Súlyos következményei lehetnek annak, hogy az agrártárca hagyta ellehetetlenülni az agrárium központi marketingprogramjaiért felelős, állami tulajdonban lévő Agrármarketing Centrum (AMC) Kht.-t. A helyzet különösen azért fajulhat el, mert a társaság válságát nem lehet az országhatárokon belül tartani. Az AMC egyik angol partnere máris perrel fenyegetőzik, ha a magyar marketingcég e héten nem törleszti felhalmozott adósságait. Az AMC ugyanis mára gyakorlatilag fizetésképtelenné vált, mert -- hivatalosan elfogadott üzleti terv nem lévén -- a tulajdonosi jogokat átmenetileg gyakorló helyettes államtitkár a közelmúltig eseti jóváhagyáshoz kötötte a kiutalásokat.
Gondoljuk csak el, mennyit árthat a magyar országimázsnak, ha a sértődött angol partnercég a per mellett esetleg direkt kampányt kezd Nagy-Britanniában az AMC lejáratására. Mi lesz, ha például hirdetések jelennek meg a brit lapokban "Fizetésképtelen egy magyar állami agrárcég" szlogennel. De ha nem is lesz ilyen akció, az AMC-s blamázs nyilvánvalóan odakint is kiszivárog majd. Így az ügy mindenképpen csökkentheti a Magyarországgal szembeni bizalmat Nagy-Britanniában és a világ más országaiban is.
Mindez olyan helyzetben következik be, amikor a magyar agrárexport zuhan. Éppenséggel tehát új piacokat kellene szerezni marketingeszközökkel is, kihasználva többek között a kergemarhakór vagy a száj- és körömfájás miatti állattenyésztési válság lehetőségeit. De természetesen az itthoni agrárpiacon is szükség lenne éles marketingszemekre. A hírek szerint például a pénzügyi bizonytalanság okán maradt el tavasszal egy juhhúsfogyasztásra ösztönző AMC-s akció, miközben a hazai termelők nem tudták exportálni állataikat az olaszok húsvét előtti importstopja miatt.
Jó lenne a nyilvánosság előtt is egyértelműen tisztázni, pontosan kik hibáztathatók a kialakult helyzetért. A Torgyán József exminiszter által kinevezett Bercsényi László AMC-s ügyvezető igazgató mostani leváltása a Torgyán utáni tisztogatás része, vagy Bercsényi -- miként az FVM állítja -- valóban alapvetően felelős a történtekért. De vajon akadályozták-e az FVM korábbi vezetői az AMC-s munkát az elmúlt hónapokban, és ha igen, milyen mértékben? A nemrég kinevezett Vonza András agrárminiszterről mindenesetre annyi talán már most kijelenthető, hogy a gyors döntésektől nem idegenkedik. Remélhetőleg a személycsere után az AMC munkájában is rövid időn belül rendet tesz.
Annyi azonban már ma, a részletek ismerete nélkül is megállapítható, hogy az AMC-t -- miként a Torgyán vezette teljes FVM-t -- túlpolitizált légkör vette körül az elmúlt években, amely a szakmai munkát nagymértékben nehezítette. A társasággal kapcsolatban (is) időről időre az a gyanú merült fel, hogy rajta keresztül a tárca marketingpénzeknek álcázott költségvetési összegeket mentett ki más felhasználásra. Csak nehogy az új FVM-es vezetés is olyan "felsőbb utasításokat" kapjon, hogy -- mivel közeledik a 2002-es választási kampány -- az idei hárommilliárdos AMC-s keret egy részét is "agráridegen" célokra kell fordítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.