A magyar tőkepiacon mindenki egyenlő, de vannak egyenlőbbek. Jelenleg ez a helyzet, ezért fontos a figyelő szemét a piacon tartó felügyelet jogköre és eljárásainak következetessége.
A következetlen joggyakorlat általában a kicsiken veri el a port, míg a nagy stiklik elsikkadnak. Ehhez képest nálunk egymilliárd forint alatti tőzsdei kapitalizáció esetén -- a jó ízlés teljes hiányában -- néhány cégnél csak a fantázia szabhat határt a menedzsment és a meghatározó tulajdonosok garázdálkodásának. Eddig a nagyobb társaságoknál sem volt különösebb félnivaló. Először a BorsodChem ügye hozta felszínre -- robbanásszerűen -- a szabályok és a gyakorlat régóta feszítő visszásságait, az ügy tapasztalatai rövid idő alatt az üzleti és jogi kultúra részeivé váltak.
Ennek lett esszenciája a vállalatfelvásárlási szabályok reformja. A tulajdonosi összefonódások vizsgálata megítélésünk szerint jelenleg mintegy húsz céget érinthet a börzén. Félreértés ne essék, nem botrányokra számítunk, hiszen adott esetben a társaság még kedvezőbb megítélését is elősegítheti a felelősen viselkedő részvényesek közötti etikus, szakmai alapokon nyugvó s főleg a kisebbség érdekeit tiszteletben tartó kapcsolat feltárása.
Az akár csak vélelmezett részvényesi összefonódások feltárásának elmulasztása esetén viszont a pénzbírság összege 100 millió forintig terjedhet, végső esetben pedig a részvényesi jogok gyakorlását is fel lehet függeszteni.
Egy jogszabály azonban nem akkor jó, ha vasszigorral szankcionál, hanem akkor, ha a normák önmagukban önkéntes jogkövető magatartásra serkentik az érintetteket.
Tisztában vagyunk azzal, hogy nincs tökéletes törvény, s ez a tőkepiacra pláne igaz, hiszen egy ennyire dinamikus területet nem lehet statikus normákkal kordában tartani. Az elmúlt évek jogalkotási folyamatában fokozatosan bővülő felügyeleti jogköröket a gyakorlatban nem kísérte a hatékonyság növekedése. Ez pedig csak részben vezethető vissza a toldozgatások ellenére értelmezési hiányosságokban még mindig bővelkedő törvényekre. A tőkepiac leginkább akkor kapott kormányzati figyelmet, amikor vezetők cseréjéről, illetve a felügyelet sokszor esetleges átalakításáról esett szó. Egy szervezeti bizonytalanság viszont értelemszerűen a szakmai munka értékének devalválódásához és a személyi fluktuáció felgyorsulásához vezet.
A hatóság most "a jog a méltányosság művészete" elvének gyakorlati alkalmazását ígéri. A készülő törvény ellenben nemcsak a piaci szereplőkre ró fokozott kötelezettséget, hanem a most már tényleg "állig felfegyverzett" felügyelet felelőssége is nagyságrendekkel növekedett. A befektetői és szakmai közvélemény nem határozatokra és perekre vár, arra viszont igen, hogy a szereplők között konszenzus alakuljon ki a követendő normák tartalmáról és az ezek megsértése esetén kiszámíthatóan várható büntetés mibenlétéről.
A felügyeletet tehát szakmai felkészültségből és következetességből a hatálybalépést követően azonnal számos vizsgafeladat várja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.