Úgy tűnik, teljes a tanácstalanság a jelenlegi hazai energiapolitika megítélésében és főképpen annak további lépéseit illetően. A liberalizációs folyamatot beindító törvény életbeléptetése késik, és tartalmilag is bizonytalan. Időközben az Energiapolitika 2000. Társaság nyilvános zászlóbontó rendezvényén nyílt támadást indított az eddigi koncepció főbb alapelemei ellen. A zavart, ha még ez egyáltalán lehetséges, tovább fokozza, hogy a zászlóbontó rendezvényen Bogár László, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára tartott bevezető előadást, ezzel mintegy kormányzati, hivatalos rangra emelve az induló társaság energiapolitikai "vízióit". Ugyanebben az időben a Gazdasági Minisztérium illetékesei megerősítették, hogy 2002. január 1-jével az új energiatörvény életbe lép, és ha a korábbiaknál lassabban, de a liberalizációs folyamat fokozatosan beindul a villamosenergia-szolgáltatásban is.
A "nem egy irányba" mutató törekvések zavart, tanácstalanságot sugallnak. Pedig soha nagyobb szükség, mint napjainkban, nem volna arra, hogy az energiaszektor különböző érintettjei -- termelők, szolgáltatók, kormányzat, termelői és lakossági felhasználók -- okos párbeszédben keressék a szektor piac- és EU-konform működési modelljét. A kormányzati oldalról érzékelhető, hatalmi indíttatású koordináció éppúgy kilátástalannak tűnik hosszabb távon, mint az Energiapolitika 2000. Társaság víziója, hogy minden bajok fő forrása a privatizáció, és a privatizáció megállítása, esetleg visszafordítása a felhasználók -- döntően a lakosságról van itt szó -- számára meghozza az olcsó energia remélt aranykorát.
Érdekes, hogy évtizeddel a rendszerváltás és néhány évvel a tömeges privatizáció lezárulása után milyen makacsul tartja magát az a közvélekedés, hogy a magasra szökött hazai infláció mögött alapvetően a rosszul végrehajtott privatizáció áll. A közvélemény ilyetén rögzülése még csak érthető lenne, de amikor egy önmagát szakmainak manifesztáló szervezet részéről tapasztalható ugyanez, akkor vagy a dolgok, történések teljes meg nem értéséről van szó, vagy pedig hamis illúziókeltésről. Az egyik rosszabb, mint a másik.
A privatizáció -- bár időben egybeesik az árak dinamikus emelkedésével -- tehát nem oka az áremelkedésnek, hanem csak felszínre hozta, kikényszerítette a tényleges költségeknek megfelelő árak kialakulását és érvényesülését. Ebből következően ha bármilyen ok miatt az energiaszektor privatizációját visszafordítanánk, akkor sem lenne érdemleges árcsökkentés. Tehát nem az az alapvető kérdés, hogy a privatizáció tovább halad-e vagy esetleg visszaszorul, hanem sokkal inkább az, hogy a jelenlegi árak hogyan viszonyulnak a világpiaci árakhoz.
A 70-es évek energiaár-robbanásának legfőbb, ma is érvényes tanulsága az, hogy a megdrágult energiahordozók többletterheit valakinek viselni kell, amennyiben nem a vállalkozások és a lakosság viseli közvetlenül, akkor ezt a költségvetésnek kell átvállalnia, vagy az ország külső adósságállományának gyors növekedésében csapódik le. Ez utóbbi közvetlenül nem okoz gazdasági-társadalmi konfliktusokat ugyan, de hosszabb távon gazdasági szempontból a legdrágább a legszerencsétlenebb megoldásnak minősíthető. Egyrészt mert a hitelek súlyos kamatterhekkel járnak, másrészt -- és talán ez a fontosabb --, a gazdaságban és a lakossági fogyasztás körében nem érződik, hogy megdrágult egy igen fontos termelési tényező, így nem is indulnak be azok a modernizációs, szerkezetátalakító és energiatakarékossági folyamatok, amelyek hosszabb távon a probléma igazi megoldását adhatják. A világpiactól eltérített belső energiaárak tehát nem oldják meg a költségnövekedésből adódó gazdasági, társadalmi problémákat, hanem csak késleltetik azokat, és egyben drámaian fokozzák a probléma megoldásának társadalmi költségeit.
