BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vége a hirtelen kattintások korának: tudatosabbak lesznek a magyarok az idei Black Fridayen

Elkezdődött a november, a Black Friday hónapja, s miközben Magyarországon a novemberi akciók jelentőségének csökkenéséről hallani, a kiskereskedelmi forgalmi adatok nem támasztják alá, hogy leáldozott volna az akciónak, akár egyetlen napként, akár néhány hetes vásárlási időszakként gondolunk rá. A Black Friday ugyanakkor tényleg megváltozott – ám egyes értékelések szerint a változást nem a vásárlási kedv elmúlásában kell keresni.

Minden adott ahhoz, hogy idén is jelentős kiskereskedelmi forgalommal záruljon Magyarországon a Black Friday hónapja: a fogyasztói pénzügyi mozgástér növekedését a bérnövekedés, a reálkeresetek növekedése , a 25 év alatti munkavállalók szja-mentessége, az idén októbertől már a háromgyermekes édesanyákra is kiterjesztett szja-mentesség, az Otthon Start program révén elérhető, olcsó otthonszerzési célú hitel (jóval alacsonyabb havi törlesztőrészlet a piaci lakáshitelekhez képest) mind elősegíti – írja az Origo. A lap elemzőket kérdezett arról, hogy a forgalmi adatok és a kedvező körülmények mellett mi az oka annak, hogy egyes fogyasztói és kereskedelmi értékelések szerint megváltozott a magyarországi Black Friday.

DM-201812-04-1910673, black friday
Növekszik a fogyasztói tudatosság, ez pedig egyre inkább megjelenik a Black Friday-akciókban hozott vásárlói döntésekben (illusztráció) / Fotó: Kuklis István

Javuló kilátásokkal kezdődik az idei Black Friday

„A lakosság következő 12 hónapra vonatkozó pénzügyi kilátásai érezhetően javultak szeptemberhez képest, és a nagy értékű fogyasztási cikkekre elkölthető saját pénz megítélése az előző havinál kedvezőbb lett. A lakosság inflációs várakozása is csökkent” – fogalmazott az Ocenomus Gazdaságkutató Alapítvány szenior elemzője a lapnak annak kapcsán, milyen helyzetben várja a lakossági oldal az idei Black Friday szezonját. Erdélyi Dóra szerint ugyanakkor erősödik a fogyasztói döntések mögötti tudatosság, amihez olyan eszközök, illetve vásárlói magatartások is hozzájárultak, mint például

  • az Online Árfigyelő bevezetése, 
  • az ár-érték arányának figyelése, 
  • az akciók és akár a saját márkás termékek keresése.

Ezek évek óta a vásárlói tudatosság erősödésére hatnak, ezen keresztül pedig a Black Fridayeken hozott döntésekre is.

Az elemző szerint ezek jelentőségének növekedését a fogyasztói döntésekben az adta, hogy az elmúlt években a valós inflációs nyomás mellett általánosságban magasabbnak érzékelte a lakosság az inflációt. Ezért jellemzően inkább a létező szükségleteik kielégítésére akciós vásárlást terveznek a fogyasztók, mintsem extra, nem tervezett költésbe ugranak.

A Black Fridayhez való hozzáállás változásában a vásárlási szokások átalakulása mellett a generációs különbségek is érvényre jutnak, főleg a fiatalabb generációk tagjainak fogyasztóként való megjelenésével. A fiatalabb generációk tagjai számára ugyanis kiemelt fontosságú a tudatosság, a környezetvédelem, illetve az etikusság, és ezek megjelenése a vásárlásaikban; míg az egyszeri, gyors leárazás szerepe csökken. 

Mindezek eredményeként kiskereskedelmi oldalon a célzottabb, nagyobb értékű vásárlások lesznek a változások eredményei, s várhatóan nem indul el újra az impulzív költekezés, a vásárlói tudatosság megmarad. 

Az akciók igénybevétele és a költés volumene tehát inkább stabilizálódik, nem várható, hogy a »gátak« leszakadnak, vagy a vásárlási láz a korábbi évek amerikai mintájához hasonló szintre ugrik

– fogalmazott az elemző a lapnak.

További részletek az Origo összeállításában olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.