BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hazánkban naponta egy lakás árát lopják el az online bűnözők – újabb csalástípus terjed

A csalók legújabb trükkje, hogy a Magyar Nemzeti Bank nevében hívnak fel telefonon fogyasztókat, és így próbálják megtudni a bizalmas banki adataikat. Mutatjuk, hogyan védekezhet az új csalástípus ellen.

A fogyasztói szokások változása és a digitalizációs folyamatok átalakulása miatt egyre nagyobb hangsúly helyeződik az elektronikus pénzforgalomra. Mindezzel párhuzamosan fokozatosan egyre több a csalástípus, és növekszik a digitális térben elkövetett pénzügyi visszaélések száma is.

Újabb csalástípus tejed. Illusztráció. Fotó: Shutterstock
Újabb csalástípus tejed / Fotó: Shutterstock (illusztráció)

Újabb csalástípus tejed

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyfélszolgálatára idén mostanáig 172 olyan ügyféljelzés érkezett, amely a jegybank nevével történő visszaélésről számolt be. A csalók egyik csoportja – a telefonos hívás során a jegybank munkatársaként bemutatkozva — azt jelezte az ügyfeleknek, hogy jogtalan tranzakciót (utalást, készpénzfelvételt, limitemelést) kezdeményeztek a számlájukról, és ezért szükséges az „adatokat egyeztetni”. Ennek során megszerezni tervezik a bankszámla vagy bankkártyaadatokat, a tulajdonos nevét, kártyaszámát, illetve a kártya hátlapján található háromjegyű CVC-kódot is. Ezek birtokában online vásárlásokkal emelik le az ügyfelek pénzét azok bankszámlájáról jellemzően olyan Európán kívüli webáruházas vásárlások útján, amely esetén nincs szükség kétfaktoros, megerősített ügyfél-azonosításra. Az MNB ügyfélszolgálatára érkező panaszok közül 82 esetben számoltak be e csalási mintázatról. 

A kiberbűnözők másik csoportja magát szintén az MNB munkatársának kiadva „telefonos piackutatást” végez, azt tudakolva, hogy a felhívott ügyfél értesült-e a banki csalásokról. A beszélgetés során eloszlatják az ügyfél gyanakvását, éberségét, majd egy adott ponton ők is a banki adataikat kérik el tőlük. Ebben az esetben is a fogyasztók megkárosítása a nyilvánvaló cél.

Így védekezhet a csalás ellen

A Magyar Nemzeti Bank soha semmilyen ürüggyel nem kéri el az ügyfelektől telefonos, elektronikus úton azok bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatait. Ilyen telefonhívásnál érdemes pontosító kérdéseket feltenni, gyanú esetén megszakítani a kapcsolatot és az MNB ügyfélszolgálatán érdeklődni. Azonnali gyanúra adhat okot az is, ha a telefonáló – miután az ügyfél bizalmatlan, vagy nem hisz neki – sürgető vagy fenyegető hangnemet használ.

Ha egy ügyfél mégis megadta bizalmas azonosítóit, érdemes azt is haladéktalanul bejelenteni a bankjának és a rendőrségnek. Ha az MNB a nevével való visszaélés kapcsán károsultakról szerez tudomást, minden esetben maga is büntetőfeljelentést tesz a nyomozó hatóságnál.

Ha azt gyanítja, hogy adatai illetéktelen kezekbe kerültek, vagy számláját, bankkártyáját érintő csalás áldozata lett, a károk mérséklése érdekében első lépésként tájékoztassa a bankját. Nagyobb esélye van a károk minimalizálására, a további veszteségek megelőzésére, valamint a bejelentés elmaradásából adódó esetleges jogi hátrányok kiküszöbölésére, ha a lehető leghamarabb cselekszik. A kibertámadás – amely leggyakrabban úgynevezett adathalászat útján valósul meg – bűncselekmény, ezért a bankjával történő egyeztetés után a lehető leggyorsabban tegyen feljelentést a rendőrségen!

További részletek az Origo oldalán olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.