BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több pénz az észak-erdélyi sztrádára

A román kormány 278,3 millió lejjel (83,3 millió euróval) növelte az állami költségvetésből a Bechtel cégnek autópálya-építésre ez évben átutalandó összeget. Ludovic Orban közlekedési miniszter szerint erre azért volt szükség, mert az eredetileg tervezett külső hitelek nem hívhatók le időben, és így a határidők betartása ellehetetlenült. A román állam és a sztrádát építő amerikai cég között kötött szerződés alapján a határidők be nem tartása miatt felelőssé tehető felet igen súlyos büntetések terhelik, ezért a román kormány inkább felülvizsgálta erőforrásainak elosztását, és átcsoportosításokkal felszabadította a szükséges összeget. A pénz kiutalására vonatkozó határozat egyébként leszögezi, hogy a munkálatokért fizetendő végösszeg változatlan marad.

A Bechtel azt ígéri, hogy jövő év végén már át is adják az autópálya első, 43 kilométeres szakaszát Gyalu és Torda között, 2009-ben várhatóan már Aranyosgyéresig is sztrádán juthatunk el. Szintén 2009 végéig befejezik a Berettyószéplak–Bors között húzódó rész aszfaltozását, de a határtól Aranyosgyéresig csak 2011-ben lehet majd eljutni. A Bors–Brassó közötti teljes sztráda átadása a szerződés szerint 2012-ben lenne.

A Bechtel főleg a telekkisajátítások üteme és a pénzátutalások miatt aggódik, a közlekedésügyi miniszter pedig a munkálatok menetével elégedetlen, és egy pontosabban lebontott ütemterv kidolgozását szorgalmazza. Bogdan Sgarcitu, a cég szóvivője hangsúlyozta: az idén máris többet teljesítettek a vállaltnál, így az első szakasz 2010 februárja helyett már jövő év végére elkészülhet. Éppen ezért bejelentette: 2008-ban várhatóan 400 millió euró lesz a kormány által kiutalandó összeg.

A közlekedési miniszter ezzel szemben azt nehezményezi, hogy a Bechtel munkaerőhiányra hivatkozik, miközben a célirányosan megszervezett állásbörzéken több ezren jelentkeztek. Ludovic Orban azt szeretné, ha az amerikai társaság akkor hozna külföldről munkásokat, ha Romániában nem talál munkaerőt. A kormány egyébként rendszeresen felemlegeti, hogy az építtető legalább másfél éves késésben van a legelső megállapodáshoz képest. A kölcsönös bizalmatlanság nem alaptalan, hiszen a 2004-ben elkezdett munkálatok egy év után félbeszakadtak, a felek pedig kénytelenek voltak újratárgyalni a szerződési feltételeket.

Románia számára kiemelten fontos, hogy mihamarabb elkészüljenek az autópályák, hiszen jelenleg alig 200 kilométeres szakaszon lehet az országban sztrádán haladni. Ezért a kormány jelentős összegeket áldoz a hálózat fejlesztésére. A dél-erdélyi autópálya Temesvár és a nyugati országhatár közötti szakaszát 2012-ben szeretnék átadni. A terveknek megfelelően folyamatosan fejlesztik a Bukarest és Pitesti közötti részt (A1-es), valamint a Bukaresttől a Fekete-tengerig vezető Nap autópályát (A2-es). Készül továbbá a moldovai (A4-es) és az észak–dél irányú – a Havasalföldről induló és a keleti országrészig haladó –, 2016-os határidővel elkészítendő autópálya (A5-ös) megvalósíthatósági tanulmánya.

Fizetni kell

Tekintve az ország lehetőségeit, Románia várhatóan szakít azzal a gyakorlattal, hogy egyetlen autópályája sem fizetős.

Az északi sztráda használatáért 100 kilométerenként előreláthatólag 4 eurós díjat számolnak majd fel.

Az északi sztráda használatáért 100 kilométerenként előreláthatólag 4 eurós díjat számolnak majd fel.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.