BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dunaferr: a "különutasság" vége

Valahogy nem igazán sikerültek a magyar gyakorlatban az üzleti típusú vagyonkezelési szerződések. A nagy publicitást kapott és később bírósági üggyé vált Connexus vagyonkezelési szerződés mellett a többi kisebb jelentőségű esetben sem sikerült jó, mindkét fél érdekeit figyelembe vevő és kielégítő szerződést kötni. Ezt már 1994-ben megállapította az akkori privatizációs szervezet, az ÁVÜ éves jelentésében. "Voltak próbálkozások az üzleti vagyonkezelésre, amelyek részben a portfólió szerkezete, részben a szerződéskötés problémái miatt nem jártak sikerrel." (ÁVÜ: A privatizáció helyzete, 6. o. Budapest, 1994. június). A nem biztató kezdet után a magyar nehézipar zászlóshajójának számító Dunaferrnél próbálkozni a vagyonkezeléssel üzleti szempontból akkor is nagy kockázattal járó aktusnak számított. A szempontok azonban akkor sem pusztán üzletiek voltak, hanem erősen súlyozták politikai szándékok és üzenetek.
A privatizáció beindulását követően a nagyvállalatok, főként, ahol a vezetésnek erős volt a tulajdonosi tudata, általában úgy értékelték saját helyzetüket, hogy számukra kedvezőbb az állami tulajdon korábban megszokott védőernyője, mint a bizonytalan szándékú külföldi tulajdonos, aki ritka esetben tartotta meg a régi vezetést korábbi pozíciójában. Ez a szándék hozta létre az ÁV Rt.-t, amelynek ugyan nem tiltották meg az értékesítést a jogszabályok, de valójában nem gyakorolta, és a privatizáció elől menedéket kereső nagyvállalatok gyűjtőhelyévé vált. Mindezt a jog oldaláról megerősítette a tartós állami tulajdonról hozott törvény, amelyben tételesen felsorolásra kerültek a nemzetgazdasági szempontból védett vállalatok.
Három tényező együttállása vezetett oda, hogy ez a helyzet megváltozott. Politikai őrségváltás következett be, hatalomra került a szociál--liberális koalíció, elfogytak a kelendő kis- és középvállalatok, és az adósságszolgálat teljesítése miatt szükséges volt a privatizációs bevételek további növelése. Ez vezetett a két vagyonkezelő szervezet összevonásához és a tartós állami tulajdon körének radikális csökkentéséhez. Voltak azonban nagy és erős vállalatok, igazán befolyásos vezetéssel, amelyek ebben a helyzetben is tudták biztosítani a maguk számára a kivételezett helyzetet. Ez már nem jelentett generális megoldást mindenki számára, hanem a külön utak, egyedi alkuk világa volt. A Dunaferr vezetése az általa kialakított vagyonkezelési konstrukcióban látta a maga számára biztosítva a korábbi kvázi tulajdonosi pozíciók megőrzésének lehetőségét.
A vagyonkezelési szerződést 1996-ban kötötték meg, és öt évre szólt. A vagyonkezelő díjazása a szerződésben rögzítettek szerint fix díjból (a vagyon 1 ezrelékéből, 30-40 millió forint évenként) és a saját tőke növekményétől függő sikerdíjból (12,5 százalék) áll. A vagyonkezelő az ötéves időtartamra adott tőkenövekmény (8 milliárd forint), azaz a vagyonkezelési időszak végére adott saját tőkeérték elérését vállalta. Ehhez kalkulálta az elérendő fix és a sikerdíj összegét, illetve a tőkenövekmény százalékában kifejezett ajánlatot. Az időszak végére elérendő saját tőkeértéket és az ötéves vagyonkezelés tevékenységének összdíjazását -- mint két alapvető paramétert állandónak tekintve -- az 1995 évi konszolidált mérleg adataira alapozott tőkenövekmény és sikerdíj értékei kiszámolhatók és kalkulálhatók lettek. A korábbi vagyonkezelési szerződések tapasztalatai alapján külön fejezet foglalkozott a felmondási opciókkal.
Hogy a vagyonkezelési díj soknak vagy kevésnek számít, az lehet vita tárgya, mindenesetre messze elmaradt a Tocsik-ügyben kialkudottól. Az 8 milliárdos vagyonnövekményre .- az egyéb feltételek teljesülése esetén -. 1 milliárd forint sikerdíj járt volna, az évi vagyonkezelési fix díj pedig öt év alatt mintegy 200 millió forintot tett volna ki. A vagyonkezelést végző, 21 tagú Acél XXI Kft. tagjai évente fejenként 11,4 millió forintot kaptak volna azért, hogy a 60 cégből álló cégcsoportot a piaci és környezetvédelmi igényeknek megfelelően vezessék, biztosítsák az eredményes működéshez szükséges feltételeket, megtartsák és növeljék a piaci jelenlétet, teljesítsék a korábbi időszakból fennmaradt állami befizetési kötelezettségeket, fejezzék be a megkezdett reorganizációt, alapozzák meg a társaság jövőbeli privatizációját, stb.
