BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Ez lenne Lázár János nagy dobása? Kínai motorvonatokról tárgyal, egy modellt pont tesztel a MÁV

Nem csak a svájciakkal tárgyal Lázár János építési és közlekedési miniszter, ezt múlt héten a Lázárinfón árulta el, amikor a használt motorvonatok beszerzéséről tett említést. Eddig ugyanis a Stadler tűnt befutónak, most azonban kiderült, hogy a kínaiak is szállíthatnak Magyarországra újszerű motorvonatokat. Nem tudni, hogy van-e köze hozzá, de jelzésértékű lehet, hogy pont egy hónapja tesztelte a MÁV kínai CRRC gyártó ZEMU nevű emeletes motorvonatát. Csütörtök délután Lázár egy Facebook-videóban jelezte, hogy hamarosan bejelentést tesz, az utóbbi harminc év legnagyobb vasúti beszerzését ígérte.

„Tárgyalok a kínaiakkal és a svájciakkal, nem titok, hogy következő napokban nagy döntések fognak születni” ezt mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter az egy hete tartott online Lázárinfón, amikor az általa tervezett használt motorvonatok beszerzéséről beszélt. A miniszter által említett kínai tárgyalások újdonságnak számítanak, idáig ugyanis a svájci szál volt ismert.

motorvonat
Ez lenne Lázár János nagy dobása? Kínából hozhat motorvonatokat, egy modellt pont tesztel a MÁV / Fotó: MÁV

Idáig a svájciakkal tárgyalt Lázár

A tárcavezető a közlekedési infón beszélt arról, hogy előrehaladott tárgyalásban van egy meg nem nevezett ország képviselőivel, akik több száz motorvonatot cserélnének le néhány év leforgása alatt. Később, februárban a Boonnak adott interjújában meg is nevezte ezt országot. 

Folyamatosan tárgyalok a svájciakkal. Komoly esély van rá, hogy Magyarország jelentős motorvonatflottát fog vásárolni az alpesi országból

– mondta február elején a miniszter. Döntését, hogy miért pont a svájciakra esett a választása, azzal indokolta, az alpesi ország tízévente lecseréli a járműparkját, tehát meglehetősen fiatal flottával rendelkezik.

Erre írtuk azt, hogy nemcsak a flotta életkora, hanem a járművek típusa miatt is ideális választás lenne a MÁV-nak egy ilyen beszerzés. A svájciak ugyanis a Stadler motorvonatoknak éppen azoktól a típusaitól válnának meg jövőre, amelyek közül több Magyarországon lassan húsz éve jelen van a vasúti forgalomban. Az összes beszerzést figyelembe véve 122 FLIRT és 40 KISS van a hazai vasúti forgalomban, ráadásul a végső összeszerelésüket a szolnoki Stadler-gyárban végzik, tehát nagy tapasztalat halmozódott fel velük kapcsolatban. Lázár János arra nem tért, hogy pontosan mely vonatokat vásárolná meg a magyar állam. Több száz használt, de jó állapotú motorvonattal rendelkezik a svájci vasút:

  •  Stadler KISS-ből 113 darabos flottájuk van, amelynek darabjait 2008-tól gyártották. 
  • Van további 60 darab 2006–2009-es évjáratú Siemens Desiro emeletes motorvonat.
  • Összesen 110 darab 2002-es Stadler GTW.
  • Az itthon népszerű Stadler FLIRT-ből pedig több mint 200 példány különböző kialakítással, ezeket 2005-től gyártották.

A miniszter által leírtak alapján a Stadler GTW tűnt a leginkább realitásnak. 

Ugyanakkor nagy kérdés, hogy mennyibe kerülne ezeknek a használt motorvonatoknak az átalakítása és a honosítása a magyar viszonyokra. A két országban eltérő áramneműek a vasútvonalak, míg Svájcban és a német nyelvű országokban 15 kilovoltosak, nálunk 25 kilovoltosak, tehát biztosan hozzájuk kell nyúlni, ami óhatatlanul pluszköltséggel jár.

Pont tesztel a MÁV egy kínai motorvonatot

Nem tudni, hogy köze van-e Lázár János tárgyalásaihoz, de egy hónapja feltűnt egy kínai motorvonat a hazai vasutakon.

Ezekben a napokban sokaknak feltűnhet, hogy nemcsak az ismerős KISS emeletes vonatok járják a főváros környéki síneket, hanem a képeken látható vendég is. Ő a kínai CRRC ZEMU emeletes vonata

– írta a MÁV, hozzátéve, hogy összeférhetőségi próbákat tart a hazai hálózaton. Erre szükség van ahhoz, hogy a típus megkapja az engedélyt a magyarországi közlekedéshez. A tesztelés feladatával a MÁV csoporthoz tartozó MÁV Rail-Tours Kft.-t bízta meg a kínai fél. 

Ugyanakkor nem teljesen előzmény nélküli a kínai gyártó magyarországi jelenléte, 2024 júniusában a Dunakeszi Járműjavító telephelyén kaptak lencsevégre emeletes EMU-t, amelyet eredetileg Ausztriába szántak forgalomba állítani. A Westbahn négy DDEMU-t vett bérbe a CRRC-től 2022-ben, amelyeket a gyártó le is szállított, azonban a forgalomba álláshoz szükséges engedélyeket valamiért nem szerezték meg, végül az osztrákok is letettek róluk. Érdekesség, hogy a MÁV akkor azt nyilatkozta „a MÁV-Startnak nincs tudomása és információja a motorvonatról”.

Mindenesetre óriási szüksége is van a MÁV-nak egy ilyen volumenű beszerzésre és a fiatalításra, hiszen a géppark törzsét még mindig a V43-asok képezik, amelyeket 1969 és 1982 között gyártottak, tehát a legfiatalabb is már 40 éves. Ugyan 350 készül belőlük, de az évek alatt annyira elhasználódtak, hogy tucatjával selejtezte le őket a MÁV, így ma 200 áll belőlük rendelkezésre. A beszerzendő motorvonatok a V43-as, közkeletű nevükön Szili mozdonyokat és a hozzájuk kapcsolt BHV személykocsikat válthatják ki, ezek főleg elővárosi forgalomban vannak jelen.

Lázár: az elmúlt harminc év legnagyobb járműbeszerzése következik a vasútnál

Lázár csütörtök délután feltöltött Facebook-videójában jelezte, hogy hamarosan bejelentés tesz a motorvonat beszerzésről. Elsősorban arról beszélt, hogy ezer darab új busz érkezik a MÁV-Volán-flottához, ebből 132 Balatonon áll szolgálatba a nyáron.

Az igazi nagy dobás ezek után jön. Rövidesen bejelentést teszünk arról, hogy 15 ezer helyen újítjuk meg a vasút flottáját. Az elmúlt harminc év legnagyobb vasúti beszerzése következik a vasútnál

– fogalmazott a miniszter.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.