BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az élelmiszerek drasztikus áremelkedése

Az utóbbi hónapokban a Magyar Agrárkamara különböző megnyilvánulásaiban, legutóbb egy a Népszabadságban megjelent cikkben szinte szükségszerűnek, sőt továbberősítendőnek gondolja az agrártermékek és az élelmiszerek árainak emelését. Ugyanis az agrárkamara szerint az átlagos inflációt jóval meghaladó élelmiszerár-emelkedések az EU-csatlakozást megelőző években -- ki nem mondva, de egyértelműen sugallva -- segítenek annak a társadalmi megrázkódtatásnak a kezelésében, amely az EU-csatlakozást követően a magyar fogyasztókat érik e termékek ugrásszerű drágulása miatt.
Természetesen megértem a Magyar Agrárkamarát, amikor üdvözli a mezőgazdasági felvásárlási és fogyasztói árak látványos emelkedését, hiszen érdekvédő szervezetről van szó, ráadásul a mostani drágulás részben az 1999-es szűk esztendőt kompenzálja. Látva az agrárszektor évtizedes vergődését és a következő évekre is reménytelennek ítélhető kilátásait, valóban úgy tűnhet, hogy a mezőgazdaság számára áldásos a most beindult árnövekedés, de mi van a 10 millió fogyasztóval?
A mezőgazdasági termékek erőteljes áremelkedésével kapcsolatos kamarai hozzáállás számomra meglehetősen furcsa, szakmailag erősen vitatható, társadalmilag és politikailag elfogadhatatlan, végiggondolatlan. Az EU-csatlakozás előtt 2-3 évvel a belépés vonatkozásában elbizonytalanodó lakosságot azzal riogatni, hogy önmagában az EU-csatlakozás elkerülhetetlenül drámai élelmiszerár-növekedéssel jár, enyhén szólva sem szerencsés, sőt kifejezetten káros, ráadásul -- mint a későbbiekben talán ez kiderül -- szakmailag nem is védhető.
A másik súlyos következménye a kamarai hozzáállásnak az, hogy burkoltan a magyar agrártársadalom évtizedes vergődését az alacsony mezőgazdasági és élelmiszerárakkal magyarázza, következésképpen a mély válság megoldásának alapvetése az árak minél erőteljesebb emelése. Ebben az összefüggésben tehát a mostani növekvő drágulás nemcsak az EU-csatlakozás idejére várható társadalmi megrázkódtatás elkerülésének hatásos eszköze, hanem egyidejűleg a mélypontra süllyedt hazai agrárszféra talpra állításának semmi mással nem helyettesíthető tényezője is.
Nézzük sorjában, ami az EU-csatlakozás idejére bekövetkező és elkerülhetetlennek gondolt mezőgazdasági árrobbanást illeti. Egyrészt a magyar gazdasághoz hasonló agrárországok -- Spanyolország, Portugália, Görögország -- esetében nem volt tapasztalható jelentősebb társadalmi feszültségeket gerjesztő agrárárrobbanás, másrészt az egyes EU-tagországokban a belső piaci élelmiszerárak ugyan közelítettek egymáshoz, de még most is igen jelentős különbségek vannak, és a közeljövőben a teljes kiegyenlítődés illúziónak tűnik. Kérdés tehát, miért gondolja a Magyar Agrárkamara, hogy éppen Magyarország esetében kell bekövetkeznie a csatlakozás időpontjában a mezőgazdasági árak teljes felzárkózásának?
Valójában 1999/2000 fordulóján a magyar bruttó nemzeti össztermék túljutott a rendszerváltás idején elért szinten, de a mezőgazdaság GDP-ben mért teljesítménye csupán 85 százalékon áll, naturáliában mért teljesítménye pedig fele-kétharmada az induló 1990-es szintnek. (2000-ben a mezőgazdaság GDP-termelése 3,6 százalékkal volt kisebb, mint 1999-ben.) A hozammutatók még siralmasabbak: a műtrágya- és növényvédőszer-használat a felére esett vissza, a mezőgazdasági gépek elavultak, átlagos életkoruk egyre nő. Az agrártermelők 1999. évi mérlegei alapján az agrárszektor egésze veszteségessé vált, a beruházások sohasem tapasztalt alacsony szintre estek. A mezőgazdaságban évek óta önmagukat erősítő folyamatok indultak be: az alacsony jövedelmek miatt nincs beruházás és fejlesztés, ezek elmaradása pedig rontja a jövedelmezőségi viszonyokat. A gyors kibontakozás tehát erről az oldalról is illúzió marad.
1990--99 között a mezőgazdasági felvásárlási árak 209 százalékkal nőttek, miközben a termeléshez felhasznált iparcikkek árai 343 százalékkal. Az agrárolló tehát jelentősen nőtt, bár 1996--2000 között érdemi elmozdulás már nem volt. Tudni kell azonban, hogy a rendszerváltás utáni években -- sajnos vagy szerencsére -- az ipari termékek aránya, például a csökkenő műtrágya aránya miatt is, erősen visszaesett. A fogyasztói árak összességében 1990--99 között 6,7-szeresükre, az élelmiszereké kb. ötszörösükre növekedtek. Ha azonban a döntően világpiaci indíttatású energiahordozók nélküli áremelést vesszük alapul, úgy az élelmiszerek drágulása egybeesik vagy talán még meg is haladja az átlagos inflációt. Egyébként az évenkénti adatok azt mutatják, hogy 2-3 év átlagában az élelmiszerek áremelkedésének üteme követi az átlagos pénzromlást. Ez részben magyarázhatja a tavalyi és az idei, viszonylag magas inflációs ütemet, 1999-ben ugyanis az agrárárak alig növekedtek.
A mezőgazdasági termelés szempontjából perdöntő termelői árak vizsgálata azt mutatja, hogy a 90-es évek egészében az agrártermékek vonatkozásában a hazai termelői árak dinamikusan növekedtek, míg ugyanezen termékek árai az EU-ban csökkentek, így a meghatározó agrártermékeknél 15-25 százalékpontos közeledés következett be, sőt a vágómarha, cukorrépa és néhány kertészeti termék esetében a hazai árak EU-színvonalra kerültek. Az viszont igaz, hogy a fogyasztói árak eltérése még mindig igen jelentős: 15 termékre számítva a hazai fogyasztói árak kb. az uniós átlag 50 százalékát érik el. Ez a különbség jóval a csatlakozás után Portugália, Görögország és Spanyolország esetében is igen jelentős, és a szakértői becslések szerint a kiegyenlítődés több évtizedes, lassú folyamat.
A fogyasztói árak ugyan még jelentősen elmaradnak az EU átlagától, de egyrészt, mint már említettük, a kiegyenlítődés e vonatkozásban évtizedes folyamat, másrészt a fogyasztói árak emelkedésének haszonélvezői nem elsősorban az agrártermelők. Sokkal inkább a közvetítő, feldolgozó-értékesítő szervezetek és végül az élelmiszerárak szempontjából -- eltérően az importált energiahordozóktól -- a bérek, a keresetek színvonala, a belső vásárlóerő minősége inkább a meghatározó. A később csatlakozó EU-tagok példája is azt mutatja, hogy az élelmiszerárak sokkal inkább a keresetek, a bérek és a belső jövedelmek függvénye -- ebből fakadhat a lassú felzárkózás is --, mintsem az uniós országokban kialakult árszínvonal.
Az élelmiszerárak emelkedése rövid távon és átmenetileg tehát jótékonyan hat az ezer sebből vérző agrártermelőkre, de egy ponton túl a kereslet jelentős csökkenését okozhatja. A csökkenő kereslet a piaci versenyben gyenge pozíciót elfoglaló hazai agrártermelőket sújtja elsősorban, ezen belül is az indulás, a megkapaszkodás nehézségeivel küzdő családi gazdaságokat. Ismét egy lefelé tartó spirál: az áremelkedéssel jelentkező keresletcsökkenés a mezőgazdasági termelők egy csoportjánál a felszámolódás vagy az állami támogatások növelésének alternatíváját veti fel. Egyik rosszabb, mint a másik. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy a növekvő belső élelmiszerárak nemcsak a keresletet csökkentik, hanem az import jelentősebb megugrását is hozhatják, akkor eléggé világosnak tűnik egyrészt, hogy a belső árak zabolátlan emelésének komoly piaci korlátai vannak, másrészt nem képzelhető el olyan mértékű élelmiszerár-emelkedés, amely a hazai agrárszféra bajait orvosolni tudná, végül -- elismerve a mezőgazdasági felvásárlási árak helyenkénti és bizonyos területeken nyilvánvalóan alacsony voltát -- határozottan állítható, hogy az ágazati szinten kialakult veszteségesség mögött döntően a teljesítményhiány húzódik meg. Gondolom, nem kell külön hangsúlyozni, hogy a jövedelmezőség hiánya nem csak az "alacsony" árakból adódhat, hanem a túl magas költségekből is: a felére, kétharmadára csökkent átlaghozamok mellett ugyanis az egységköltségek meredeken emelkednek. Ebből fakad az is, hogy a gyorsan növekvő árak mellett is a mezőgazdaságban igen szerény munka- és vállalkozói jövedelmek alakultak ki.
Az alapprobléma inkább az, hogy a rendszerváltás óta a mezőgazdaság és annak fejlesztése nem gazdasági és gazdaságossági kérdés, hanem rövid távú politikai csatározások színtere. Az eddigi kormányok mindegyike elkészítette ugyan "megváltó" stratégiai elgondolásait, részben azonban az eltökéltség hiánya, részben a pénzügyi keretek szűkössége, de legfőképpen az adottságokkal és a reális lehetőségekkel nem számoló megközelítés miatt a kibontakozás egyre távolabbinak tűnik, csak a leépülés folytatódik megállíthatatlanul. A Magyar Agrárkamara tökéletesen tisztában van ezzel, ezért is furcsa számomra, miért is akarják elfogadtatni a társadalommal, hogy az EU-csatlakozás miatt elkerülhetetlen az élelmiszerárak további szárnyalása, és miért akarják a fogyasztókkal megfizettetni a rendszerváltás óta hatalmon lévő kormányzatok agrárpolitikai "álmodozásaiból" fakadó súlyos terheket.
A szerző a GKI Gazdaságkutató Rt. ügyvezető igazgatója

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.