Elbliccelik a biztosítást a rolleresek – csupán az eszközök harmadának lehet érvényes szerződése, pedig kötelező
Idén átlagosan 6500 forintos éves átlagdíj mellett, alapvetően két biztosító termékei közül választanak az elektromos rollerek tulajdonosai – derül ki az Insura.hu biztosításközvetítő portál mikromobilitási eszközökre fejlesztett kalkulátorának adataiból. Az ellenőrzés nehézségei miatt piaci becslések szerint országos szinten csupán az ebbe a körbe tartozó járművek harmada rendelkezik az előírt biztosítással.

Nem kell mindegyikre
2024. július 16. óta számos mikromobilitási eszköz kizárólag kgfb-vel közlekedhet a közutakon.
Ebbe a körbe tartoznak többek között azok az elektromos rollerek, amelyeknek a tömege meghaladja a 25 kilogrammot, tervezett sebessége pedig a 14 kilométer per órát, illetve azok is, amelyek ez alatti tömegűek, ha a jármű tervezési sebessége meghaladja az óránkénti 25 kilométert.
Az e-rollerekre meghirdetett tarifák igen széles sávban szóródnak: 5 ezertől 468 ezer forintig mozognak az éves díjak. A hat számjegyű tarifák magyarázata, hogy számos biztosító egyelőre nem kíván rolleres ügyfeleket szerezni a terület szabályozatlansága miatt, ám eleget kell tennie a törvényben meghatározott díjhirdetési kötelezettségének.
Ha a kockázatok – például az ilyen járművekre vonatkozó KRESZ-előírások megszületésével – jobban felmérhetők lesznek, várhatóan több biztosító is aktívabb lesz ebben a szegmensben.
Az Insura.hu statisztikái szerint az e-rolleres kgfb-szerződések túlnyomó többségét idén is két biztosítónál, a K&H-nál és a Signalnál kötik. A biztosítói kínálatban elsősorban az életkor és a lakóhely alapján differenciálódnak a díjak: a budapesti rolleresek például a területi kockázatok miatt az országos átlagnál magasabb, mintegy 9400 forintos átlagdíjjal kötik meg kötelezőiket a járművekre. Egyes biztosítók díjait emellett olyan egyéb tényezők is befolyásolják, mint például az e-kommunikáció vállalása, flotta esetében a járművek száma, illetve a bérbeadás ténye.
A kötési adatok szerint e-rollert korántsem csak a nagyobb városokban használnak: az eddigi szerződések 37 százalékát kötötték fővárosi, illetve valamelyik megyeszékhelyen élő ügyfelek, ugyanakkor 63 százaléknyian egyéb vidéki települések lakói voltak. Az sem feltétlenül fedi a valóságot, hogy ezeken a járműveken csak a legfiatalabb korosztályok közlekednek:
a szerződők 69 százaléka 35 év feletti, 17 százalékuk pedig már az 55. életéve felett jár.
Bár a kgfb-kötelezettség alá tavaly mintegy 50 ezer e-rollert vontak be, piaci becslések szerint továbbra is csak ezek harmada rendelkezik éves biztosítással
– hívja fel a figyelmet Kozma Gábor, az Insura.hu vezérigazgatója. – Ennek egyik oka a tájékozatlanság lehet, de az is tény, hogy sokakat az ellenőrzés hiánya is bátoríthat erre a mulasztásra. Ugyanakkor senkinek sem érheti meg évi pár ezer forint megspórolása, mivel ezekkel a járművekkel is könnyen lehet akár milliós károkat is okozni.”