Jó úton halad a Kereskedelmi és Hitelbank Rt., az első fél évnek ez a legfontosabb üzenete - hangsúlyozta a Világgazdaságnak adott interjújában John Hollows vezérigazgató, hozzátéve: a terveket sikerült teljesíteni, s várhatóan a 2004-es esztendőre nem lehet panaszuk a részvényeseknek.

Ami az első féléves piaci tendenciát illeti, Hollows úgy fogalmazott: egy olyan környezetben, ahol a verseny folyamatosan éleződik a bankszektor szereplői között, a betét- és hitelállományok jóval inflációs rátát meghaladó mértékben gyarapodnak, nem egyszerű feladat a piaci részarány növelése. Ezt mutatja az első fél év is: az első negyedévben ugyan növelték hitelállományukat, ám piaci részesedésük - a bankszektor többi szereplőjének dinamikus bővülése miatt - ezt már nem követte, április-június között azonban sikerült "kiköszörülniük" ezt a csorbát. A növekedés fő motorjának a lakáshitelezés bizonyult (piaci részesedésük is nőtt ebben a szegmensben), amely az idén bevezetett devizakonstrukciók térnyerésének köszönhető. Egyelőre korai azt latolgatni, hogy 2004-ben a lakáshitel-portfólión belül mekkora szeletet tud majd kihasítani ez a termék - magyarázta a vezérigazgató.

Az első fél év legnagyobb sikerei között tartja számon a vezérigazgató a betétállomány növekedését is, hiszen míg az év első három hónapja stagnálásról tanúskodott, addig a második negyedév - a vonzó árazás eredményeként - már gyarapodást hozott. A K&H befektetési alapok mögött is sikeres hat hónap áll: a garantált hozamú konstrukciók eredményeként a korábban elvesztett piaci részesedés kezd visszajönni.

Emellett két további tényezőt emelt ki Hollows 2004 első hat hónapját illetően: megerősítették a menedzsmentet, és lassan befejeződik a közel 160 fiókból álló hálózat megújítása, amely a munkatársak továbbképzését is érinti. A lakossági szegmensben nem az a legfontosabb, hogy minél szélesebb kínálati palettával várjuk az ügyfelet, hanem hogy a megfelelővel. Ez mind az árazásra vonatkozik, mind pedig arra, hogy az ügyfél ahhoz a termékhez jusson hozzá, amire valóban szüksége van - mutatott rá Hollows. Szeptemberben egyébként új termékek látnak napvilágot, ám részleteket még nem kívánt elárulni.

A vállalati üzletágat szerény volumennövekedés jellemezte az első fél évben, ami egyúttal a szegmensben piacvezető K&H részarányának bővülését is eredményezte. A vállalatit meghaladó szeletet hasít ki a bank a kis- és középvállalkozások terén: jelenleg mintegy 70 ezer cég az ügyfele, amelyeknek finanszírozását egyre bővülő termékkínálattal - további új konstrukciók őszre is várhatók -, s nagyobb hitelállománynyal kívánják segíteni - mondta Hollows. A bank országos hálózatában 37 városban már nyolc hitelcentrum működik. Jelenleg a kkv-szektor adja a bankfiókok forgalmának mintegy 50 százalékát. (Az idei első negyedév végén a kkv-k hitelállománya 30 milliárd forint volt, szemben a 2003. március végi 25 milliárddal. Az első fél évi adatokat szeptemberben publikálja a hitelintézet.)

Alapkezelés, biztosítás, kombinált termékek - a vezérigazgató elsősorban ezen a téren látja a bővülés lehetőségeit a K&H Bank számára a lakossági üzletág mellett. S nagy várakozásokkal tekint a lízingtársaság második fél éve felé is, amelynek első hathavi teljesítményében nem múltak el nyomtalanul az év eleji történések. (A cégnél év elején függesztették fel a vezérigazgató munkaviszonyát, amelyet a belső vizsgálatok által feltárt szabálytalanságokkal indokoltak.) Eredményszinten ugyan hozta a tervet a lízingcég, ám a piaci részarány alakulása már nem az elképzeléseknek megfelelően történt - mondta Hollows, aki szerint új termékek bevezetése, új területeken való megjelenés is jelentheti a növekedés motorját, ám konkrét döntések még nem születtek.

A növekedési ütem igen ambíciózus, egy 5-10 százalékos bővülésnél jóval több van a K&H Bankban - mondta Hollows a hároméves stratégiai tervről. A teendők ezzel még nem értek véget: a költséghatékonysági mutató továbbra is túlságosan magas, s jobb minőségű szolgáltatásokra, jóval proaktívabb megközelítésre van szükség.