BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kilóg a sorból a BMW: a gyászos negyedév ellenére sem írja át a profittervét

A bajor autógyártó már megbékélt a hétszeresére emelt amerikai vámokkal, s helyi gyártásának fokozásával próbál részvényesei és Donald Trump kedvére tenni. A BMW számára a kínai piac beszűkülése még a vámoknál is nagyobb problémát jelent.

Durván romlott a BMW nyereségtermelő képessége a megemelt amerikai védővámok és a kínai kereslet visszaesésének következtében. A bajor autógyártó üzemi haszonkulcsa 8,4 százalékról 5,4 százalékra zuhant, s mint jelezték, a hétvégén megszületett, EU–USA vámmegállapodásban szereplő, 2,5 százalékról 15 százalékra emelt kulcs hatályba lépése éves szinten 1,25 százalékponttal csökkenti majd az autógyártó haszonkulcsát.

BMW
Csoportszinten a BMW 621 ezer autót értékesített a második negyedévben /  Fotó: Shutterstock

Az elemzők ennél enyhén kisebb csökkenésre számítottak. A befektetői szemmel legjobban figyelt üzemi marzs éves szinten 5 százalék körül alakulhat, az erről szóló friss megerősítés üdítő kivételnek számít az európai autóiparban, ahol a szereplők rendre alacsonyabbra teszik a mércét, döntően a keresleti tényezőkre és az amerikai vámemelésekre hivatkozva.

A BMW tartja magát az éves profittervéhez

Legutóbb, szerdán a Mercedes-Benz a februárban előrevetített és áprilisban visszavont 6-8 százalékról a 4-6 százalékos sávba húzta vissza idei üzemimarzs-várakozását a világgazdasági bizonytalanságokra hivatkozva. Előtte a Porsche és a Volkswagen tett ugyanígy. A BMW a vámok hatását minden eszközzel igyekszik mérsékelni, első körben a legnagyobb gyárának számító dél-karolinai üzemének kapacitását növelik. 

A helyi piac igényeit kiszolgáló ottani termelés ugyanis teljesen vámmentes – az exportja viszont már nem. A BMW eladásai két kiemelt piacán vegyesen alakultak. Az Egyesült Államokban a második negyedévben a vámmizéria miatt előrehozott vásárlásoknak köszönhetően 1,4 százalékkal több, 98,8 ezer autót adtak el, míg Kínában 13,7 százalékos visszaesést könyvelhettek el, 162,7 ezer gépkocsi értékesítése után. 

Shanghai Auto Show 2025 Day
Koncepció már van, de a kínai piaci pozíció visszaszerzése a riválisok előretörése miatt nem ígérkezik könnyűnek / Fotó: NurPhoto via AFP

Utóbbi miatt főhet a müncheni vezetők feje, s bár a kínai konkurencia legyűrése már illuzórikusnak tűnik, negatív trend megállítása viszont kötelező feladat.

A Debrecenben gyárat építő BMW csütörtök reggel publikált második negyedéves gyorsjelentése hemzseg a kisebb-nagyobb mínuszoktól. Az autógyártó

  • árbevétele 33,92 milliárd euró (mínusz 8,2 százalék),
  • üzemi nyeresége 2,66 milliárd euró (mínusz 31,4 százalék),
  • adózott profitja 1,84 milliárd euró (mínusz 31,9 százalék),
  • a BMW értékesítési darabszáma 550,8 ezer (mínusz 2,6 százalék),
  • a teljes gyártási volumen 611,1 ezer darab (mínusz 8,9 százalék)

volt a lezárt negyedévben. Ugyanakkor pozitívumokkal is találkozni lehet, az értékesítés csoportszinten, azaz a Minit, a Rolls-Royce-t és a BMW egybevéve 0,4 százalékkal, 621,5 ezer darabra emelkedett. 

Az elektromos átállásban Európa-bajnok a BMW

Az elektromos átállás területén a legjobban teljesítő német autógyártó itt is javítani tudott: a villanyautók részesedése a teljes forgalomból az egy évvel korábbi 15,7 százalékról 18,3 százalékra nőtt az első félév statisztikája alapján. Oliver Zipse a trend folytatódását ígéri, s ezt véleménye szerint a szeptemberben bemutatandó Neue Klasse EV modellcsalád megalapozza majd. 

A vezérigazgató egyúttal üdvözölte az EU–USA közti előzetes vámmegállapodást, s annak mielőbbi elfogadását és hatályba léptetését sürgette.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.