Kilóg a sorból a BMW: a gyászos negyedév ellenére sem írja át a profittervét
Durván romlott a BMW nyereségtermelő képessége a megemelt amerikai védővámok és a kínai kereslet visszaesésének következtében. A bajor autógyártó üzemi haszonkulcsa 8,4 százalékról 5,4 százalékra zuhant, s mint jelezték, a hétvégén megszületett, EU–USA vámmegállapodásban szereplő, 2,5 százalékról 15 százalékra emelt kulcs hatályba lépése éves szinten 1,25 százalékponttal csökkenti majd az autógyártó haszonkulcsát.

Az elemzők ennél enyhén kisebb csökkenésre számítottak. A befektetői szemmel legjobban figyelt üzemi marzs éves szinten 5 százalék körül alakulhat, az erről szóló friss megerősítés üdítő kivételnek számít az európai autóiparban, ahol a szereplők rendre alacsonyabbra teszik a mércét, döntően a keresleti tényezőkre és az amerikai vámemelésekre hivatkozva.
A BMW tartja magát az éves profittervéhez
Legutóbb, szerdán a Mercedes-Benz a februárban előrevetített és áprilisban visszavont 6-8 százalékról a 4-6 százalékos sávba húzta vissza idei üzemimarzs-várakozását a világgazdasági bizonytalanságokra hivatkozva. Előtte a Porsche és a Volkswagen tett ugyanígy. A BMW a vámok hatását minden eszközzel igyekszik mérsékelni, első körben a legnagyobb gyárának számító dél-karolinai üzemének kapacitását növelik.
A helyi piac igényeit kiszolgáló ottani termelés ugyanis teljesen vámmentes – az exportja viszont már nem. A BMW eladásai két kiemelt piacán vegyesen alakultak. Az Egyesült Államokban a második negyedévben a vámmizéria miatt előrehozott vásárlásoknak köszönhetően 1,4 százalékkal több, 98,8 ezer autót adtak el, míg Kínában 13,7 százalékos visszaesést könyvelhettek el, 162,7 ezer gépkocsi értékesítése után.

Utóbbi miatt főhet a müncheni vezetők feje, s bár a kínai konkurencia legyűrése már illuzórikusnak tűnik, negatív trend megállítása viszont kötelező feladat.
A Debrecenben gyárat építő BMW csütörtök reggel publikált második negyedéves gyorsjelentése hemzseg a kisebb-nagyobb mínuszoktól. Az autógyártó
- árbevétele 33,92 milliárd euró (mínusz 8,2 százalék),
- üzemi nyeresége 2,66 milliárd euró (mínusz 31,4 százalék),
- adózott profitja 1,84 milliárd euró (mínusz 31,9 százalék),
- a BMW értékesítési darabszáma 550,8 ezer (mínusz 2,6 százalék),
- a teljes gyártási volumen 611,1 ezer darab (mínusz 8,9 százalék)
volt a lezárt negyedévben. Ugyanakkor pozitívumokkal is találkozni lehet, az értékesítés csoportszinten, azaz a Minit, a Rolls-Royce-t és a BMW egybevéve 0,4 százalékkal, 621,5 ezer darabra emelkedett.
Az elektromos átállásban Európa-bajnok a BMW
Az elektromos átállás területén a legjobban teljesítő német autógyártó itt is javítani tudott: a villanyautók részesedése a teljes forgalomból az egy évvel korábbi 15,7 százalékról 18,3 százalékra nőtt az első félév statisztikája alapján. Oliver Zipse a trend folytatódását ígéri, s ezt véleménye szerint a szeptemberben bemutatandó Neue Klasse EV modellcsalád megalapozza majd.
A vezérigazgató egyúttal üdvözölte az EU–USA közti előzetes vámmegállapodást, s annak mielőbbi elfogadását és hatályba léptetését sürgette.


