BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vállalati áremelési tervek

A gázáremelés ugyan közvetlenül csak a nagyfogyasztókat érintette, de annak közvetett hatását a lakosság is megérzi. Több cég ugyanis az energiaköltségek változására hivatkozva már kinyilvánította áremelési szándékát, s ez a "hullám" végiggyűrűzhet az egész magyar gazdaságon. Elemzők szerint 2000-ben 9,7-9,8 százalék lehet az infláció, úgy tűnik, hogy jövőre a prognosztizált 6 százaléknál nagyobb lesz pénzromlás.

Batka Zoltán:
Éves szerződés

"A lehető legrosszabbkor döntött a kormány a nagyfogyasztókat érintő gázáremelésről, hiszen a jövő évi exportszerződéseinket már korábban megkötöttük -- hangsúlyozta a Tisza Bútoripari és Kereskedelmi Rt. vezérigazgatója. -- A korábbi nyilatkozatok alapján viszont nem lehetett ekkora mértékű változásra számítani. Legnagyobb beszállítónk, a Falco már jelezte, hogy árat emel, s várható, hogy a közeljövőben a többiektől is hasonló tartalmú értesítést kapunk. Az áthárítási szándék érthető, ugyanakkor cégünk termelésének ötven százalékát exportálja, s az éves szerződésben rögzített árakon nem tudunk változtatni. Gondolom, hogy az exportra dolgozó cégek hasonló helyzetben vannak. Elképzelhető, hogy a hazai piacon egy pár százalékos emelést végrehajtunk, de ez még nem eldöntött tény, a kérdést az igazgatóságnak meg kell vitatnia. A piaci viszonyokat is figyelembe kell venni, s a tapasztalatok szerint a belső fogyasztás stagnál. A cégek költségcsökkentésre törekszenek, ez azzal is együtt járhat, hogy több vállalatnál leépítés lesz, s növekszik majd a munkanélküliség."

Kőrösi András:

Inflációgerjesztés

"Az idén már biztos nem emelünk árat, a következő módosítást februárra tervezzük -- tudtuk meg a Karamell Sütő- és Édesipari Rt. elnök-vezérigazgatójától. -- Akadnak még kérdőjelek, a jövő hónapban kell eldöntenünk a mértéket, hogy december vége előtt értesíteni tudjuk partnereinket. Az emelés nagyságát befolyásolhatja a minimálbér nagysága -- az a többi fizetési kategóriára is hatással lehet --, illetve az is, hogy szállítóink milyen mértékben drágítják termékeiket. A minimálbér-emelésnek és az energiaár-változásnak inflációgerjesztő hatása lehet. A cégek igyekeznek takarékoskodni, de a költségnövekedést -- illetve annak legalább egy részét -- kénytelenek továbbhárítani, hogy ne veszteségesen termeljenek. Akinek negyvenezer forintra emelkedik a minimálbére, átmenetileg örülhet, hogy vastagabb lett a fizetési borítékja, de egy-két hónap múlva észreveszi, hogy a fogyasztási cikkek ára is emelkedik. Cégünket érzékenyen érinti, hogy a kukorica is drasztikusan drágult, snacktermékeinkben ugyanis kukoricagrízt használunk fel. Eközben ugyanakkor a piacon egyre élesedik a verseny, az általunk gyártott termékeknél a fogyasztás nem növekedett, azok ugyanis a nélkülözhető kategóriába tartoznak."

Barát Zoltán:

Árgarancia

"Cégünkre soha nem volt jellemző, hogy sűrűn módosítottuk volna árainkat, igyekeztünk azokat egy évig tartani -- hangsúlyozta a Székesfehérvári Hűtőipari Rt. termelési és marketingigazgatója. -- Legutóbb októberben emeltünk árat, annak mértéke még a 10 százalékot sem érte el. Társaságunk több nagy bevásárlóközpontba is szállít árut, s ott eleve hat hónapos árgaranciát kell vállalni. Mivel cégünket is érinti az energiaköltségek növekedése, elképzelhető, hogy olyan helyeken, ahol nem köt minket az árgarancia, jövő év elején kisebb módosítást hajtunk végre, de ez még nem eldöntött tény. Az idén meglehetősen szélsőséges volt az időjárás, ezért jövőre számítani lehet arra, hogy egyes zöldségfélékből hiány lesz, s annak is árfelhajtó hatása lehet. A tapasztalatunk egyébként az, hogy a magyar fogyasztó nem márkafüggő, a legtöbben inkább a legolcsóbb terméket választják."

Reményi Tibor:

Külső hatások

"Cégünknél gyakorlat, hogy évente kétszer emelünk árat. Legutóbb október közepén hajtottunk végre egy módosítást, melynek mértéke -- terméktől függően -- 4--5 százalék között mozgott -- mondta a Silca-Unican Elzett Rt. vezérigazgatója. -- A tavaszival együtt az éves emelés 8--9 százalék között volt, de volt olyan termékünk, melynek árát nem módosítottuk. Az árváltoztatást több tényező is indokolta. Az alapanyagárakat befolyásolta, hogy a réz világpiaci ára emelkedett, s a dollár is jelentősen erősödött. Ez 25 százalékkal növelte költségeinket, s ehhez még egy 18 százalékos bérnövekedés is járult. Ilyen mértékű emelést nem fogadna el a piac, ezért igyekeztünk a termelés hatékonyságát javítani, illetve segített az is, hogy az eladott áru mennyiségét sikerült növelnünk. Szerencsére nem kerültünk a nagyfogyasztói körbe, így a gáznál csak 6 százalékos emelésre kell számítanunk, ám a villamos energia díja jelentősen növekszik. A beszállítóinktól már kaptunk értesítést, hogy árat kívánnak emelni, s egyelőre egyikőjük sem jelzett 10 százaléknál kisebb mértékű módosítást. Az mindenképpen kedvező, hogy egyik beszállítónk sincs monopolhelyzetben, így van esélyünk arra, hogy a tárgyalásokon egy kedvezőbb árat érjünk el. Valószínűsíthető, hogy a jövő évi infláció mértéke elérheti a 10 százalékot is, s még előttünk van egy bértárgyalás is. Elképzelhető, hogy a jövő tavaszi áremelést előre hozzuk januárra. A dollár és a réz árának változása tőlünk teljesen független, az mindenesetre biztató, hogy az elmúlt hónapban a dollár árfolyama, illetve a réz ára némiképp mérséklődött."

Kozma István:

Piaci igazodás

"A korábbi évekhez hasonlóan ősszel módosítottunk árat, a múlt hónap közepén 7 százalékos emelést hajtottunk végre. Hasonló lépést at idén már nem tervezünk" -- mondta a Dabasi Tejfeldolgozó és Értékesítő Kft. ügyvezető igazgatója. -- Szokás, hogy a termelők az év elején módosítják áraikat, s várható, hogy ez jövő januárban is így lesz. Annak mértéke hatással lesz majd a jövő évi árakra. A hazai tejipar 80 százaléka külföldi kézben van, s nagy eredménynek tartom, hogy magyar magánvállalkozásként talpon tudtunk maradni. Elsősorban a környező települések kiskereskedőinek szállítunk, de néhány pesti piacra is eljutnak termékeink. A nagy bevásárlóközpontokban nem vagyunk jelen, de 50-60 napos fizetési határidő mellett nem tudnánk szállítást vállalni. Az az összes tejipari cégnek kedvezőtlen, hogy az egy főre jutó tejfogyasztás az utóbbi tíz évben drasztikusan csökkent, s pont azok számára -- nyugdíjasok, gyerekes családok -- lett nehezen megfizethető termék, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá."

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.