
Oktatási kiadásokra összességében 4030 milliárdot irányzott elő a Nemzetgazdasági Minisztérium, 160 milliárddal többet a 2025-ös előirányzatnál. Ez az összeg szinte egy az egyben megegyezik a jövő januárban esedékes fizetésemelés költségvetési kiadásaival.
Egészségügyre 2026-ban 3919 milliárdot költenének, ami 280 milliárdos növekedés egy év alatt, tehát nem igazak azok az állítások, hogy jövőre csökkentené a kabinet az egészségügyi kiadásokat. Ráadásul itt történt egy fontos változás, a nagy értékű gyógyszertámogatás finanszírozását a Batthyány-Strattmann László Alapítványhoz sorolták. Nagy Márton szerint nem volt elég alapos a Költségvetési Tanács, amikor azt állapította meg, hogy kevesebbet költ az állam egészségügyre. A költségvetést ugyanis nem funkcionálisan kell megnézni, a tárcák között oszlik szét ez az összeg.
A családtámogatások emelkedése jelenti a legnagyobb tételt a 2026-os költségvetés kiadásainak növekedésében. Orbán Viktor miniszterelnök az idei évértékelőn februárban jelentette be, hogy a családi adókedvezmény megduplázása mellett októbertől a háromgyermekes, majd 2026. január elsejétől felmenő rendszerben a kétgyermekes anyák is szja-mentességet kapnak. Ez már jövőre is óriási bevételkiesést okoz az államkasszának:
Ezzel összességében a családtámogatásokra fordított összeg 2026-ban 765 milliárd forinttal emelkedik a 2025-ös előirányzathoz képest, és Nagy Márton szerint eléri a 4800 milliárd forintot.
A kormány egyébként ide sorolta, a „lakosságot érintő kedvező fejlemények” közé a lakossági állampapírokra járó kamatkifizetéseket, ami még jövőre sem tűnik el. Összesen 807 milliárdot fizetnek ki az állampapírok kamataira.
Szintén tetemes összeget különített el a minisztérium lakástámogatásokra a költségvetésben, ezen a soron 437,9 milliárdos kiadással számolnak, ami 70 százalékkal haladja meg a 2025. évi előirányzatot.
A központi költségvetés már idén is a Honvédelmi Minisztérium fejezetébe sorolta a korábbi Honvédelmi Alap kiadásait, amelyek a tervezet szerint 2026-ban is elérik a GDP 2 százalékát, összegszerűen a 2016 milliárdot, tehát továbbra is teljesíti a 2 százalékos NATO-célt a kormányzat. A honvédelmi kiadások között ráadásul jövőre megjelenik a honvédelmi hivatásos állomány számára fizetendő fegyverpénz is.
Összességében a rendvédelmi dolgozókkal együtt a 2026 februárjában kifizetésre kerülő fegyverpénz 456 milliárd forint kiadást jelent az államkasszának.
A költségvetés mozgásterét növeli a védelmi klauzula, amiről Nagy Márton is beszélt a keddi eseményen. Az Európai Unió várható döntése alapján ugyanis a költségvetést mentesítheti az az összeg, amennyivel 2021 és 2024 között emelkedtek a védelmi kiadások. Ez Nagy Márton szerint Magyarország esetében 0,8-0,9 százalékos mozgásteret jelent, ami a későbbiekben a tartalék részét képezheti.
Fontos változás volt a büdzsében, hogy megszűnt a rezsivédelmi alap, és a lakossági rezsivédelem fenntartása az Energiaügyi Minisztérium fejezethez kerül. Jó hír a költségvetés mozgástere szempontjából, hogy 2024 óta folyamatosan mérséklődnek az energiaárak, így a 2025-ös költségvetésben szereplő 880 milliárd után, jövőre
már csak 792,5 milliárd forint kiadással tervez a kormány a rezsicsökkentés címszó alatt.
