
M0-s körgyűrű befejezése: végleg eldőlt a sorsa, és ennek alapos okai vannak – erre készüljenek a magyarok
Gyakorlatilag a kormány is letett arról, hogy a következő ötven évben megépüljön az M0-s autóút nyugati szektora – erről beszélt Lázár János építési és közlekedési miniszter a Lázárinfó szentendrei állomásán még két héttel korábban.

M0-s nyugati szektor: Lázár szerint ebben az életben már nem lesz rá pénz
Az M0-s annak kapcsán került szóba, hogy a budai térségben több gyorsforgalmi forgalmi út megépítése kezdődhet el a közeljövőben. Az egyik ilyen az M1-es autópályát Esztergommal összekötő M100-as, amely kész tervekkel rendelkezik, és Lázár ígérete szerint még a mostani kormányzati ciklusban elindul a beruházás, amely 31 kilométeren valósul meg, tíz alagutat tartalmaz, és 500 milliárdba kerül. A másik az M10-es, ennek a tervezése folyamatban van. Azt azonban elismerte, hogy az igazi megoldás a térség közlekedési helyzetének javítására az M0-s lenne.
A fő kérdés a maguk szempontjából az M0-s megépítése, ez lényegében nyolc kilométer alagút. Beszéljünk világosan: nem hiszem, hogy a magyar államnak lesz valaha annyi pénze, hogy azt a nyolc kilométer alagutat megépítse
– mondta nagyon határozottan Lázár. Nemcsak anyagi, hanem környezetvédelmi okokból se valósítható meg szerinte egyhamar a beruházás. A nyomvonalon ugyanis rengeteg település fekszik, amelyek joggal védik a saját érdekeiket, miután számos környezeti és társadalmi szempont merül fel a megépítés kapcsán.
„A mi életünkben nem folytatódik”
A pomázi polgármesternek Lázár János építési és közlekedési miniszter megerősítette, hogy „a mi életünkben nem folytatódik” az M0-s meghosszabbítása Észak-Budán.
„Amikor bent jártunk miniszter úrnál, rákérdeztem nála az M0-sra, hogy körülbelül lőjük be, mikor lesz belőle valami. Azt az információt adta, hogy az már nem a mi életünkben fog megvalósulni” – mondta Leidinger István az Index Kibeszélő című műsorában.
A polgármester szerint ez azt jelenti, hogy az elkövetkező „40-50 évben olyan problémánk nem lesz, hogy az M0-s építése miatt mondjuk forgalomkorlátozást vezetnének be”.
M0-s befejezése: szerencsére van alternatívája
1988 óta épül az M0-s autóút, azaz a budapesti körgyűrű, amelyből egyedül az 1-es és 10-es főutat összekötő nyugati szektor hiányzik. A megépítése már csak azért is indokolt lenne, mert kifejezetten kaotikus a közlekedés a budai agglomerációban, amely az elmúlt években jelentős népességrobbanáson ment keresztül.
Ugyanakkor a beruházás ellen szól, hogy a 10–11. számú főutak közti szakaszt nehéz domborzati viszonyok jellemzik, ráadásul a Budai Tájvédelmi Körzeten keresztül vezet, ahol több viaduktot és alagutat kellene építeni, emiatt óriási összeget emésztene fel. Az M0-s autóút nyugati szektorának hossza 18 kilométer, ebből 8 kilométer lenne csak az alagút.
Még 2019-ben 400 milliárdra taksálták ennek költségét, ismerve, hogy azóta milyen drágulás történt, vélhetően ennek a dupláját is elérhetné a beruházás költsége.
Épp ezért merült fel az M0-s nyugati szektorának alternatívájaként az M100-as autóút, amely ugyan nem kapcsolódna be az M0-s körgyűrűbe, de érezhetően javítaná a budai agglomeráció, különösen Esztergom megközelítését. Ennek a beruházásnak az elkezdését ígérte Lázár jövő év elejére.
Ajánlott videók