Ha tehát igaz, hogy a privatizáció nem önmagában okozta a hazai energiaárak igen jelentős -- a lakosság egy nem jelentéktelen része által megfizethetetlen -- növekedését, akkor a probléma nem a privatizáció szűkítésével, illetve az állami tulajdonlás erősítésével kezelhető, hanem sokkal inkább az energiagazdálkodás és -elosztás egész rendszere hatékonyságának javításával. Ezzel ismét egy jelentős vízválasztóhoz értünk. A rendszerváltás és a piacgazdaság igenlése a rendszerváltóknak abból a hitéből és meggyőződéséből fakadt -- erre a piacgazdaságok adják a megkérdőjelezhetetlen példát --, hogy a magántulajdonon alapuló piacgazdaság hosszabb távon az erőforrások jobb hasznosulását adja, mint az állami tulajdon keretében folytatott termelés. Miért lenne ez érvényes úgy általában a gazdaság egészére, és miért lenne ez másként az energiaszektor területén?
Az igaz, hogy a modern piacgazdaság megjelenése óta az energiatermelés és -szolgáltatás sajátos területe a piacgazdaságnak, döntően a kínálati verseny sajátossága és a szolgáltatók--felhasználók közötti szoros -- rövid átvon nem módosítható -- fizikai összekapcsolódás meghatározottsága miatt. Az energiaszolgáltatók sajátos monopóliuma miatt az állami szerepvállalás e területen mindig is erőteljesebb volt, mint a piac többi szegmensében. Sőt, voltak időszakok és jelenleg is találunk olyan országokat, ahol az energiaszektor egy része közvetlen állami tulajdonban van. Az állami szerepvállalás piacgazdasági környezetben nem mentesít a verseny, a vállalati üzleti magatartás érvényesítése alól. Ebből az következik, hogy szerves piacgazdasági környezetben az állami tulajdonú energiaszektor is piacszerű üzletpolitikát kell hogy folytasson, tehát a világpiaci árak érvényesítésének az állami cégek esetében sincs igazi alternatívája. Normális piacgazdaságban tehát az energiaárak szempontjából nem perdöntő a tulajdonlás kérdése. A magyar példa éppen azt mutatja, hogy magántulajdonlás mellett is az állami beavatkozás reális és gyakorlati lehetőség az árak politikai indíttatású eltérítésére a világpiaci áraktól. Ez a kormányzati magatartás az állami és a magántulajdonlás esetén is egyformán súlyos következményekkel járhat.
Az Energiapolitika 2000. Társaság fellépése és jobbító szándéka tiszteletre méltó és üdvözlendő. A jó szándék azonban önmagában nem elegendő az energiaszektor további fejlesztési útjainak kijelöléséhez, különösen akkor, ha a közelmúlt gazdasági történéseinek megítélése enyhén szólva vitatható, és ha az energiaszektorban a piacgazdaság követelményeinek negligálása a kiindulópont. Az igazi veszély azonban az illúziókeltésben van: a részleteiben nem ismert, de bizonyos jellemzőiben felvillantott "új" és "nemzeti" energiapolitikai koncepció azt ígéri, hogy a privatizációs tranzakciók felülvizsgálatával, a folyamat leállításával és esetleg annak visszafordításával megállítható az energiaárak növekedése, sőt csökkentése is lehetséges. Az ilyen jellegű illúzió fogadására ma Magyarországon mind a kormányzat, mind a gazdálkodói és a lakossági szféra részéről fogadókészség van.
A realitás pedig inkább azt kívánná meg, hogy szembenézzünk azzal a ténnyel: az adott hatékonysági színvonal és az ugyancsak adott, csak lassan növekvő lakossági jövedelmek mellett globalizálódó világunkban az energiahordozók elkerülhetetlenül növekvő importja mellett az árak a magyar vállalkozások és a lakosság számára tartósan magas szinten rögzülnek. Bár mindent meg kell tennünk a relatíve magas energiaárak mérséklésére, így például a verseny erősítésével, a liberalizáció szélesítésével, de a terheket különböző, "nemzeti" jelzőkkel illetett koncepciókkal aligha mérsékelhetjük. A kibontakozás nem a világpiaci áraktól elmaradó hazai energiárak érvényesítése útján lehetséges, hanem inkább a gazdasági teljesítmények és a lakossági jövedelmek gyors növelésével.
A szerző a GKI Gazdaságkutató Rt. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.