A nyugdíjszerű ellátásokra ugyanakkor nem szánt kevesebbet a javaslatot kidolgozó szaktárca, ezt amúgy sem tehetné, hiszen a törvény kötelezi. Ennek megfelelően 3,6 százalékos, inflációval megegyező emelést kapnak 2026 januárban a nyugdíjasok. Előtte azonban, még idén novemberben a vártnál magasabb drágulás miatt kifizet nekik a kormány 91 milliárdot nyugdíjkorrekcióra, illetve 75-85 milliárdot áfa-visszatérítésre.
Csak öregségi nyugdíjakra 2026-ban 5281 milliárdot tervez kifizetni a Magyar Államkincstár, 261 milliárddal többet, mint idén.
Most már ötödik éve lesz, hogy a kormány visszahozta a 13. havi nyugdíjat, ami 586 milliárdos kiadás az államkasszának. De a Nők 40 program és az özvegyi nyugellátások is hatalmas összeget tesznek ki: az előbbire 538 milliárdot, az utóbbira 556 milliárdot szánnak. Összességében a nyugdíjkassza már 7700 milliárd forintnál jár.
A jövő évi növekedés szempontjából sem elhanyagolható, hogy milyen fejlesztéseket és beruházásokat tervez megvalósítani az állam, tavaly áprilisban a költségvetési hiány tartása miatt kellett 675 milliárdot elhalasztani.
A jövő évi költségvetésben hazai forrásból 2847 milliárd, míg uniós forrásból 3550 milliárd forint értékű felhalmozási kiadással számol a kormány, azaz beruházásként és felújításként együttesen 6397 milliárd forinttal.
Magyar forrásból megvalósuló beruházások, amelyeket a büdzsé is nevesít:
Az uniós forrásokkal jövőre így tervez a kabinet:
A legnagyobb kérdést minden évben az áfabevételek jelentik a költségvetésben, a kormány ugyanis a 2010-es évek elején a rossz állapotban lévő munkaerőpiac miatt tudatosan az élőmunkát terhelő adókat csökkentette, hogy javítsa a foglalkoztatottságot Magyarországon. Másrészről viszont ez azt eredményezte, hogy lényegében a fogyasztási típusú adókra, mint az áfabevételekre épül a költségvetés, így ha a fogyasztás visszaesik, azt az állam is megérzi. Ezt láttuk visszaköszönni 2023-ban, amikor a magas infláció miatt kieső fogyasztás hatására 1000 milliárddal maradtak el az áfabevételek a tervezettől. Azóta a helyzet sokat javult, a fogyasztás helyreállásával a költségvetés is jobb állapotban van, ami még akkor is igaz, ha három hónap alatt 62 százaléka teljesült az éves tervnek. Ez azonban annak köszönhető, hogy a költségvetés évek óta fejnehéz.
Mindenesetre 2026-ban 8793 milliárd forint bevételt vár a kormány áfából, ami 516 milliárd forinttal magasabb az idei előirányzatnál.
Szintén meghatározzák a költségvetés bevételi oldalát a személyijövedelemadó-befizetések, itt azonban jövőre már kevesebbet befizetést vár a kormány. Bár a két-három gyermekes anyák szja-mentességével és a családi adókedvezménnyel több száz milliárdról mond le az állam, ehhez képest 70 milliárddal csökkentette a 2026-os előirányzatot, ami 4837 milliárd forint.
A gazdasági szervezetek befizetései így néznek i:
A költségvetés mozgástere és a hiány lefaragása szempontjából a legjobb hír, hogy jövőre jócskán csökkennek az állam kamatkiadásai, és nemcsak eredményszemléletben, hanem nominálisan is,
így jövőre már csak 3314 milliárdra rúg az állam kamatterhe, ami több mint 500 milliárdos csökkenés az ideihez képest.
Ezzel tehát a GDP arányában 3,7 százalékra olvadnak a kamatkiadások, korábban ez elérte az 5 százalékot is. Ezzel együtt a költségvetés kifeszített marad, bár a Költségvetési Tanács kifogásolta az alacsony tartalékot a büdzsében, az utolsó pillanatban a rendkívüli kormányzati intézkedések előirányzatát 50 milliárd forintról 192 milliárd forintra növelte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.