Már a vagyonkezelési szerződés megkötésekor is látszott azonban, hogy a feltételek könnyen teljesíthetők, és a siker úgymond kódolva van. A vagyonnövekedést az 1995. évi konszolidált mérleg adataira alapozva kellett elérni, de a vagyon nem került átértékelésre, és a vezetés 5 milliárd forint vagyonnövekedést tudott felmutatni már 1996 végére is, többek között az EMA Power Kft. értékesítése során bekövetkezett eszközátértékeléssel. 1999-re a vagyonnövekmény 13 milliárd forintra rúgott.
Az 1996 óta eltelt időszak mindazonáltal nem volt könnyű a Dunaferr számára. Az első évek dinamikus növekedése után 1998--1999-ben az acélipari válság nehéz másfél éve következett, amikor a világpiaci árak 35-40 százalékkal estek, és a cég a működőképessége fenntartásáért harcolt. Mindez sikerült, és 2000-re több mint 300 milliárd forintos forgalom mellett mintegy 6 milliárd lett az adózás előtti eredmény. A vezetés eredményeit Chikán Attila volt és Matolcsy György jelenlegi gazdasági miniszter is elismerte és nagyra értékelte. Mindketten elég közelről, a felügyelőbizottság elnöki székéből szemlélték a cég sorsának alakulását.
A Dunaferr-csoport termelése -- a mai igényeknek megfelelően -- évi 1,3 millió tonna nyersvas, 1,5 millió tonna LD-acél, 1,3 millió tonna melegen hengerelt készáru, és jelentős a továbbfeldolgozott termékek kibocsátása is.
A társaságcsoport ma már a hagyományos vaskohászati termékein kívül saját termékeit továbbfeldolgozza, működésével összefüggően szolgáltatásokat nyújt. A kohászatot és acélfeldolgozást mint főtevékenységet infrastrukturális kisegítő és kiegészítő üzletágak, úgymint energiaellátás, karbantartás, kereskedelem, szállítás, alkatrészgyártás teszi teljessé.
Már 1996-ban, amikor eldöntésre került a privatizáció vagy vagyonkezelés ténye, közismert volt, hogy hat-nyolc év múlva teljes technológiaváltásnak kell bekövetkeznie, ami jelentős tőkét igényel. A szükséges befektetés mértéke a vállalati vezetés szerint mintegy 500-600 millió dollár (150-180 milliárd forint).
Az ÁPV Rt. vezetése szinte a kormányváltás óta keresi a vagyonkezelési szerződés megváltoztatásának, illetve felmondásának lehetőségét. Okot szolgáltatott erre az Állami Számvevőszék 1997. őszi jelentése, amely megállapította, hogy a gyors vagyonnövekedésben az eszközök átértékelése játszott szerepet. Nehezményezték, hogy az állami tulajdonban lévő cég pénzével tőkepiaci műveleteket végzett a társaság az általa alapított Buda Brókeren keresztül, majd miután a brókercég elvesztette alaptőkéje kétharmadát, pótolta azt. A kérdés, hogy lehet-e tőzsdézni az állam pénzével? Megdolgozott-e a vezetés a sikerdíjért? Fel lehet-e mondani a szerződést nem teljesítésre hivatkozva, vagy úgynevezett rendes felmondást kell eszközölni. Ha ugyanis a privatizációs koncepciót a kormány elfogadja, a szerződés hat hónapi felmondással megszüntethető, de ebben az esetben ki kell fizetni a sikerdíjat. Mindezeken töprengve egyelőre nem fizette ki a vagyonkezelés eddigi sikerdíjszámláját, 2000 decemberében egyoldalúan felmondta a vagyonkezelői szerződést, az ez év februári közgyűlésen pedig felállította a cég teljes vezérkarát. Az új vezérigazgató, Tóth László a vasmű korábbi vezetésének is tagja volt, az új elnök, Faragó Csaba pedig az ÁPV Rt. vezérigazgató-helyettese és az ÁPV Rt. vezérigazgatói székének várományosa.
Eddig a magyarországi vagyonkezelések utolsó története. Valójában az állam visszavette, ami az övé, és a kormány olyan vezetést tesz az egyik legnagyobb cége élére, akikben megbízik. A korábbi vezetés elszámította magát, amikor a politikára hagyatkozott. A kvázi tulajdonosi pozíció nem valóságos, csak addig tart, ameddig az igazi tulajdonos is úgy akarja. Talán jobb lett volna előbb lenyelni a privatizáció keserű piruláját, hiszen akkor a cég ma már a gazdasági racionalitás pályáján mozogna, és kevésbé lenne érintett a politika szándékaitól, törkevéseitől. Talán akkor a vezetésnek a cég működtetése során elért eredményei elengedőek lennének a pozícióban maradáshoz.
A Dunaferr a magyar acélipar és az egész gazdaság kiemelkedő jelentőségű társasága. A gazdaság egésze, Dunaújváros lakossága és a társaság mintegy 11 ezer dolgozója nevében remélhető, hogy az új vezetés sikeres lesz a társaság működtetésében, és az ÁPV Rt. a közelgő technológiaváltáshoz megtalálja a megfelelő tőkeerős befektetőt.
A szerző a GKI Gazdaságkutató Rt. kutatásvezetője

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.