Világgazdaság

Kína a Boeinggel és az Airbusszal versenyezne

Kína az ázsiai légi show-n mutatta be legújabb, kétszáz utas befogadására alkalmat repülőjének modelljét. A jet jóvoltából a kínai légiipar a Boeinggel és az Airbusszal kelhet versenyre.

A C919-es keskenytörzsű utasszállító 2014-ben teszi meg első útját, a nagyközönség pedig 2016-tól veheti birtokba – közölte az állami támogatással működő Commercial Aircraft Corp. (COMAC) illetékese az AP-vel. A vállalat a hongkongi légi bemutatón fedte fel a gép teherautó nagyságú változatát.

A projekt az első lépés a kínai légi ipar felfejlesztésére, a célközönséget elsősorban a hazai lakosság, a későbbiekben nemzetközi terjeszkedés is elképzelhető. Mint hogy az ország jelenleg nem rendelkezik az iparághoz szükséges technológiával, a C919 motorját és egyes alkatrészeit külföldi gyártók szolgáltatják majd.

A COMAC vezetője leszögezte: a civil légi közlekedés csak most kezd fejlődni Kínában és még hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy az ország utolérje az olyan légi nagyhatalmakat, mint az Egyesült Államok. A most bemutatott jet rövid- és középtávú, 5 555 kilométeres utak megtételére alkalmas.

A piacot a Boeing 737 és az Airbus A320 vezeti, a kínai cég szerint elsősorban a hatékonyság és a költségek terén érhetik utol a két nagy riválist. A COMAC közlése szerint a C919 12-15 százalékkal kevesebb üzemanyaggal üzemelhet, mint a legtöbb hasonló kategóriájú utasszállító. A nyugati országokba irányuló marketing azonban csak később indul: először az Air China és a China Eastern légitársaságok vásárolhatják meg az új gépet.

Airbus COMAC kínai Boeing utasszállító