A használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben ellátott közfeladatok biztosításáról és az egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat összevont vitájával folytatta munkáját a határozathozatalokat követően szerdán délután az Országgyűlés.
Lázár János építési és közlekedési miniszter emlékeztetett: Magyarország 2013-ban döntött arról, hogy bevezeti a nemzeti útdíjfizetési rendszert, ennek érdekében felállította a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt.-t. Az útdíjak 2013-ban még csak 99 milliárd forintot hoztak az állami költségvetésbe, 2014-ben 210 milliárdot, 2019-ben 355 milliárdot, 2024-ben 804 milliárdot, 2025-ben pedig már 842 milliárd forint bevétellel terveznek.
Tájékoztatása szerint Magyarországon a gyorsforgalmi úthálózat 2010-ben 1270 kilométer volt, 2025 végére elérik az 1900 kilométert, és 2026-ban átlépik a kétezret is. Az utak felújítására és az új hálózat építésére az elmúlt tizenöt évben 5500 milliárd forintot fordított a kormány.
Lázár János közölte: a javaslat célja, hogy 2026-tól Magyarország közfeladatként végezze az útdíjfizetési rendszer működtetését, ne kelljen közreműködőt fizetni.
Ez a tétel a 2026-os költségvetésben 866 milliárd forintra van tervezve, néhány éven belül meghaladja az ezermilliárd forintot – tette hozzá.
A miniszter elmondta: a tervek szerint a Magyar Közúthoz csoportosítják át a feladatokat úgy, hogy a nemzeti útdíj beszedésére létrejött részvénytársaságot beolvasztják. Ez azt a célt szolgálja, hogy Magyarországon egy helyen legyen minden, ami az utak működtetésével, üzemeltetésével, felügyeletével és az azzal kapcsolatos díjakkal kapcsolatos. Nem titkolt cél, hogy a jövőben a Magyar Közútnál legyen az a bevétel, amelynek legalább egy részét az utak fenntartására és fejlesztésére lehet fordítani – jelentette ki a tárcavezető.
Autópálya: többé már nem ingyenes, fizetni kell ezeken a szakaszokon is, három vármegyét érint - térkép
Az M44-es és az M85-ös teljes hossza fizetős lett, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. mindenhol felszámolta az ingyenességet. Mindenképpen megéri kiváltani a jogosultságot, hiszen a pótdíj összege is borsos: 60 napon belül 26 640 forint, 60 napon túl már 91 780 forint. Ha valaki nem a megfelelő, például egy D2-es jármű esetén D1-es díjkategóriájú e-matricát vásárol, akkor a jó matrica mellett a pótdíjkülönbözetet is ki kell fizetnie. Ennek mértéke 14 900 forint 60 napon belül, azon túl pedig 47 180 forint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.