Világgazdaság

Műszaki vizsga – Eddig csak kenőpénz kellett, autó nem

Egy személygépkocsi – tulajdonosa és a vizsgaállomás pechére – pont akkor ment át a műszaki vizsgán, amikor Olaszországban gyorshajtáson érték, lefotózták és megbírságolták az autót. Ahhoz ugyanis, hogy egy autó megfeleljen a műszaki vagy éppen a környezetvédelmi felülvizsgálaton, eddig a legkevésbé a kocsira volt szükség. Kenőpénzre annál inkább – fogalmaz a Népszabadság.

Azt mindig lehetett tudni, hogy a gépjárművek műszaki vizsgáztatásán bármi megtörténhet. Némi kenőpénz ellenében bármelyik autó forgalmijába belekerülhet az érvényesítő címke, függetlenül a járgány életkorától, műszaki állapotától, a motor és a fékek minőségétől. Sőt, még az is megtörténhet, hogy az autó ott sincs, amikor a vizsgasoron a paramétereit tesztelik. Egyszer állítólag egy autós úgy bukott le, hogy éppen akkor fotózták le Olaszországban gyorshajtásért, amikor hivatalosan az autót egy magyarországi műszaki vizsgáztatóállomás vizsgasorán ellenőrizték.

A két információ – akkor még a véletlennek köszönhetően – találkozott. Következménye persze csak az autós számára lett: újra le kellett vizsgáztatni, immár szabályosan, a járművét. A vizsgáztatóknak meg tudomásul kellett venniük, hogy ezentúl odafigyel majd rájuk a hatóság. Gondolom, halálra aggódták magukat emiatt.

Visszaélések persze mindig voltak – szögezi le a Népszabadság. Aki nem tudta felkészíteni a vizsgára az autóját, mert nem ért rá a szerelő, vagy nem volt pénze a szükséges javításokra, mindent megtett annak érdekében, hogy forgalomban maradhasson a kocsi. Ugyanez igaz a környezetvédelmi felülvizsgálatra is.

Mindezt eddig is tudtuk, talán csak a mértéke nem volt közismert. Lovas Károly Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) operatív elnökhelyettese megdöbbentő adatokat közölt erről. A műszaki vizsgán száz autóból három-négy bukik el. Ám amikor a sikeresen levizsgáztatott 96-97 autót szúrópróbaszerűen ellenőrizték, kiderült, hogy legalább nyolc-tíz olyan van köztük, amelyeket mért paramétereik alapján nem lett volna szabad egy alapos nagyjavítás nélkül visszaengedni a forgalomba.

Opten Informatikai Kft. GVH-ügyek kenőpénz Falus Ferenc Bajnai Gordon Audi ben bernanke EGIS Nyrt. Ford autó Simor András NKH VPOP műszaki vizsga A munka világa Nemzeti Közlekedési Hatóság Magyar Telekom Nyrt. Mol Euróbevezetés Silvio Berlusconi ingatlanpiac visszaélésOszkó Péter Gazprom Magyar Bankszövetség