Gyakorlatilag a kormány is letett arról, hogy a következő ötven évben megépüljön az M0-s autóút nyugati szektora – erről beszélt Lázár János építési és közlekedési miniszter a Lázárinfó szentendrei állomásán még két héttel korábban.
Az M0-s annak kapcsán került szóba, hogy a budai térségben több gyorsforgalmi forgalmi út megépítése kezdődhet el a közeljövőben. Az egyik ilyen az M1-es autópályát Esztergommal összekötő M100-as, amely kész tervekkel rendelkezik, és Lázár ígérete szerint még a mostani kormányzati ciklusban elindul a beruházás, amely 31 kilométeren valósul meg, tíz alagutat tartalmaz, és 500 milliárdba kerül. A másik az M10-es, ennek a tervezése folyamatban van. Azt azonban elismerte, hogy az igazi megoldás a térség közlekedési helyzetének javítására az M0-s lenne.
A fő kérdés a maguk szempontjából az M0-s megépítése, ez lényegében nyolc kilométer alagút. Beszéljünk világosan: nem hiszem, hogy a magyar államnak lesz valaha annyi pénze, hogy azt a nyolc kilométer alagutat megépítse
– mondta nagyon határozottan Lázár. Nemcsak anyagi, hanem környezetvédelmi okokból se valósítható meg szerinte egyhamar a beruházás. A nyomvonalon ugyanis rengeteg település fekszik, amelyek joggal védik a saját érdekeiket, miután számos környezeti és társadalmi szempont merül fel a megépítés kapcsán.
A pomázi polgármesternek Lázár János építési és közlekedési miniszter megerősítette, hogy „a mi életünkben nem folytatódik” az M0-s meghosszabbítása Észak-Budán.
„Amikor bent jártunk miniszter úrnál, rákérdeztem nála az M0-sra, hogy körülbelül lőjük be, mikor lesz belőle valami. Azt az információt adta, hogy az már nem a mi életünkben fog megvalósulni” – mondta Leidinger István az Index Kibeszélő című műsorában.
A polgármester szerint ez azt jelenti, hogy az elkövetkező „40-50 évben olyan problémánk nem lesz, hogy az M0-s építése miatt mondjuk forgalomkorlátozást vezetnének be”.
1988 óta épül az M0-s autóút, azaz a budapesti körgyűrű, amelyből egyedül az 1-es és 10-es főutat összekötő nyugati szektor hiányzik. A megépítése már csak azért is indokolt lenne, mert kifejezetten kaotikus a közlekedés a budai agglomerációban, amely az elmúlt években jelentős népességrobbanáson ment keresztül.
Ugyanakkor a beruházás ellen szól, hogy a 10–11. számú főutak közti szakaszt nehéz domborzati viszonyok jellemzik, ráadásul a Budai Tájvédelmi Körzeten keresztül vezet, ahol több viaduktot és alagutat kellene építeni, emiatt óriási összeget emésztene fel. Az M0-s autóút nyugati szektorának hossza 18 kilométer, ebből 8 kilométer lenne csak az alagút.
Még 2019-ben 400 milliárdra taksálták ennek költségét, ismerve, hogy azóta milyen drágulás történt, vélhetően ennek a dupláját is elérhetné a beruházás költsége.
Épp ezért merült fel az M0-s nyugati szektorának alternatívájaként az M100-as autóút, amely ugyan nem kapcsolódna be az M0-s körgyűrűbe, de érezhetően javítaná a budai agglomeráció, különösen Esztergom megközelítését. Ennek a beruházásnak az elkezdését ígérte Lázár jövő év elejére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.