„Tárgyalok a kínaiakkal és a svájciakkal, nem titok, hogy következő napokban nagy döntések fognak születni” – ezt mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter az egy hete tartott online Lázárinfón, amikor az általa tervezett használt motorvonatok beszerzéséről beszélt. A miniszter által említett kínai tárgyalások újdonságnak számítanak, idáig ugyanis a svájci szál volt ismert.
A tárcavezető a közlekedési infón beszélt arról, hogy előrehaladott tárgyalásban van egy meg nem nevezett ország képviselőivel, akik több száz motorvonatot cserélnének le néhány év leforgása alatt. Később, februárban a Boonnak adott interjújában meg is nevezte ezt országot.
Folyamatosan tárgyalok a svájciakkal. Komoly esély van rá, hogy Magyarország jelentős motorvonatflottát fog vásárolni az alpesi országból
– mondta február elején a miniszter. Döntését, hogy miért pont a svájciakra esett a választása, azzal indokolta, az alpesi ország tízévente lecseréli a járműparkját, tehát meglehetősen fiatal flottával rendelkezik.
Erre írtuk azt, hogy nemcsak a flotta életkora, hanem a járművek típusa miatt is ideális választás lenne a MÁV-nak egy ilyen beszerzés. A svájciak ugyanis a Stadler motorvonatoknak éppen azoktól a típusaitól válnának meg jövőre, amelyek közül több Magyarországon lassan húsz éve jelen van a vasúti forgalomban. Az összes beszerzést figyelembe véve 122 FLIRT és 40 KISS van a hazai vasúti forgalomban, ráadásul a végső összeszerelésüket a szolnoki Stadler-gyárban végzik, tehát nagy tapasztalat halmozódott fel velük kapcsolatban. Lázár János arra nem tért, hogy pontosan mely vonatokat vásárolná meg a magyar állam. Több száz használt, de jó állapotú motorvonattal rendelkezik a svájci vasút:
A miniszter által leírtak alapján a Stadler GTW tűnt a leginkább realitásnak.
Ugyanakkor nagy kérdés, hogy mennyibe kerülne ezeknek a használt motorvonatoknak az átalakítása és a honosítása a magyar viszonyokra. A két országban eltérő áramneműek a vasútvonalak, míg Svájcban és a német nyelvű országokban 15 kilovoltosak, nálunk 25 kilovoltosak, tehát biztosan hozzájuk kell nyúlni, ami óhatatlanul pluszköltséggel jár.
Nem tudni, hogy köze van-e Lázár János tárgyalásaihoz, de egy hónapja feltűnt egy kínai motorvonat a hazai vasutakon.
Ezekben a napokban sokaknak feltűnhet, hogy nemcsak az ismerős KISS emeletes vonatok járják a főváros környéki síneket, hanem a képeken látható vendég is. Ő a kínai CRRC ZEMU emeletes vonata
– írta a MÁV, hozzátéve, hogy összeférhetőségi próbákat tart a hazai hálózaton. Erre szükség van ahhoz, hogy a típus megkapja az engedélyt a magyarországi közlekedéshez. A tesztelés feladatával a MÁV csoporthoz tartozó MÁV Rail-Tours Kft.-t bízta meg a kínai fél.
Ugyanakkor nem teljesen előzmény nélküli a kínai gyártó magyarországi jelenléte, 2024 júniusában a Dunakeszi Járműjavító telephelyén kaptak lencsevégre emeletes EMU-t, amelyet eredetileg Ausztriába szántak forgalomba állítani. A Westbahn négy DDEMU-t vett bérbe a CRRC-től 2022-ben, amelyeket a gyártó le is szállított, azonban a forgalomba álláshoz szükséges engedélyeket valamiért nem szerezték meg, végül az osztrákok is letettek róluk. Érdekesség, hogy a MÁV akkor azt nyilatkozta „a MÁV-Startnak nincs tudomása és információja a motorvonatról”.
Mindenesetre óriási szüksége is van a MÁV-nak egy ilyen volumenű beszerzésre és a fiatalításra, hiszen a géppark törzsét még mindig a V43-asok képezik, amelyeket 1969 és 1982 között gyártottak, tehát a legfiatalabb is már 40 éves. Ugyan 350 készül belőlük, de az évek alatt annyira elhasználódtak, hogy tucatjával selejtezte le őket a MÁV, így ma 200 áll belőlük rendelkezésre. A beszerzendő motorvonatok a V43-as, közkeletű nevükön Szili mozdonyokat és a hozzájuk kapcsolt BHV személykocsikat válthatják ki, ezek főleg elővárosi forgalomban vannak jelen.
Lázár csütörtök délután feltöltött Facebook-videójában jelezte, hogy hamarosan bejelentés tesz a motorvonat beszerzésről. Elsősorban arról beszélt, hogy ezer darab új busz érkezik a MÁV-Volán-flottához, ebből 132 Balatonon áll szolgálatba a nyáron.
Az igazi nagy dobás ezek után jön. Rövidesen bejelentést teszünk arról, hogy 15 ezer helyen újítjuk meg a vasút flottáját. Az elmúlt harminc év legnagyobb vasúti beszerzése következik a vasútnál
– fogalmazott a miniszter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.