Frissülő cikkünk!
A korszerű motorvonatok beszerzése már sínen van, most pedig 30-40 évet fiatalodik a magyar vasút – jelentette be a Facebookon Lázár János építési és közlekedési miniszter. Emlékeztetett rá, hogy a kormány korábban feladatul adta, hogy kutassanak fel olyan vasúti flottákat, amelyek megvásárlásával korszerűbbé, megbízhatóbbá és kényelmesebbé tehető a vasúti közlekedés. A kormány azután arról döntött – ehhez forrást is biztosítva –, hogy vásároljanak is ezekből az Európában már bizonyított szerelvényekből.
Ezek nem tervek, szándéknyilatkozatok vagy 25 éves víziók, hanem a közeljövő fejlesztései – szögezte le Lázár János.
„A teljes magyar vasúti flotta utaskapacitásának 10 a százaléka újul meg. Ahol eddig 40-50 éves, kiszolgált szerelvények közlekedtek, azokat korszerű és kényelmes motorvonatokra cseréljük. Részletek és még több újdonság a következő KözlekedésInfón. Hamarosan!” – írta a miniszter szerdán a fejlesztésekről.
„Tárgyalok a kínaiakkal és a svájciakkal, nem titok, hogy következő napokban nagy döntések fognak születni” – ezt mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter egy korábbi Lázárinfón, amikor az általa tervezett használt motorvonatok beszerzéséről beszélt. A miniszter által említett kínai tárgyalások újdonságnak számítanak, idáig ugyanis csak a svájci szál volt ismert.
A tárcavezető a közlekedési infón beszélt arról, hogy előrehaladott tárgyalásban van egy meg nem nevezett ország képviselőivel, akik több száz motorvonatot cserélnének le néhány év leforgása alatt. Később, februárban a Boonnak adott interjújában meg is nevezte ezt országot.
Folyamatosan tárgyalok a svájciakkal. Komoly esély van rá, hogy Magyarország jelentős motorvonatflottát fog vásárolni az alpesi országból
– mondta február elején a miniszter. Döntését, hogy miért pont a svájciakra esett a választása, azzal indokolta, az alpesi ország tízévente lecseréli a járműparkját, tehát meglehetősen fiatal flottával rendelkezik.
Erre írtuk azt, hogy nemcsak a flotta életkora, hanem a járművek típusa miatt is ideális választás lenne a MÁV-nak egy ilyen beszerzés. A svájciak ugyanis a Stadler motorvonatoknak éppen azoktól a típusaitól válnának meg jövőre, amelyek közül több Magyarországon lassan húsz éve jelen van a vasúti forgalomban. Az összes beszerzést figyelembe véve 122 FLIRT és 40 KISS van a hazai vasúti forgalomban, ráadásul a végső összeszerelésüket a szolnoki Stadler-gyárban végzik, tehát nagy tapasztalat halmozódott fel velük kapcsolatban. Lázár János arra nem tért, hogy pontosan mely vonatokat vásárolná meg a magyar állam.
Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly augusztusban jelentette be, hogy a kormány nem halogatja tovább a a hazai vasúti infrastruktúra fejlesztését, ezért a magyar állam képviseletében egymilliárd eurós hitelkérelemmel fordul az Európai Beruházási Bankhoz. Ez azonban nem a teljes összeg, a hitel ugyanis újabb egymilliárd euróval egészül ki az állam részéről, így összesen mintegy 880 milliárd forintot meghaladó mértékben kezdenek vasútpálya-építési programba.
A fejlesztésekre pedig óriási szükség is van. Magyarországon körülbelül 6500 kilométer vasútvonal van használatban, amelyből 1200 kilométernyit felújítottak ugyan az elmúlt 15 évben, azonban 50 százalékuk még mindig sebességkorlátozott a pályák állapota miatt. A minisztérium számításai szerint csak a szinten tartáshoz évente 90 kilométernyit kellene átépíteni, tehát nem elegendők az EU-s források. Arról, hogy mely magyar vasútvonalak újulhatnak meg idén, ha Lázár János sikerrel jár, a Világgazdaság írt egy lista alapján!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.