BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hivatalos: egyszer és mindenkorra tisztázták a kínaiak, mi történik a szegedi BYD-gyárral – súlyos tévedés történt, ez az igazi dátum, mikor kezd el gyártani

A kínai autógyártó-óriás részletes információkat közölt. Most már mindenki biztosra veheti, hogy a szegedi BYD-gyár termelése hogyan fut majd fel. Nem úgy, ahogy néhány órával ezelőtt állították a sajtóban.

Félreértés történt – így foglalható össze, ami szerdán a szegedi BYD-gyár kapcsán megjelent először a nemzetközi, majd a magyar sajtóban.

szegedi BYD-gyár, BYD, gyár, Szeged
Szegedi BYD-gyár: súlyos tévedés történt, kiderült az igazi dátum, mikor kezd el gyártani / Fotó: Joó István / Facebook

A Világgazdaság írta meg először a Bloomberg exkluzív kínai tudósítása alapján, hogy a BYD alelnöke, Stella Li újszerűnek ható dátumot jelölt meg a BYD-gyár termelése kapcsán: az amerikai hírügynökség szerint az hangzott el, hogy a start 2026 második felében esedékes.

Ez azért volt meglepő, mert a korábbi hivatalosnak tekinthető nyilatkozatok még inkább 2025-re valószínűsítették a gyártást. Lapunk korábbi cikkében is jeleztük: volt már arra példa, hogy téves információk jelentek meg a nemzetközi médiában nagy magyarországi gyártókapacitásokról.

Most már biztosan állíthatjuk: ezúttal is ez történt.

Szegedi BYD-gyár: súlyos tévedés történt, kiderült az igazi dátum

Csütörtök délután ugyanis hivatalos reakciót kaptunk a BYD illetékeseitől a témában, amelyben részletesen tisztázták a kialakult helyzetet. Először is világossá tették, hogy 

a Bloomberg-hír félreértésnek köszönhető.

Tehát abban a formában, ahogy megjelent, nem igaz, hogy a szegedi BYD-gyár 2026 második negyedévében kezdene csak el termelni. Mindez pedig bizonyítható is. „Meghallgattuk újra az interjún elhangzottakat, és az alábbit tudjuk megosztani a megjelent anyag kapcsán:

  1. A BYD megerősíti, hogy a szegedi üzemének termelési ütemterve változatlan.
  2. A gyárban az év végén a gyártósorok elindulnak,
  3. a próbagyártás 2026 januárjában elkezdődik.”

Vagyis a Bloomberg által közzétett beszámoló nem a valóságnak megfelelően közölte a Stella Li által elmondottakat. Erről a következőket írta a Világgazdaságnak a BYD összefoglalóan az ominózus interjún készült felvételen elhangzottak alapján: Stella Li arról beszélt a magyarországi gyár kapcsán, hogy 

  • a gépek 2025 végével elindulnak, és megkezdődik a próbagyártás,
  • a felfutás 2026 első negyedévében kezdődik.
  • A cél a zökkenőmentes sorozatgyártás elindítása 2026 második negyedévében.

Tehát a 2026-os második negyedéves dátum csak a zökkenőmentes sorozatgyártásra vonatkozott, nem pedig általánosságban véve a termelés megkezdésére. Ez ugyanis, mint látszik, már 2025 végén elstartol a próbaüzemmel.

A BYD tehát a mostani nyilatkozatával cáfolta azt a hírt, hogy a szegedi BYD-gyárban csak jövő tavasszal, nyár elején venné kezdetét a gyártás.

Nagyon fontos Magyarországnak, mikor kezd gyártani a szegedi BYD

Az, hogy mikor fordul termőre a szegedi autógyár, nemzetgazdasági szempontból sem mindegy. Korábbi kalkulációk szerint a BYD magyar üzeme, amely a kínai villanyautó-óriás első európai bázisa lesz, 2026-tól ontani fogja az autókat, és emeli a GDP-t. Igaz, eleinte csak részkapacitáson, évi 150 ezer autós volumennel,

ám még ez is hozzáadhat 0,5-0,7 százalékpontot a magyar GDP-hez.

Ha pedig teljes kihasználtsággal pörög majd az üzem, akkor ez az érték akár dupla ennyi is lehet. De nem csak a szegedi BYD-gyárnak ekkora a súlya: az évi ugyancsak 150 ezres járműkapacitást (a megrendelések alakulására figyelemmel könnyen lehet, hogy emelni kell a darabszámokon) és az autóipar tipikus értékláncarányait vizsgálva a debreceni BMW-gyár hazai hozzáadott értéke elérheti az évi 650–700 milliárd forintot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.