BUX 41,896.55
+1.02%
BUMIX 3,928.72
+0.75%
CETOP20 1,970.31
0.00%
OTP 10,040
-2.43%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
0.00%
RABA 1,235
+6.93%
0.00%
0.00%
0.00%
-0.92%
OPUS 188.2
+2.28%
+2.22%
0.00%
0.00%
+0.27%
OTT1 149.2
0.00%
+2.53%
MOL 2,738
+0.81%
0.00%
ALTEO 2,340
-0.43%
0.00%
+2.39%
EHEP 1,515
0.00%
0.00%
+0.38%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.61%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
0.00%
NAP 1,172
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Több és olcsóbb tejterméket vásároltunk

A nagy forgalmú tejtermékekből általában többet adtak el 2009-ben, mint tavalyelőtt. Sajtból 10 százalékkal nőtt mennyiségben a kiskereskedelmi forgalom, gyümölcsjoghurtból 2-vel, tejfölből pedig 6-tal. Ugyanakkor viszont értékben 3 százalék csökkenést regisztrált a Nielsen piackutató vállalat kilenc nagy kategóriánál, amelyek együttes bolti forgalma közel 205 milliárd forintot ért el, a január-decemberi adatok alapján.

Szintén többet adtak el a boltok múlt évben túróból, vajból, kefirből és natúr joghurtból. A gyümölcsjoghurt piaca értékben is bővült, ahogyan a vajé és a túróé is. Ugyanakkor mind mennyiséget, mind értéket tekintve kevesebbet adtak el hűtött szeletes édességből és hűtött tejdesszertből.

Általában azért nőtt a tejtermékek forgalma mennyiségben, mert az emberek egy része úgy növelte fogyasztását, hogy olcsóbb, illetve nagyobb kiszerelésű termékek felé fordult, és kereste a promóciókat. Hiszen ugyanakkor a Nielsen által mért élelmiszerek bolti eladása átlagosan 2 százalékkal csökkent, mennyiségben.

A vásárlási szokások változása következtében a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagárak részben csökkentek 2009 november-decemberben, az előző évi hasonló periódushoz képest. Például a trappistát is magában foglaló félkemény sajt 3 százalékkal lettek olcsóbb, a gyümölcsjoghurt 2, tejföl 7, Túró Rudi 10, túró 9, vaj 3 százalékkal.
   
A legnagyobb kategória, a sajt 70 milliárd forintot meghaladó forgalma értékben 5 százalékkal csökkent, egyik évről a másikra. Mennyiségben viszont 10 százalékos növekedést regisztrált a Nielsen, így a piac mérete túllépett az 50 ezer tonnán. Az eltérő trendek magyarázata itt is leginkább abban rejlik, hogy a fogyasztók egy része olcsóbb fajtára, márkára vagy olcsóbb üzletre váltott. Az átlagosnál rendszerint alacsonyabb áron kínált kereskedelmi márkás termékek részesedése így tovább növekedett. Második legkedveltebb a kördobozos sajt, 10 százalékos piaci részesedéssel, mennyiséget tekintve. További sorrend: friss, krémsajt, szeletelt, lapka sajt, stb.

A gyümölcsjoghurt azon kevés élelmiszer kategóriák egyike, amelynek forgalma nőtt mind értékben, mind mennyiségben. Az éves piac mérete 29 milliárd forint körül alakul. Figyelemre méltó az ivójoghurt iránti kereslet növekedése. Piaci részesedése értékben 21-ről 23 százalékra emelkedett, egyik évről a másikra.

A tejföl bolti eladása értékben 28 milliárd forint felett mozog. Értékben 3 százalékkal csökkent tavaly.  Mennyiségben viszont 6 százalékos növekedést regisztrált a Nielsen. Ezáltal az eladott mennyiség már meghaladja a 60 millió litert. A többi tejtermék közül a túró bolti eladása értékben 1, mennyiségben 7 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra. Az éves piac mérete túllépett a 19 milliárd forinton.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek