Agrárimázs
Súlyos következményei lehetnek annak, hogy az agrártárca hagyta ellehetetlenülni az agrárium központi marketingprogramjaiért felelős, állami tulajdonban lévő Agrármarketing Centrum (AMC) Kht.-t. A helyzet különösen azért fajulhat el, mert a társaság válságát nem lehet az országhatárokon belül tartani. Az AMC egyik angol partnere máris perrel fenyegetőzik, ha a magyar marketingcég e héten nem törleszti felhalmozott adósságait. Az AMC ugyanis mára gyakorlatilag fizetésképtelenné vált, mert -- hivatalosan elfogadott üzleti terv nem lévén -- a tulajdonosi jogokat átmenetileg gyakorló helyettes államtitkár a közelmúltig eseti jóváhagyáshoz kötötte a kiutalásokat.
Gondoljuk csak el, mennyit árthat a magyar országimázsnak, ha a sértődött angol partnercég a per mellett esetleg direkt kampányt kezd Nagy-Britanniában az AMC lejáratására. Mi lesz, ha például hirdetések jelennek meg a brit lapokban "Fizetésképtelen egy magyar állami agrárcég" szlogennel. De ha nem is lesz ilyen akció, az AMC-s blamázs nyilvánvalóan odakint is kiszivárog majd. Így az ügy mindenképpen csökkentheti a Magyarországgal szembeni bizalmat Nagy-Britanniában és a világ más országaiban is.
Mindez olyan helyzetben következik be, amikor a magyar agrárexport zuhan. Éppenséggel tehát új piacokat kellene szerezni marketingeszközökkel is, kihasználva többek között a kergemarhakór vagy a száj- és körömfájás miatti állattenyésztési válság lehetőségeit. De természetesen az itthoni agrárpiacon is szükség lenne éles marketingszemekre. A hírek szerint például a pénzügyi bizonytalanság okán maradt el tavasszal egy juhhúsfogyasztásra ösztönző AMC-s akció, miközben a hazai termelők nem tudták exportálni állataikat az olaszok húsvét előtti importstopja miatt.
Jó lenne a nyilvánosság előtt is egyértelműen tisztázni, pontosan kik hibáztathatók a kialakult helyzetért. A Torgyán József exminiszter által kinevezett Bercsényi László AMC-s ügyvezető igazgató mostani leváltása a Torgyán utáni tisztogatás része, vagy Bercsényi -- miként az FVM állítja -- valóban alapvetően felelős a történtekért. De vajon akadályozták-e az FVM korábbi vezetői az AMC-s munkát az elmúlt hónapokban, és ha igen, milyen mértékben? A nemrég kinevezett Vonza András agrárminiszterről mindenesetre annyi talán már most kijelenthető, hogy a gyors döntésektől nem idegenkedik. Remélhetőleg a személycsere után az AMC munkájában is rövid időn belül rendet tesz.
Annyi azonban már ma, a részletek ismerete nélkül is megállapítható, hogy az AMC-t -- miként a Torgyán vezette teljes FVM-t -- túlpolitizált légkör vette körül az elmúlt években, amely a szakmai munkát nagymértékben nehezítette. A társasággal kapcsolatban (is) időről időre az a gyanú merült fel, hogy rajta keresztül a tárca marketingpénzeknek álcázott költségvetési összegeket mentett ki más felhasználásra. Csak nehogy az új FVM-es vezetés is olyan "felsőbb utasításokat" kapjon, hogy -- mivel közeledik a 2002-es választási kampány -- az idei hárommilliárdos AMC-s keret egy részét is "agráridegen" célokra kell fordítani.

