BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kedvezménytörvény a kampányban

"A kedvezménytörvény lényege maga a jogállás, vagyis a 'határon túli magyar' jogi kategória megteremtése, amihez igazolvány járul. Az a tény, hogy a magyarigazolvánnyal kedvezmények is járnak, csak hab a tortán."

A határainkon túlról azokon belülre vágyakozó vendégmunkások maximális számát meghatározó kvóta rögzítése aligha vetett véget a magyar-román egyetértési nyilatkozat tárgyában kibontakozott polémiának. Hiszen a választási kampány első klasszikusan markáns témája eléggé fajsúlyos ahhoz, hogy abból kiindulva újabb altémákat igyekezzen népszerűsíteni a lendületbe jött baloldali ellenzék. Annál inkább, mert pártjai hónapok óta először tudták elérni, hogy a védekezésre kényszerített kormány ereje csak a reagálásra legyen elegendő, határozott ellentámadásra viszont nem.

Mindazonáltal nem a kabinet keddi, a plafont 81 320 főben meghatározó döntését követően derült ki, hogy az egész másként ügy, mint ahogyan hirdetik. A kormányfői megállapodás ritkán idézett pontjaiból ugyanis hetekkel korábban - magyarán azonnal - kiderült: bár a kabinet látszólag magyar nemzetiségűeknek szánt kedvezményeket terjesztett ki a szomszédos állam román ajkú állampolgáraira, áttételesen a törvényben biztosítottnak látszó könnyítését nehezítheti vissza. "A munkavállalási engedélyek a Magyarországon tartózkodó idegen állampolgárok munkavégeztetési engedélyeztetéséről hozott általános rendelkezések szerint kerülnek kibocsátásra" - olvasható az Orbán Viktor és Adrian Nastase által szignált nyilatkozatban. A hivatalos szöveghez illő bikkfanyelven fogalmazott passzust a kedvezménytörvény vonatkozó előírásával összevetve egyértelmű kellett legyen, hogy a tízmilliónyi munkás beáramlásáról szóló prognózisok abszurdak. A tisztánlátás érdekében indokolt idézni a törvény - mint előzmény - megfelelő szakaszát is: "Az e törvény hatálya alá tartozó személy a Magyar Köztársaság területén engedély alapján foglalkoztatható. Az engedélyezési eljárás során a külföldiek magyarországi foglalkoztatásának engedélyezésére vonatkozó általános szabályokat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az engedély naptári évenként összesen három hónap időtartamra a munkaerő-piaci helyzet vizsgálata nélkül adható ki." E paragrafusokból minimálisan következett, hogy a vendégmunkások alkalmazásának feltétele a munkavállalási engedélyek és a munkavállalói vízumok beszerzése - ennek kapcsán kezdeményezőként nem elhanyagolható a vélhetően józanul mérlegelő magyarországi munkaadók szerepe -, hozzáértve a megfelelő energiák és anyagiak befektetésének szükségességét.

Miután tehát a kormány alapjában véve a szomszédos államokban élő magyaroknak sem ígért mást, mint egy eljárási könnyítést, megállapítható, hogy az egyetértési nyilatkozat által sem történt tételesen igazolható jogvisszavonás. Ami a lényeg: nem tudjuk, a kabinet akkor, amikor a kedvezménytörvény passzusait és az ominózus egyetértési nyilatkozatot szövegezték, számolt-e azzal, hogy a későbbiekben kénytelen lesz a hivatkozott "általános rendelkezések" közül "aktiválni" a foglalkoztatási törvényben rögzített felhatalmazást. A kvóta megállapításának lehetőségét magában foglaló, "alvó" passzust - mint azt rádióinterjújában maga a kormányfő is megemlítette - a foglalkoztatási törvény 1991-es elfogadása óta még soha nem "ébresztették fel", a történtek hatására most először született ilyen döntés. Ennek köszönhetően az eddigieknél is egyértelműbb, azaz nemcsak a munkaadókon, valamint az engedélyek és vízumok megszerzéséhez szükséges energiákon és anyagiakon múlik, hogy valóban nem áraszthatják el az országot román - vagy akármilyen - munkások. Természetesen beleértve a határon túli magyarokat is.

A kampányban járható aktuális csapásirány következésképpen az - mellesleg el is hangzott már nemegyszer -: becsapta-e a kormány a határon túli magyarokat, vagy sem. E tekintetben azonban az eddigieknél könnyebb eligazodni, hiszen célszerű politikusaik nyilatkozatait mérvadónak tekinteni. Részükről eleddig - noha különböző országokban létező, különböző szervezeteik nem feltétlenül terelhetők azonos politikai platformra - nem hallottunk érdemi kifogásokat sem a törvénnyel, sem a kapcsolódó dokumentummal szemben. Sőt: a megállapodás kidolgozásában aktív szerepet vállalt RMDSZ rendre egyetértését hangoztatta, szlovák, szerbiai és kárpátaljai magyar politikusok pedig a magyar belpolitika körébe, esetenként a választási kampány elemei közé utalták a budapesti oppozíció felvetéseit.

Ezzel a megközelítéssel indokoltnak tűnik egyetértenünk. Kétségtelen, hogy a szocialisták - bár egy napot késve, de - jó érzékkel ismerték fel, hogy az egyrészt munkahelyüket féltő, másrészt idegen- (ezen belül román-) ellenességre hajlamos, a jogszabály és a megállapodás részleteiben elmélyedni képtelen választópolgárok fogékonyak lehetnek mondandójukra. Hogy a begyűjthető szavazatok ára arányban van-e a kormányon kívül nagy valószínűséggel az ország és a határon túli magyarok kontójára is keletkezhető politikai károkkal, azt nyilván nem mérlegelték. Meglehet, ez nem is dolguk. Végtére a Fidesz és a jobboldal egyéb pártjai sem elsőrendű szempontként számoltak hasonló kérdésekkel, amikor az előző választásokat megelőzően népszavazásra vitték volna a külföldiek földtulajdonszerzésének ügyét.

Januári közvélemény-kutatási adatok hiányában egyelőre nem vonhatjuk meg annak mérlegét, hogy a szocialisták akciói - szempontjaik szerint - mennyiben minősíthetők eredményesnek. A tisztségviselői révén kezdetben összevissza beszélő kormányzat egyre határozottabb reakcióiból azonban arra is következtethetünk - napokon belül kiderül, helyesen vagy sem -, hogy készülhettek szűk körben látott felmérések, amelyek az MSZP-s taktika sikerére utalnak.

A fejlemények tükrében akad még egy, módfelett lényeges kérdés. Mégpedig az, hogy a kedvezménytörvény megszületésének ezek után mi az értelme és mekkora a jelentősége. Ez ügyben Kovács Miklós, a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség elnöke által mondottakat idéznénk: eszerint a kedvezménytörvény lényege maga a jogállás, vagyis a "határon túli magyar" jogi kategória megteremtése, amihez igazolvány járul. Az a tény, hogy a magyarigazolvánnyal kedvezmények is járnak, csak hab a tortán - idézte az MTI január 5-én a politikust.
Hogy mi lesz az ilyeténképpen kerettörvénynek minősítendő jogszabály tartalmának alakításával? Egyvalami biztos: a politikai erőknek elsősorban a határon túli magyarok érdekében lenne szerencsés erről csak az áprilisi választásokat követően vitázniuk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.