Közel 3 millió forintnyi bírságot szabtak ki a hatóságok, több eljárás pedig még folyamatban van azután, hogy a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok egy hónapig ellenőrzési kampány folyattak. A hivatalok munkatársai ez idő alatt országszerte 479 helyszínen összesen 512 tételt szamócát ellenőriztek. Minden tizedik eperrel probléma volt – jelentette az NKFH hétfői közleményében.
A szamóca egyik legismertebb hazai termőhelye Lajosmizse és környéke. Sokan keresik kifejezetten a „lajosmizsei epret”. Sajnos épp emiatt minden évben előfordul, hogy más – főleg romániai – származású szamócát próbálnak magyarként, sőt „lajosmizseiként” eladni. Az ellenőrök az idei szezonban is több ilyen esetre bukkantak, pedig aki így trükközik, súlyos bírságra számíthat.
A romániai szamóca gyakran jóval olcsóbb a hazainál, sokszor önmagában emiatt is népszerű. A tudatos vásárlás ezért kulcsfontosságú: a külföldi gyümölcsök általában más fajták, más a színük, formájuk, és a csomagolásuk is árulkodó lehet.
A magyar termelők jellemzően cserélhető ötkilós faládát használnak, míg a román szamóca műanyag rekeszben érkezik, a spanyol, görög vagy lengyel eper pedig kisebb, egyszer használatos csomagolásban van.
Az NKFH által koordinált országos akció a teljes kereskedelmi palettát lefedte, a nagybani piacoktól a hipermarketeken és zöldségeseken át egészen az utcai, ideiglenes árusítóhelyekig. Az ellenőrök nemcsak a gyümölcs minőségét és származását vizsgálták, hanem a higiéniai körülményeket is.
A vizsgált tételek mintegy ötöde volt külföldi eredetű – ez nagyjából megfelel a piaci arányoknak. A problémás tételek aránya azonban 10 százalék volt, vagyis
minden tizedik minta nem felelt meg a minőségi, nyomonkövethetőségi vagy jelölési szabályoknak. Ez az arány magasabb, mint amit általában zöldség-gyümölcs esetében mérnek a szakemberek.
Minőségi probléma sem a hazai, sem a külföldi szállítmányokkal nem volt, az utóbbiak esetében azonban a származást gyakran nem vagy félrevezetően tüntették fel. A leggyakoribb hiba a hiányos címkézés volt: például a minőségi osztály feltüntetése hiányzott, vagy az árus nem tudta bizonyítani, honnan származik az áru.
Négy tételt kellett ezért megsemmisíteni. Közel 3 millió forintnyi bírságot szabtak ki, több eljárás pedig még folyamatban van.
Megfázott a virága, drága maradt az eper
Jó szezonban bíztak idén a hazai epertermesztéssel foglalkozó gazdálkodók, de eddig felemásnak bizonyul a szezon. A korábbiaknál később kezdődött a szabadföldi eper szedése, vagyis az idei eperszezon, és a fagykárok, valamint a hűvös május miatt lelassult érés miatt nem csökkentek az árak sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.